خادم؛ توجيه ناكامي‌ها

آرمان- حسین ردکا: نتایج رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان برای ورزش پرمدال ایران اصلا راضی کننده نبود. قهرمانانی که به‌دلیل مشکلات ارزی نتوانستند در رقابت‌های بین‌المللی حضور یابند و در نهایت در آوردگاه جهانی هم موفق نبودند. رسول خادم در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از وی درخواست کرد در این خصوص«سکوت» نکند!
لغو اعزام‌های مهم
اواسط شهریور ماه بود که دبیر فدراسیون کشتی از لغو برخی از اعزام‌های این فدراسیون به‌دلیل شرایط اقتصادی و گرانی بی‌سابقه قیمت ارز خبر داد. رضا لایق درباره لغو تعدادی از اعزام‌های فدراسیون کشتی به‌دلیل اوضاع بد اقتصادی و گرانی بی‌سابقه قیمت ارز و اینکه آیا این موضوع خللی در برنامه‌های این فدراسیون خواهد داشت یا خیر؟ اظهار کرد: به‌دلیل شرایط اقتصادی موجود و گرانی بی‌سابقه قیمت ارز که عدم تخصیص ارز دولتی به فدراسیون‌های ورزشی را در پی داشته، وزارت ورزش در نامه‌ای به فدراسیون‌ها اعلام کرد سفرهای برون‌مرزی به‌غیر از رقابت‌های اصلی لغو شود، ما نیز بر همین اساس و به‌دلیل مشکلات مالی فدراسیون تصمیم گرفتیم تعدادی از اعزام‌هایمان را لغو کنیم. دبیر فدراسیون کشتی افزود: البته تمامی اعزام‌هایی که در برنامه فدراسیون قرار داشت همگی از اهمیت بالایی برخوردار بودند اما با توجه به شرایط موجود مجبور شدیم تعدادی از اعزام‌هایمان را لغو و برخی را نیز ترکیب کنیم.
دیدار با وزیر ورزش


نهم مهر ماه رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی پس از دیدار با سلطانی‌فر،گفت: بعد از افزایش ناگهانی نرخ ارز، برنامه‌های فدراسیون هم دچار محدودیت‌هایی شد و هزینه‌های کشتی به‌خصوص در بخش اعزام‌ها بیشتر از پیش‌بینی‌های ما شده است. با کمک و توجه بیشتر و برای حل این مشکلات، قرار شد با پیگیری‌های وزیر ورزش و رایزنی با بانک مرکزی، فدراسیون‌ها نیز از بازار ارز ثانویه برخوردار شوند تا از این طریق در برنامه‌های آنها به‌خصوص در بخش کسب سهمیه و حضوری موفق در المپیک آینده وقفه‌ای ایجاد نشود. خادم ادامه داد: آقای وزیر از موفقیت‌های کشتی ایران در بازی‌های آسیایی قدردانی کرد و امیدوارم پیگیری‌های وزارتخانه برای حل‌شدن بهره‌مندی فدراسیون‌های ورزشی از بازار ارز ثانویه به پیشبرد برنامه‌های فدراسیون و به‌خصوص اعزام‌های برون‌مرزی کمک بیشتری کند.
یوروی 13 هزار تومانی!
حدود 20 روز بعد از دیدار با وزیر، خبر از تهیه ارائه یوروی مورد نیاز فدراسیون شد ولی نرخ یورو آن‌قدر بالا بود که نارضایتی فدراسیون نشینان را به‌همراه داشت. حمید بنی‌تمیم نایب‌رئیس فدراسیون کشتی گفت: توضیحاتی که از کارشناسان بانک مرکزی بابت اختصاص یورو ۱۳ هزارتومانی به کشتی دادند قانع‌کننده نبود،اما آنچه مشخص بود مسئولان وزارت ورزش تلاش خود را کردند اما این امر متاسفانه با عدم همکاری بانک مرکزی محقق نشد. وی ادامه داد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ایراد از جای دیگری است و اصلا ورزش در اولویت امور نیست. وی در مورد اینکه اگر قرار بود درنهایت بانک مرکزی به‌جای یورو 10 هزار تومانی، یوروی ۱۳ هزارتومانی به کشتی اختصاص دهد دیگر چه نیازی به این همه پیگیری بود، اظهار داشت: همان‌طور است. در واقع ما یورو را خریدیم و اختصاصی در کار نبود. ضمن اینکه ما معادل ریالی ارز مورد نیازمان را هم به حساب بانک مرکزی واریز کرده بودیم و اگر می‌دانستیم که قرار است درنهایت یورو را به چنین نرخی به ما بدهد، اصلا این روال را طی نمی‌کردیم. بنی‌تمیم تصریح کرد: ورزش در اولویت بانک مرکزی برای اختصاص ارز ثانویه قرار ندارد و اگر روال به این شکل ادامه داشته باشد، من مطمئنم که همه رشته‌های ورزشی برای دریافت ارز ثانویه به مشکل خواهند خورد.
نامه به رئیس‌جمهور
در بخشی از نامه رسول خادم به رئیس‌جمهور آمده است: «جناب آقای دکتر روحانی! رئیس محترم جمهور! با سلام هم‌اکنون که این متن را برای جنابعالی می‌نویسم، در محل برگزاری مسابقات جهانی کشتی‌فرنگی در کشور مجارستان، و در واقع در میدان مبارزه‌ای نابرابر با رقبای کشتی ایران در جهان هستم. جناب آقای رئیس‌جمهور، برخلاف آنچه امروزه بعضا بیان می‌شود، مردم در اوج گرفتاری‌ها و تنگناهای معیشتی خود، نه تنها نسبت به پیگیری امور قهرمانان ملی خود در ورزش بی‌تفاوت نیستند، بلکه با حساسیتی مضاعف در جست‌وجوی امیدواری و نشاط عمومی هرچند موقت و مختصر، عملکرد تیم‌ها و قهرمانان ملی خود را در میادین ورزشی دنبال می‌کنند. شرایط معیشتی جامعه، زندگی شخصی و خانوادگی تک‌تک قهرمانان ملی، به‌ویژه قهرمانان رشته‌های المپیکی ورزش کشور همچون کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو را به‌شدت تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که حتی در زمان برگزاری اردوهای ورزشی نمی‌توان برخی از قهرمانان ملی‌پوش را برای استراحتی دو سه روزه به جمع خانواده فرستاد، زیرا فقر و مشکلات معیشتی خانواده‌شان، شرایط روحی، روانی و جسمی این عزیزان را به‌هم می‌ریزد. با همه این مسائل، فدراسیون‌های ورزشی چون کشتی، تیم‌های ملی خود را برای حضور در رقابت‌های بزرگ حهانی و مسابقه با رقبای تا دندان مسلح خود آماده می‌کنند، اما در شرایط موجود به‌دلیل گرانی ارز، بلیت و سایر هزینه‌های تدارکاتی، این آماده‌سازی به هیچ وجه با حداقل تدارکات فنی لازم، برای حضور در مسابقات بزرگ بین‌المللی صورت نمی‌پذیرد. کارشناسان فنی در امر ورزش به‌خوبی می‌دانند که به میدان فرستادن تیم‌های ملی، آن هم در میادین جهانی، بدون حضور در مسابقات تدارکاتی(به‌ویژه قهرمانانی که به‌ اصطلاح نیاز به «میدان دیدن» دارند)، درست همانند به «میدان جنگ» فرستادن سربازانی است که مشق تیراندازی را فقط در «میدان تیر» تمرین کرده باشند. بدیهی است میزان اشتباهات چنین سربازانی، در میدان واقعی جنگ، بسیار بالاست. مخلص کلام این است که در بیانی صادقانه دولت محترم به‌دلیل تنگناهای اقتصادی و ارزی نمی‌تواند از تیم‌های ملی المپیکی کشور، که حداکثر 30 تا 40 ورزشکار را شامل می‌شود، حمایت کند و بر این اساس ورزش‌های المپیکی هم که به‌دلیل کارکرد اجتماعی‌شان در داخل و کارکرد سیاسی‌شان در خارج، می‌باید یکی از موضوعات مرتبط با منافع ملی باشند، به هر دلیل از دستور کار خارج است. پس بهتر است به مردم اعلام شود تا میزان انتظار و خواست مردم علاقه‌مند به افتخارات تیم‌های ملی کشور، مطابق واقعیت‌های موجود و تدارکاتی تیم‌های ملی ذیربط متعادل شود. «سکوت» در این بخش، به‌دلیل عدم تطابق انتظارات عمومی و تدارکات تیم‌های ملی، به‌زودی دولت محترم را با اعتراض جدی قهرمانان و مربیان ملی که به‌دلیل محدودیت‌های تدارکاتی نمی‌توانند پاسخگوی انتظارات مردمی از خود باشند، مواجه خواهد ساخت. نکته دیگر اینکه «وزارت محترم ورزش و جوانان» و «کمیته محترم ملی المپیک» در چندماه گذشته، با تمام توان، مسائل مالی و ارزی مربوط به فدراسیون‌های ورزشی را پیگیری نموده‌اند، اما به هر حال این عزیزان در حلقه وزرای شما هستند و طبیعی است که ملاحظاتی را نسبت به رئیس محترم جمهور برای پیگیری مطالبات تدارکاتی- فنی ورزش‌های المپیکی خواهند داشت، اما کسانی امثال این حقیر که ورزشکارانی از کارافتاده، ولی هنوز شیفته این «امر رنج‌آور» محسوب می‌شوند، وظیفه دارند مطالبه به حق قهرمانان ملی را به رئیس‌جمهور محترم با صراحت اعلام نمایند.»