فاصله حاکمیت از نخبه‌هاي محبوب

آرمان - مرتضی خبازیان: در خبرهای آمد که عسگری پیش‌بین وکیل علی دایی در پرونده مربوط به کمک‌های مردمی زلزله‌زدگان گفت: با مذاکراتی که با مسئولان محترم قضایی داشتیم، از دیروز حساب‌های آقای دایی از مسدودی خارج شدند تا روند کمک به بازسازی دهکده روله‌مالان با وقفه روبه‌رو نشود. در همین راستا صادق زیباکلام استاد دانشگاه نیز که به همین مشکل مواجه شده بود در یادداشتی نوشت: رئیس بانک ملی کارگر اطلاع دادند که حسا‌ب‌تان از سوی دادستانی رفع مسدودیت شده. البته معاون دادستان، بعد از آخرین بازپرسی فرموده بودند که بعد از رسیدگی به اظهارات شما رفع مسدودیت خواهد شد. باز شدن حساب‌های این دو چهره شناخته شده خبر مثبتی تلقی خواهد شد که از دو زاویه اهمیت دارد. هم از این نظر که دستگاه‌های مسئول پیوسته در کار رسیدگی به ابهامات هستند و هم اینکه چنان که انتظار می‌رفت خطایی از این دو چهره سر نزده و کار روال روشن خود را داشته است. آنچه که در این تجربه به دست آمد این بود که روشن‌تر از قبل شد که شخصیت‌های نمادین اجتماعی به مثابه سرمایه‌های ارزشمند مردمی در راستای منافع مردم قرار می‌گیرند و دقیقا به خاطر همین سابقه و سائقه بوده است که مقبول مردم قرار گرفته‌اند. وارد شدن شخصیت‌های شناخته شده و موثری مانند علی دایی به عنوان یکی از ارجمندترین چهره‌های ملی و صادق زیباکلام به عنوان استاد دانشگاه، در فردای زلزله کرمانشاه موجب دلگرمی بود. اقبال مردم به این چهره‌های شناخته شده و حمایت از آنها در جای خود موجب امیدواری هموطنان آسیب‌دیده در مناطق زلزله‌زده شد. در مجموع باید یادآوری کرد که اتفاقی که درباره کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان به واسطه اشخاصی مانند علی دایی و صادق زیباکلام افتاد، این نگرانی را ایجاد می‌کند که مبادا بین حاکمیت و نخبه‌های شناخته شده، محبوب و مورد اقبال مردم فاصله ایجاد شود یا از گسترش فاصله جلوگیری نشود.
سرمایه‌های اجتماعی در خدمت کشور
نخبه‌های تاثیرگذار در بزنگاه‌های مهم اجتماعی می‌توانند در کنار نظام سیاسی قرار گرفته و به سیاق اینکه هدف غایی سیاستمداران چیزی جز خدمت به مردم نیست، در خدمت‌رسانی به عموم مردم و از جمله آسیب دیدگان، یاری کننده نظام باشند. اگر در این بین چهارچوب‌های قانونی به تمامی رعایت شود (که در این مورد بررسی آن به عهده دستگاه‌های مسئول بوده و خواهد بود) می‌توان از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره برد و انرژی عظیم مردمی که در پس نظام سیاسی قرار دارد با انرژی مثبتی که در پس چنین سرمایه‌هایی جریان دارد ممزوج شده و آنگاه از آن برای رسیدن به بهروزی و سازندگی بهتر و سریعتر استفاده کرد. قدر مسلم آن است که نخبه‌های ورزشی، سیاسی و فرهنگی می‌توانند در جهت اقناع سازی عموم مردم کمک کننده مسئولان باشند. اگر مواردی وجود دارد که مسئولان به آسانی نمی‌توانند نارسایی‌های احتمالی را پوشش داده یا توضیح دهند، از قضا نخبه‌های شناخته شده و امتحان پس داده‌ای مانند علی دایی بسیار راهگشا خواهند بود. از طرف دیگر وارد گود شدن نخبه‌های شناخته شده حتما سد محکمی بر راه غیر خودی‌ها خواهد بود. غیرخودی‌هایی که به آسانی از درد و رنج مردم برای خود پله‌های ترقی خواهند ساخت. فوتبالیست و چهره جهانی ورزش کشور، چهره‌ای مانند علی دایی که در جهان شناخته شده است و استاد دانشگاهی مانند صادق زیباکلام سرمایه‌های اجتماعی ارزشمندی هستند که به آسانی به دست نیامده‌اند. در نظر گرفتن اهمیت رسیدگی به کنش‌ها و فعل و انفعالاتی از این دست می‌تواند تا حدی مقبول و قابل پذیرش باشد اما اکنون که مشکل حل شده و حساب‌های این دو چهره از انسداد خارج شده، چه بسا بتوان اشاره کرد که نیازی به برخی سخت‌گیری‌ها در مقابل فعالیت‌های چنین چهره‌های شناخته شده‌ای نباشد. آنچه که در این میان قابل چشم‌پوشی نیست و این را هم علی دایی می‌داند و هم صادق زیباکلام البته قانون است و قانون همان میثاق ارجمندی است که هیچکس در مقابل آن «چهره» نیست و همه در برابر آن «مردم» هستند. بر مسئولان است که از این به بعد به سهم خود یاری کننده چنین سرمایه‌های نمادین باشند و از ظرفیت آنها برای تسریع در روند امور استفاده کنند. تسریع در روند امور چیزی جز حل سریع‌تر مشکل مردمی نخواهد بود که بعد از یک سال از زمان زلزله هنوز هم نیازمند یاری هستند.
باز شدن حساب‌ها


عسگری پیش‌بین وکیل علی دایی در پرونده مربوط به کمک‌های مردمی زلزله‌زدگان گفت: با مذاکراتی که با مسئولان محترم قضایی داشتیم، از دیروز حساب‌های آقای دایی از مسدودی خارج شدند تا روند کمک به بازسازی دهکده روله‌مالان با وقفه روبه‌رو نشود. وی ادامه داد: اینطور نبوده که بخواهند یا بتوانند (هلال احمر) این پول‌ها را بگیرند و فشاری هم در این زمینه نبوده است. چون واقعا این کمک‌ها مردمی بودند و مسئولیت کاملشان بر عهده علی دایی. در همین راستا صادق زیباکلام به «آرمان» گفت: رئیس بانک ملی کارگر اطلاع دادند که حساب‌تان از سوی دادستانی رفع مسدودیت شده.البته معاون دادستان بعد ازآخرین بازپرسی فرموده بودند که بعد از رسیدگی به اظهارات شما رفع مسدودیت خواهد شد. بنده البته فهرست کامل و دقیقی ازجزیی تا کلی‌ترین هزینه ها ازابتداء تا زمان بسته شدن حساب تهیه کرده بودم و آقای یاسین نیکخو هم آن را جدول بندی و ماشین می‌کنند که به دفتر جناب قطبی ارائه دادم. وی تصریح کرد: در یک صفحه جداگانه هم فهرست ماهیانه بهره‌ها را از ابتدا تا مهرماه، ضمیمه کرده بودم. به هرحال همه چیز مشخص و روشن بود.