راه دشوار شریعتمداری و رحمانی درمجلس

آرمان- حمید شجاعی: گزینه‌های قطعی وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، راه و کار مشخص شده و به مجلس معرفی شدند تا حدس و گمان‌ها در مورد افراد مختلف به پایان برسد. همان‌طور که از قبل انتظار می‌رفت فرهاد دژ پسند برای وزارت اقتصاد، محمدشریعتمداری برای وزارت کار، محمد اسلامی برای وزارت راه و رضا رحمانی برای وزارت صمت در نظر گرفته شده‌اند تا برنامه‌های خود را جهت بررسی به مجلس ارائه کنند. گرچه این انتخاب‌ها خالی از اشکال و نقد هم نیست، چه اینکه بسیاری انتخاب این افراد را به دست خالی رئیس جمهور یا بسته نگری در حوزه انتخاب نسبت می‌دهند. هرچه باشد روحانی با این انتخاب‌ها باید پاسخگوی مردم و جریان حامیانش باشد و معیارهای انتخاب خود را روشن بگوید.
توجه به مردم یا اطرافیان؟
انتظارات و گمانه زنی‌ها به پایان رسید و بالاخره پس از کش و قوس‌های بسیار 4گزینه نهایی دولت برای تصدی وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، راه و کار مشخص شدند. گرچه پیش از این گزینه نهایی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی و تعاون کار و رفاه اجتماعی انتخاب شده بود و فرهاد دژپسند و محمد شریعتمداری در انتظار اخذ رأی اعتماد از مجلس، اما بلاتکلیفی 2 وزارتخانه دیگر وضعیت دولت را مبهم می‌نمود. با استعفای عباس آخوندی از وزارت راه و محمد شریعتمداری از وزارت صمت پازل تغییرات در دولت کامل شد. حال برای این دو وزارتخانه نیز افراد دیگری در نظر گرفته شده‌اند. در این راستا بسیاری فکر می‌کردند که بخشی از جلسه هم‌اندیشی رئیس جمهور با اصلاح طلبان و اقتصاد‌دانان در مورد ترمیم کابینه باشد و شواهد و قرائن نیز این نکته را نشان می‌داد، اما با توجه به اینکه اساسا حسن روحانی کاراکتر مشورت‌پذیری ندارد نباید چندان امیدی به تاثیر این‌گونه نشست‌ها در ساختار عملکردی و انتخابی دولت داشت. چه اینکه روایت برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اقتصاد‌دانان از رئیس‌جمهور نیز موید این مساله است که آقای روحانی صرفا صحبت‌ها را می‌شنود، اما گوش نمی‌دهد که بخواهد نکات مطرح شده را بعضا به‌کار گیرد. گرچه بسیاری معتقدند که این تغییرات از سوی افراد دیگری صورت گرفته و روحانی فقط اعلام کرده است. اینکه می‌گویند با اتمام انتخابات کار روحانی نیز با مردم تمام شده سخن گزافی است؛ چرا که معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس نشان دهنده این مطلب است که روحانی اساسا وقعی به هم‌اندیشی نمی‌نهد. پس امید درمانی پیشکش، همین اندک امید مردم را نیز ناامید نکنید.
قبول استعفا، انتخاب سرپرست


رئیس جمهور روز شنبه استعفای عباس آخوندی از وزارت راه و شهر سازی و محمد شریعتمداری از وزارت صمت را پذیرفت و طی نامه‌ای از زحمات آنان قدردانی و تشکر کرد. روحانی همچنین در نامه‌هایی جداگانه محمد اسلامی را به سرپرستی وزارت راه و شهر سازی و رضا رحمانی را به سرپرستی وزارت صمت منصوب کرده و خطاب به آنها آورده است: «امید است با عنایات الهی و همکاری همه کارکنان آن وزارت، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، با رعایت اصول قانونمداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.»
قرائت نامه معرفی وزرای پیشنهادی
رئیس جمهور روز گذشته با ارسال نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس وزرای پیشنهادی کار، اقتصاد، راه و صمت را به مجلس معرفی کرد. علی‌اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس نامه معرفی وزرای پیشنهادی را قرائت کرد. احتراما در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی به پیوست، چهار وزیر پیشنهادی به همراه سوابق و برنامه‌های کاری جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند: محمد شریعتمداری برای وزارت کار؛ فرهاد دژپسند برای وزارت اقتصاد؛رضا رحمانی برای وزارت صمت؛ محمد اسلامی برای وزارت راه؛ براساس آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان یک هفته فرصت بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را در کمیسیون‌های تخصصی دارند و بعد از آن مجلس باید در صحن علنی وارد بررسی صلاحیت وزرا شود. در جریان اعلام اسامی گزینه‌های پیشنهادی دولت برای دو وزارتخانه راه و کار برخی از نمایندگان با فریاد «دو دو» مخالفت خود را با این گزینه‌ها اعلام کردند و در زمان اعلام گزینه وزارت صمت جمعی با فریاد«چهار چهار» موافقت خود را این گزینه اعلام کردند.
مشورت با صاحب نظران
رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص انتخاب 4 گزینه نهایی برای ترمیم کابینه اظهار کرد: در فرایند انتخاب افراد پیشنهادی به عنوان وزرای چهار وزارتخانه اقتصاد، کار، صمت و راه با همه کارشناسان، صاحبنظران، متخصصان امور و نمایندگان مرتبط با موضوع گفت‌وگو و مشورت شده است. محمود واعظی افزود: در چند وقت اخیر روی لیست‌های مختلفی که از سوی صاحبنظران و فعالان مختلف این حوزه‌ها ارائه شده بود کار شد و با همه متخصصان این حوزه‌ها مشورت و نظر آنها اخذ شده است. وی تصریح کرد: با برخی از نمایندگان مجلس که با دفتر رئیس جمهوری تماس داشته‌اند نیز درباره گزینه‌ها رایزنی شده و نظرات آنها نیز در این خصوص گرفته شده و نهایتا همه نظرات، رایزنی‌ها و ملاحظات به رئیس جمهوری منتقل شده و تصمیم نهایی را روحانی اتخاذ کرده و گزینه‌های نهایی برای وزارتخانه‌ها را شخص ایشان از مجموع این فرایند معرفی کرده‌اند
نتیجه بحث کارشناسی
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ارتباط با انتخاب وزرا توسط افرادی غیر از رئیس جمهور اظهار کرد: معرفی وزرا در مجلس یک فرآیندی دارد؛ رئیس‌جمهور شخصا فردی را که برای وزارتخانه‌ای در نظر می‌گیرند، می‌شناسند. ایشان علم و اطلاع از تخصص و توانایی‌های افرادی که معرفی می‌شوند، دارند. حسینعلی امیری گفت: رئیس‌جمهور ممکن است در مشورت‌هایی با نمایندگان فراکسیون‌ها و بعضی از کنشگران سیاسی افرادی را معرفی کنند. بنابراین با توجه به اینکه نامزدهایی که معرفی می‌شوند، ممکن است رئیس‌جمهور شناختی نداشته باشند، بنابراین با جمع‌بندی به یک نتیجه برسند. وی افزود: البته استعلامات قانونی هم در مورد افراد دریافت می‌شوند. اشخاصی که برای تصدی وزارتخانه‌ها معرفی شدند نتیجه بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسی مفصلی بود. این عضو هیأت دولت ادامه داد:‌ در خصوص برگزاری جلسه رأی اعتماد وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های کار، اقتصاد، صمت و راه عنوان کرد: بر اساس آیین‌نامه بعد از اعلام وصول وزرای پیشنهادی در جلسه علنی مجلس یک هفته وقت دارد که در صحن مجلس به صلاحیت وزرا رسیدگی کند. امیری در مورد شرکت در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی اظهار کرد: رئیس‌جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی در مجلس حضور پیدا خواهند کرد.
گلایه فراکسیون امید
یک عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید با اشاره به برگزاری جلسه صبح دیروزهیات رئیسه فراکسیون امید، اظهار کرد: ما از دولت گلایه‌مند هستیم. هیچ مشورتی در معرفی وزرا با فراکسیون امید و جریان اصلاح طلبی نشده است. محمدرضا تابش گفت: کشور در این شرایط خطیر نیازمند وزرای توانمند و کلان‌نگر و در واقع به تمام معنا دولتمرد است که کشور را از مخاطرات فرارو نجات دهد و قاعدتا ترمیم کابینه باید به این منظور صورت گیرد. نماینده اردکان در مجلس با بیان اینکه این فراکسیون نفیا و یا اثباتا نظری نسبت به ترمیم کابینه ندارد، تصریح کرد: ما موضعمان را پس از تشکیل شورای مرکزی و مجمع عمومی فراکسیون امید و اعلام نظر همکاران نماینده ابراز خواهیم کرد.
دست خالی دولت
یک فعال سیاسی اصلاح طلب درباره معرفی وزارتخانه‌های کار، صمت، راه و اقتصاد ابراز کرد: وزرا و افرادی که معرفی شدند باید افرادی باشند که بدنه جامعه و یا نخبگان سیاسی و اجتماعی آنها را به عنوان کسانی که دلسوز و وقت‌گذار هستند، بپذیرند. علی تاجرنیا با اشاره به اینکه استفاده از چهره‌های تکراری و عوض کردن جای مهره‌ها کمک‌کننده نیست، گفت: افکار عمومی این مساله را نمی‌پذیرد؛ لیست وزرای پیشنهادی و اینکه تاکید کنیم باید از آدم‌هایی که بیست سال پیش وزیر بودند، بهره‌گیری کنیم نشان‌دهنده تجربه نیست نشان دهنده این است که دولت چقدر دستش خالی است که نمی‌تواند چهره‌های جدیدتری را معرفی کند. وی خاطرنشان کرد: این خالی بودن دست دولت نشان می‌دهد همچنان نسل اول انقلاب چسبیده به قدرت و پست‌ها هستند.