دانشگاه استاد فرشچیان چگونه اداره می‌شود؟

نشست خبری آیین گشایش دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان با حضور بهمن نامورمطلق سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان، محمدحسین ایمانی‌خوشخو رئیس کمیته هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و حسن بلخاری رئیس انجمن آثار مفاخر فرهنگی کشور برگزار شد. بهمن نامورمطلق، سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان در این نشست با بیان اینکه امروز شاهد نخستین گام راه‌اندازی یک دانشگاه بومی هستیم، گفت: «قصد ما ارائه یک الگوی بومی از دانشگاه برای هنر است و امیدواریم با یک ساختار استاد- شاگردی، هنرمندانی ایرانی و اسلامی پرورش دهیم که از هنرهای خود صیانت کنیم.» او افزود: «این دانشگاه براساس نظام سنتی راه‌اندازی می‌شود اما قرار نیست به گذشته برگردد بلکه بنا دارد تجربیات گذشته را با تجربیات جهان امروز آمیخته و یک الگوی تازه برای پرورش و تربیت استادان هنر ایرانی ارائه دهد.»  نامورمطلق با بیان اینکه در دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان، کمیت دانشجو از اهمیت چندانی برخوردار نیست، تصریح کرد: «ما در این دانشگاه استادان را پرورش می‌دهیم و واژگان نو را که نشان از تحول دارد، تدوین می‌کنیم. این دانشگاه قرار نیست مقابل دانشگاه‌های دولتی قرار گیرد بلکه در کنار آنها، تکمیل‌کننده راه آنها خواهد بود.»
 
دانشگاه استاد فرشچیان کانون کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه هنر اسلامی– ایرانی سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان با اشاره به اینکه تاسیس این دانشگاه امید تازه‌ای بین هنرمندان ایجاد خواهد کرد، گفت: «قرار است این دانشگاه کانون کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه هنر اسلامی– ایرانی باشد.» او گفت: «در حال حاضر مشغول تدوین چشم‌انداز، نظام‌نامه و آیین‌نامه جذب استاد و دانشجو در دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان هستیم که مقرر شده در مرحله اول سه دانشکده نگارگری و هنرهای وابسته، دانشکده هنرهای خوشنویسی و دانشکده صنایع‌دستی راه‌اندازی شود. هدف ما تمرکززدایی و رسیدن به هنرها در زادگاه خود و با اساتید درجه یک خواهد بود.»  نامورمطلق از افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان در روز دوشنبه و با حضور استاد محمود فرشچیان و دکتر محمدمهدی طهرانچی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.  او در ادامه با بیان اینکه سرزمینی که ما در آن زندگی می‌کنیم، سرزمین دانشگاه‌ها و هنرهاست، گفت: «قدیمی‌ترین دانشگاه در یونسکو به‌نام جندی‌شاپور ثبت شده که مایه مباهات و افتخار است.»   او با بیان اینکه ایرانیان در حوزه دانشگاه همواره مولف، خلاق، دانشگاه‌ساز و دانشگاه‌پرور بوده‌اند، اظهار داشت: «با حضور مدرنیته در ایران، متاسفانه مولف‌بودن خود را در بسیاری از موارد ازجمله دانشگاه از دست داده‌ایم. ساختار دانشگاه غربی گرچه دارای دستاوردهایی بود اما نواقصی نیز در پی داشت ازجمله اینکه آنچه مربوط به فرهنگ ما می‌شد، در دانشگاه دچار وقفه شد.»



هدف دانشگاه استاد فرشچیان تربیت هنرمند خلاق، مولف و حکیم است نامورمطلق با تاکید بر اینکه دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان برای رفع یکی از حلقه‌های گمشده نظام آموزشی تاسیس می‌شود، تصریح کرد: «هنرمندان ما سال‌هاست نسبت به تضعیف خلق هنری نگران هستند. درواقع خلق هنر دچار یک وقفه شده و به همین جهت نیازمند تغییر ساختار آموزشی بودیم. در این تغییر ساختار، باید ساختاری ایجاد شود که پاسخگوی نیازهای بومی ما بوده و هنرمند خلاق، مولف و حکیم تربیت کند. از این رو تاسیس دانشگاه استاد فرشچیان ضروری به‌نظر می‌رسید.» سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان با اشاره به پیشینه تاسیس این دانشگاه گفت: «طرح تاسیس دانشگاه استاد فرشچیان 20 سال پیش در فرهنگستان هنر رقم خورد و در گروه هنرهای سنتی طرح اولیه آن نوشته و به‌منظور بررسی و تصویب، به شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم فرستاده شد.» او افزود: «طرح تاسیس دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان در دولت یازدهم در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی، به مرحله اجرایی رسید.» او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر درخصوص زمان جذب دانشجو به‌طور رسمی در دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان گفت: «در حال حاضر کارگروه‌های مختلفی در حال نوشتن نظام‌نامه این دانشگاه هستند. درصورت اتمام تدوین نظام‌نامه و مقدمات لازم، از ترم آینده یا سال آینده اقدام به جذب دانشجو خواهیم کرد. البته پس از تاسیس این دانشگاه، کارگاه‌هایی برای تدوین ساختار و منابع دروس تشکیل خواهد شد.»

بلخاری: در دانشگاه استاد فرشچیان از نظام ترمی- واحدی استفاده نمی‌کنیم در ادامه حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار مفاخر فرهنگی کشور و عضو شورای عالی سیاستگذاری راهبردی دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان در این نشست با توضیح حکمت هنرهای اسلامی– ایرانی گفت: «حکمت در فرهنگ ما ایرانیان آمیختگی مطلق و توأمان اندیشه و عمل است.» او با بیان اینکه دانشگاه استاد فرشچیان در نوع خود دانشگاه کاملا جدیدی است، تصریح کرد: «ما در این دانشگاه از نظام ترمی- واحدی که در برخی موارد به مسلخ‌بردن خلاقیت افراد است، استفاده نخواهیم کرد.»  رئیس انجمن آثار مفاخر فرهنگی کشور با تشکر از طهرانچی برای پذیرفتن حمایت از دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان گفت: «دکتر طهرانچی پذیرفت که این دانشگاه نظام‌نامه خود را داشته باشد تا بتواند افرادی را تربیت کند که قبل از آنکه صاحب تکنیک‌های هنری باشند، از معنا، معنویت، هویت و فرهنگ برخوردار شوند.»
 
ایمانی‌خوشخو: در دانشگاه استاد فرشچیان خبری از اعطای مدرک به روش معمول نیست محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس کمیته هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای عالی سیاستگذاری راهبردی دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان نیز در ادامه این نشست با اشاره به تاسیس دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در دو ماه گذشته مقدمات کار به‌طور ویژه و جدی انجام شده و قرار است از دوشنبه هفته جاری این دانشگاه به‌طور رسمی کار خود را آغاز کند.» او با بیان اینکه دانشگاه هنرهای اسلامی– ایرانی استاد فرشچیان یک مدل نو و جدید است، گفت: «در این دانشگاه خبری از اعطای مدرک به روش معمول نیست، بلکه اجازه‌نامه‌هایی که مورد تایید آموزش عالی است، صادر خواهد شد.»   سرپرست دانشگاه هنرهای ایرانی- اسلامی استاد فرشچیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: دانشگاه استاد فرشچیان می‌تواند یک مدل برای کشورهای شرقی باشد دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حمایت رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد و قرار است فردا (دوشنبه) با حضور استاد فرشچیان و پیشکسوتان عرصه هنر و مدیران هنری افتتاح شود. این دانشگاه کار خود را در سه رشته هنری خوشنویسی، نگارگری و صنایع‌دستی آغاز خواهد کرد. در همین راستا بهمن نامورمطلق، سرپرست این دانشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از خلأ‌های عرصه هنر در کشور می‌گوید. او می‌گوید: «کمبودهایی در کلیت آموزش هنر در کشور وجود داشت که این کمبودها باعث شد در عرصه هنر، هنرشناس تربیت شود و هنرمند کمتر داشته باشیم. به‌خصوص هنرمند در عرصه هنرهای ایرانی سنتی.» به گفته او، چنین کمبودی موجب شد هنرمند ایرانی- اسلامی در کشور کمتر تربیت شود. نامورمطلق توضیح داد: «این نقیصه در کل نظام آموزشی ما وجود دارد و البته فقط متعلق به فرهنگ ما نیست بلکه در کشورهای دیگر شرقی نیز این مشکل وجود داشته است. معتقدم دانشگاه استاد فرشچیان می‌تواند یک مدل برای کشورهای شرقی باشد؛ یعنی کشورهایی که هنر آنها در خطر است و دیگر نمی‌توانند هنرمند تربیت کنند.» سرپرست دانشگاه هنرهای ایرانی- اسلامی استاد فرشچیان می‌گوید: «به همین جهت نیازمند این بودیم که روی این حلقه گمشده سیستم آموزشی کار کرده و مدلی را طراحی و معرفی کنیم. مطمئنم اگر روی این موضوع خوب کار شود و مورد حمایت قرار بگیرد در آینده می‌تواند به‌عنوان یک الگوی تازه برای تربیت هنرمندان هنرهای سنتی شرقی به‌ویژه اسلامی- ایرانی مورد اقتباس بقیه جوامع هم قرار بگیرد.» نامورمطلق از حضور اساتیدی همچون استاد فرشچیان در این دانشگاه هم صحبت به میان آورد و توضیح داد: «استاد فرشچیان پیوند عناصر گوناگون است. پیوند عنصر ایرانی و اسلامی، پیوند گذشته و حال، پیوند مهارت و معنویت و پیوند حکمت و زیبایی. چنین افرادی با این خصوصیات هرچند قرن یک‌بار ظهور پیدا می‌کنند که یکی از این افراد استاد فرشچیان است. خوشبختانه (البته کمی دیر) جامعه ما این فهم و درک را داشته که برای این هنرمند که هنوز در قید حیات است دانشگاهی افتتاح کند تا بتوانیم سبک ایشان را در دانشگاه تدریس کنیم. این موضوع از خوش‌اقبالی‌های دوره ماست و امیدوارم این دانشگاه بتواند رسالت اصلی خود را که تربیت افرادی مثل استاد فرشچیان است، انجام دهد.»