وزارت علوم به كجا مي‌رود !؟

در برابر سخنان لغو و سست‌بنيان بايد سكوت پيشه كرد و به سلامي و كرامتي گذشت، ولي بعضا برخي از مطالب و اظهارنظرها چون شاهدي از غيب اثبات‌كننده حقايق مهمي هستند كه بايد به آن پرداخت و عيوب و نواقص دستگاه‌ها و سطح دانش و آگاهي افرادي كه با هر مقدمه به مسووليتي گماشته شده‌اند را آشكار كرد. جوابيه روابط عمومي وزارت علوم به يادداشت بنده كه پيرامون تغييرات در كابينه نگاشته شده بود دقيقا مصداق همين قاعده است و بايد آن را قدري شكافت تا موضوع مهم‌تري كه در پي اثبات آنم روشن شود. اتفاقا بايد ديگران و خصوصا تصميم‌گيران دولت محترم را دعوت كرد كه اين پاسخ را بخوانند تا متوجه شوند كه چه كساني و با چه سطح از بينش و توان مديريتي و تعهد به اهداف اعلام شده دولت در وزارت علوم حاكم هستند و چرا رييس‌جمهور محترم بهتر است در تغيير اين وزارتخانه تعجيل بفرمايد.
1- در اين پاسخ كه ظاهرا عجولانه و ناشيانه واز روي عصبانيت نگاشته شده است آورده‌اند: ...
در سرتاسر يادداشت آقاي محمد كاظمي نماينده مردم شريف ملاير در مجلس شوراي اسلامي در روزنامه اعتماد با عنوان «ملاحظات مهم ترميم كابينه» (مورخ 21 مهرماه) ادعاها و اتهام‌هاي فراواني بدون ارايه هيچگونه مستند و دليل متقن و به صورت كاملا شعاري مطرح شده‌اند... حسن‌ظن اين است كه مسوول روابط عمومي وزارت فخيمه علوم يادداشت اينجانب را نخوانده است و احتمالا فقط دستوري دريافت كرده كه فلان روزنامه يادداشتي در انتقاد از وزير علوم منتشر كرده است و شما پاسخ دهيد! والا در سرتاسر كدام يادداشت ادعاها و اتهامات بدون سندي مطرح شده است و چگونه ايشان بنيان يادداشت كه در مطلع آن بر پيروزي‌هاي اخير دولت در دادگاه لاهه و سفر رييس‌جمهور محترم به امريكا استوار شده است را نديده‌اند و سرتا‌سر مطلب را حاوي ادعاها و اتهامات دانسته‌اند!؟ نكند يادداشت خوانده شده است و ايشان پيروزي‌هاي اخير دولت را جزو ادعاها و اتهامات غير مستند مي‌داند؟ پسنديده آن است كه وزير محترم علوم همان‌گونه كه ما انتقاد كرده‌ايم در انتصابات خود دقت بيشتري مبذول كنند و حداقل از مديران خود بابت حقوق خوبي كه دريافت مي‌كنند دقت و توجه طلب كنند و اسباب وهن يك دستگاه عظيم دولتي را فراهم نسازند.
2- خداوند از گناه شخص يا اشخاصي كه براي مقاصد سياسي اصطلاح حقوقي و تعريف شده «تشويش اذهان عمومي‌» را باب كردند و به هر مخالفي نسبت دادند نگذرد تا مسوول روابط عمومي وزارت علوم بدون كمترين اطلاع از بار حقوقي اين عنوان تحليل منطقي و دلسوزانه يك نماينده مجلس را تشويش اذهان عمومي قلمداد نكند. آيا اشاره به ضعف دولت دوم آقاي روحاني كه امروزه حتي از ناحيه برخي از منسوبان و انواع حاميان دولت بيان مي‌شود تشويش اذهان عمومي است!؟ آيا ايشان اساسا فرق انتقاد و تشويش را مي‌داند؟ آيا نگاه اجمالي به خبرهاي چند‌ساله اخير داشته است و مي‌داند نماينده مردم شريف ملاير اتفاقا از حاميان دولت است و براي پيروزي آقاي روحاني تلاش شبانه‌روزي كرده است و در مجلس حمايت بي‌دريغ خود را دريغ نكرده است؟ آيا بهتر نيست مسوولان روابط عمومي به‌جاي اشتغالات هزينه‌ساز براي انواع مراسم تشريفاتي و غيرضرور هنگام تصدي چنين پست مهمي يك واحد حقوقي در دانشگاه‌ها بگذرانند تا حداقل عناوين حقوقي را خراب نفرمايند و اگر فرصت كافي براي اين امر مهم ندارند به لغت‌نامه‌هاي عمومي و حقوقي مراجعه كنند و مردم را از ميزان سواد خود نا اميد نسازنند؟


3- راستي چرا روابط عمومي وزارت مذكور به‌جاي دفاع از عملكرد وزير متبوع خود به دفاع ازكليت دولت پرداخته است؟ مگر اين روابط عمومي سخنگويي دولت را به عهد دارد؟ البته دفاع از كليت دولت از سوي هريك از اجزاء آن پسنديده است ولي ما نديده‌ايم اين روابط عمومي و حتي وزير مربوطه در برابر انتقادهاي همه‌جانبه و انواع تخريب‌هاي عليه قوه مجريه خصوصا ازطرف جناح مقابل وارد ميدان شوند تا جايي كه رييس‌جمهور محترم به درستي از روزه سكوت مديران دولتي آشكارا انتقاد كردند.
4- در اين جوابيه تجاهل عارفي صورت گرفته و براي بالا بردن رتبه گزينه وزير كنوني علوم به بخشي از سخنان آقاي دكتر روحاني استناد شده است، البته بازشكافي اين موضوع به صلاح نيست والا دقيقا ذكر مي‌شد كه گزينه‌هاي اصلي آقاي رييس‌جمهور چه كساني بوده‌اند و چه كساني به مخالفت برخاسته‌اند و چرا براي آرامش جامعه آقاي روحاني از گزينه‌هاي مورد استقبال جامعه دانشگاهي عبور كرده است؟ اگر روابط عمومي اين مسائل را نمي‌داند بهتر است سكوت كند و اگر مي‌داند آدرس غلط ندهد تا ما مجبور به اشارات مستقيم نشويم.
در خاتمه بنده به عنوان نماينده مردم با ديدن اين جوابيه بيشتر به درستي انتقادات خود از اين وزارتخانه پي بردم و بيش از گذشته همگام با دانشجويان و دانشگاهيان از رياست محترم جمهور مي‌خواهم به اين وزارتخانه كليدي توجه كنند و اميدهاي اصلاح‌طلبانه آنان را برآورده سازند.