تحلیل چهره‌به چهره شهروند از نامزدهای ورود به بهشت

شهروند| محمدعلی افشانی، شهردار ـ حالا باید بگوییم سابق تهران ـ هم از ساختمان بهشت می‌رود. نشستن او بر صندلی ساختمان بهشت بعد از محمدعلی نجفی، حرف و حدیث‌های فراوانی به همراه داشت و فقط چند ماه به طول انجامید. به گفته کارشناسان، در همین زمان اندک هم عملکرد افشانی با ضعف‌هایی همراه بود. شهرداری که در همین مدت اندک هم با انتقادات و جنجال‌های فراوانی در حوزه خطیر مدیریتی‌اش مواجه بود.
سونامی تغییرات اکنون دامن افشانی، شهردار مستقر را گرفته است؛ تغییری که البته این‌بار مربوط به تحولات درون‌سازمانی این نهاد نیست. طرح استفساریه مستثنی‌شدن شهردار تهران از قانون مذکور نیز نتوانست راه به جایی ببرد و این طرح با 138 امضا تحویل هیأت‌رئیسه مجلس شد، اما بعد از اعلام وصول و صحبت موافقان و مخالفان، فوریتش به تصویب نرسید. حالا شهردار پایتخت که در عتبات به‌سر می‌برد مجبور به ترک دفتر خود در خیابان بهشت است.
جانشینان احتمالی شهردار سابق
چه کسانی هستند؟


گمانه‌زنی‌ها در مورد گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران حتی قبل از طرح استفساریه مستثنی‌شدن شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان آغاز شده بود و اکنون با «نه‌ای» که مجلس به این استفساریه گفت، رسمی‌تر شده است. در میان این گزینه‌ها، نام‌های مختلفی به چشم می‌خورد.
«پیروز حناچی»
پیروز حناچی، این اسمی است که به عنوان یکی از اصلی ترین رقبای محمدعلی افشانی برای به عهده گرفتن سمت شهرداری تهران مطرح بود و در میان اعضای شورای شهر هم اقبال خوبی داشت. او که یکی از مهره های مورد اعتماد محمدعلی نجفی شهردار مستعفی تهران بود آنقدر اعتبار داشت که بعد از ورود افشانی به شهرداری هم از سمت معاونت فنی کنار گذاشته نشود. حالا که زمزمه و احتمال رفتن افشانی از شهرداری مطرح شده باز هم اسم او شنیده می شود و به نظر می رسد که به عنوان یکی از گزینه ها روی میز قرار گرفته است، البته حناچی برای یک سمت دیگر هم نامزد محسوب می شود و آن وزارت مسکن و شهرسازی است. حالا باید دید که مجموعه دولت و مدیریت شهری تصمیم می گیرند از او استفاده دیگری کنند یا او در صندلی معاونت شهرداری می ماند؟
«معصومه ابتکار»
معصومه ابتکار هم اکنون پست معاون امور زنان و خانواده را برعهده دارد و درواقع از مدیران میانی دولت دوازدهم محسوب می‌شود. طرح نام ابتکار به دلیل زن بودن هم خود می‌تواند محل بحث قرار گیرد. از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ زنی نتوانسته شهردار تهران شود. معصومه ابتکار درباره قرار گرفتن نام خود بین گزینه‌های انتخاب شهردار جدید تهران دیروز به خبرآنلاین گفته که «من چنین موضوعی را نشنیده‌ام، این مطلب را در رسانه‌ها دیدم. نظر خاصی ندارم. صحبتی هم با من نشده و طرح چنین موضوعی شایعه است و نمی‌دانم از کجا بیرون آمده بنابراین اصلا روی آن فکر نکردم.» جنس اظهارنظر ابتکار نشان می‌دهد که چندان بی‌میل نیست که به ساختمان خیابان بهشت منتقل شود و عنوان نخستین شهردار زن در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی را از آن خود کند.
«علی‌اصغر مونسان»
«علی‌اصغر مونسان» هم‌اکنون ریاست سازمان میراث‌فرهنگی را برعهده دارد. مونسان هم در مورد طرح نام خود به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران به خبرآنلاین گفته: «در فضای مجازی خبر را دیدم، مهم این است که هیچ برنامه‌ای برای شهرداری تهران ندارم، به آن فکر نمی‌کنم و هیچ صحبت رسمی هم با من نشده است. من مسئولیت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برعهده دارم و یک‌سال از زمان این مسئولیتم نمی‌گذرد و همین مسئولیتم را ادامه بدهم بهتر است.» مونسان از چهره‌های نزدیک به روحانی است، اما بعید است او هم برای شهردار شدن مقاومت زیادی بکند.
«محسن ‌هاشمی‌رفسنجانی»
محســـــــن ‌هاشمی‌رفسنجانی هم‌اکنون رئیس شورای شهر تهران است. بسیاری بر این اعتقادند که محسن ‌هاشمی یکی از گزینه‌های قوی برای شهردارشدن است. کارشناسان می‌گویند، رئیس کنونی شورای شهر تهران به دلیل اینکه از لحاظ مشی سیاسی نه کامل به سمت اصلاح‌طلبان غش می‌کند و نه به سوی اصولگرایان، شانس بیشتری برای نشستن بر صندلی شهرداری دارد. اما مباحثی که حول محور شورای شهر تهران است، گزینه محسن‌ هاشمی را نیز تا حد زیادی منتفی می‌کند. چنانچه ‌هاشمی صندلی ریاست شورای شهر را رها کند، فضا برای ورود یکی از شاخص‌ترین چهره‌های اصولگرایان به درون شورا را باز خواهد کرد. با توجه به اینکه جریان اصلاح‌طلبان کلیت ساختار شورا را برعهده دارند، طبیعتا نمی‌خواهند رئیس سابق و اصولگرای شورای شهر تهران را در جمع خود بپذیرند. درواقع مانع شهردار شدن‌ هاشمی، «مهدی چمران» است که به‌عنوان نفر بیست‌ودوم و اولین عضو علی‌البدل شورا می‌تواند به جمع اصلاح‌طلبان شورای این دوره ورود کند. اگرچه بخشی از اصلاح‌طلبان هم ترجیح می‌دهند پست شهرداری را به کارگزاران هدیه نکنند.
 «عباس آخوندی»
عباس آخوندی، وزیر سابق مسکن و شهرسازی بود که چند روز پیش استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهوری کرد و با موافقت روحانی از این وزارتخانه رفت. آخوندی همچنین جزو وزرایی بود که با 5 بار استیضاح در مجلس مواجه شد و هر بار از این فضا جان سالم به در برد، تا درنهایت خود به صورت مستقل تصمیم به خروج از دولت را بگیرد. اگرچه خود او هنوز اظهارنظری در مورد طرح نامش به‌عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران نکرده است، اما به گفته تحلیلگران سیاسی به دلیل استیضاح‌های مکرر و همچنین برخی مواضع سیاسی که خاص خود او است، شورا برای مطرح کردن نام او به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی ساختمان بهشت تردید جدی خواهد داشت.  
«کامل تقوی نژاد»
کامل تقوی‌نژاد هم‌اکنون معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور است. تقوی‌نژاد پیش از این در سمت‌های اجرایی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون وزیر تعاون در دولت خاتمی، عضو هیأت‌مدیره بانک سپه، مدیرعامل بانک سپه، رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان، مدیرکل در مجموعه وزارت کشور، وزارت جهاد سازندگی و سازمان ثبت احوال کشور، عضو هیأت‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بازرگانی و تولیدی بخش دولتی و مدیریت عاملی بانک سپه فعالیت کرده است. کارشناسان معتقدند که سازمان امور مالیاتی کشور تحت مدیریت تقوی‌نژاد با انتقادات زیادی همراه بوده است و همین مسأله می‌تواند طرح نام او را به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی شهرداری تهران دشوار کند.
به نظر می‌رسد تا اینجا نام‌های مطرح شده برای نشستن بر صندلی افشانی چندان جدی نباشد و هر یک با موانع بسیاری روبه‌رو باشند. باید دید شورای شهر که دو شهردار را با بحث و جدل زیاد انتخاب کرده، می‌تواند چهره تازه‌ای برای شهرداری پیدا کند یا سرانجام به یکی از نامزدهای گفته شده رضایت خواهد داد و اعضا به تفاهم خواهند رسید.
سایر اخبار این روزنامه