سوگل طهماسبی، بازیگر تلویزیون در گفت‌وگو با «ابتکار»: مردم نسبت به اطرافشان دغدغه‌مند هستند

گروه فرهنگ و هنر-شهربانو جمعه‌پور: «برادر» سریالی است که به کارگردانی جواد افشار، تهیه‌‌کنندگی نعمت چگینی و نویسندگی آرش قادری در سال 94 ساخته و رمضان 95 از شبکه دو سیما پخش شد. در این سریال بازیگران متعددی از جمله سوگل طهماسبی حضور داشتند. سریال‌سازی در تلویزیونی اوج و فرود فراوانی داشته است و برخی سریال‌ها به خوبی با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند. البته کیفیت فیلمنامه و کارگردانی بسیار مهم است. جواد افشار از جمله هنرمندانی است که تلاش کرده است تا آثارش با کیفیت بالایی به منصه ظهور برسد.
تعداد بسیار زیادی از بازیگران بسیار خوب هم در سریال «برادر» مانند: حسین یاری، گلاره عباسی، حسن پورشیرازی، کاظم بلوچی، سهیلا رضوی، سوگل طهماسبی، کاوه خداشناس، سید مهرداد ضیایی، بیوک میرزایی و... بازی می‌کنند. به مناسبت پخش این سریال از کانال «آی فیلم» انگلیسی با سوگل طهماسبی به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.
از سریال «برادر» چه بازخوردی گرفتید؟
زمانی که سریال برای بار اول پخش شد، مورد استقبال مردم قرار گرفت و بازخوردهای مثبتی دریافت کردم. بعد از پخش اول، شبکه‌های مختلف از جمله آی فیلم و.. کار را پخش کردند. پخش سریال از آی فیلم هم بازخورد خوبی داشت. مردم کار را دیدند و با آن ارتباط برقرار کردند. به نظرم دلیل استقبال مردم از سریال برادر این بود که موضوعش اجتماعی و خانوادگی بود و اتفاقاتش در دل جامعه رخ می‌داد. موضوع این سریال چیز عجیب و غریبی نبود، بلکه همان چیزهایی بود که به صورت معمول در جامعه رخ می‌دهد و به همین دلیل اثر مورد استقبال قرار گرفت.


لطفا بیشتر درباره دلایل دیده شدن سریال برادر توضیح بدهید؟ همانطور که خودتان گفتید سریال بارها از شبکه‌های مختلف پخش شده است.
آقای افشار سریال‌سازی را خوب بلد هستند. فیلمنامه هم خوب بود. بازیگران هم با وسواس انتخاب شده بودند و کارشان را به خوبی انجام دادند. موضوع خوب، کارگردانی خوب و بازی‌های خوب در یک مجموعه می‌تواند نتایج خوبی به بار بیاورد.
نقش مریم در سریال برادر برای شما چه جذابیتی داشت که قبول کردید ایفاگرش باشید؟
مریم پهلوان یک خبرنگار کنجکاو و دلسوز جامعه‌اش است. او نسبت به آنچه در پیرامونش می‌گذرد، بی‌تفاوت نیست. سلامت جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، برای مریم مهم است. این دغدغه‌مند بودنش جذابیت داشت. این نقش با دیگر نقش‌هایی که تاکنون بازی کرده‌ام، متفاوت بود. نقش سفید و مثبت محض نیست. مریم خبرنگار است و پرتکاپو. تمامی این موارد باعث شد که این نقش برای من جذاب باشد.
نقشی که شما در سریال برادر ایفا کردید از نظر خودتان چه ویژگی‌هایی داشت؟ شما چه شخصیتی را باید به نمایش می‌گذاشتید؟
مریم دختری بود که دغدغه داشت، فعال بود و نسبت به آنچه در پیرامونش می‌گذشت، بی‌تفاوت نبود. او در دل جامعه بود. یک دختر مدرن-سنتی که در خانواده ای سنتی به دنیا آمده بود اما به دلیل حضورش در جامعه به سمت مدرنیته کشیده شده بود. این بالا و پایین‌های نقش از طرفی آن را جذاب کرده بود و از طرفی هم سخت. او رابطه خوبی با برادر بزرگترش داشت که نقشش را آقای یاری بازی می‌کرد. به نظر من، ما وقتی می‌توانیم یک نقش را خوب ایفا کنیم که آن را دوست داشته باشیم و بفهمیم. من سعی کردم نقش را بفهمم و به خوبی ایفایش کنم.
آنچه در مریم دیدیم چقدر به شخصیت اصلی شما نزدیک است؟
راستش را بخواهید من خیلی شبیه به مریم نیستم. کلا کنجکاوی زیادی ندارم. من یک بازیگرم و بیشتر از زاویه هنری به مسائل نگاه می‌کنم، اما مریم یک شخصیت خبری است و دغدغه‌مندی‌های خاصی دارد و به همین دلیل با نگاه خاصی به تمامی مسائل می‌نگرد. من خودم خیلی این نگاه را ندارم. خبرنگارها بیشتر دید حادثه‌ای به مسائل دارند و می‌خواهند بدانند که از دل تحولات پیرامون‌شان چه چیزی می‌توانند دربیاورند اما شخصیت من اینگونه نیست. با این حال سعی کردم نقشم را به خوبی ایفا کنم. از طرفی از راهنمایی‌های کارگردان استفاده کردم و از سویی هم سعی کردم که انرژی زیادی بگذارم و کار را به بهترین نحو انجام دهم.
سختی‌های اصلی این نقش چه بود؟
هر نقشی سختی‌های خاص خودش را دارد. تمام نقش‌ها سختی‌هایی دارند و نمی‌توان گفت فلان نقش آسان است و فلان نقش سخت. نقش مریم هم استثنا نبود. تعقیب و گریزها و به نمایش گذاشتن دلسوزی‌های خواهرانه سختی‌هایی داشت.
این کار چه جایگاهی در کارنامه حرفه‌ای شما دارد؟
معمولا بازیگران کارهایی را انتخاب می‌کنند که جایگاهی ویژه در رزومه‌شان داشته و کار قابلی باشد. این نقش جایگاه خوبی در ذهن و کارنامه من دارد و اگر اینطور نبود قبول نمی‌کردم که آن را ایفا کنم.
به سریال چه نمره‌ای می دهید؟
به نظرم سریال خوبی بود و موفق شد با بیننده ارتباط برقرار کند. البته هر کاری یک نقص هایی دارد و قطعا می‌توان تمامی کارها را بهتر ساخت. معمولا وقتی زمان می‌گذرد و به کارها نگاه می‌کنی می‌بینی که می‌شد بعضی جاها بهتر بود، اما در کل کار خوبی بود. مهم این است که سریال برادر توانست با بیننده ارتباط برقرار کند. حتی حرفه‌ای‌ترین فیلم‌ها و سریال‌ها هم ممکن است نقص‌هایی داشته باشند که امری طبیعی است.
به نظرتان سریال برادر گزینه مناسبی برای پخش از آی فیلم انگلیسی هست؟ آیا می‌تواند سبک زندگی ایرانی را به خوبی به غیرایرانی‌ها معرفی کند و تبلیغات سوء علیه کشورمان را از بین ببرد؟
به نظر من این سریال به خوبی توانست بخش زندگی سنتی ایرانی را به بینندگان نشان دهد. مجموعه برادر نشان می‌دهد که خانواده جایگاه ویژه ای نزد ایرانیان دارد. مردم ایران نسبت به اطرافشان و آنچه در آن می‌گذرد دغدغه‌مند هستند و زندگی جریان دارد؛ همچنین این سریال به خوبی توانست روابط نزدیک خواهر و برادری را در ایران به نمایش بگذارد. با توجه به تمامی این مسائل فکر می‌کنم سریال برادر کار خوبی برای پخش از آی فیلم انگلیسی است.
اطلاع دارید که هم‌اکنون سریال برادر از «آی فیلم» انگلیسی در حال پخش است؟
نه متاسفانه اطلاع نداشتم و الان خبردار شدم.
کاری از خودتان از «آی فیلم» انگلیسی پخش شده است که دیده باشید؟ نظری درباره دوبله کارها دارید؟
سریال «فاصله‌ها» را با دوبله دیده‌ام. به لحاظ کارشناسی نمی‌توانم اظهار نظر دقیقی بکنم اما به لحاظ هنری وقتی می‌بینی کسی به جای تو صحبت می‌کند و خودت را می‌بینی که به زبان دیگری صحبت می‌کنی، احساس غریبگی می‌کنی!
سایر اخبار این روزنامه
بررسی فعال سازی کارت‌های سوخت در دستور کار هفته جاری کمیسیون انرژی محمدعلی وکیلی سلاخی انسانیت پشت عابربانک بن سلمان آیا تغییرات ناشی از قانون منع بکارگیری بازنشستگان به نفع یک جریان سیاسی حرکت خواهد کرد؟ «ابتکار» از علل تشکیل تعداد بالای پرونده‌ها در دستگاه قضایی کشور گزارش می‌دهد همه راه‌ها به «دادگاه» ختم می‌شوند! «ابتکار» از سهم، نقاط قوت و ضعف ایران در گردشگری ورزشی گزارش می‌دهد چالش‌های مسافران ورزشکار در سفر به ایران آمریکا برای وضع قوانین مقابله‌ای علیه ایران در پاریس ناکام ماند آیا غرب واقعاً به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان باید از قدرت کنار برود؟ ابهام در سرنوشت سیاسی شاهزاده جوان معاون اول رئیس‌جمهوری: یکی از ضعف‎های کشور دور شدن جریان‌های سیاسی از یکدیگر است سوگل طهماسبی، بازیگر تلویزیون در گفت‌وگو با «ابتکار»: مردم نسبت به اطرافشان دغدغه‌مند هستند معاون اول رئیس‌جمهوری: یکی از ضعف‎های کشور دور شدن جریان‌های سیاسی از یکدیگر است دادستان تهران: امروز ناامنی حرف اول دشمن است