محسن هاشمي گزينه مستقل‌ها عباس‌آخوندي گزينه سياسي‌ها

آرمان- یاسمن طالقانی: باز هم انتخاب شهردار برای تهران به اصلی‌ترین موضوع گعده‌های سیاسی تبدیل شده است. شاید 7 ماه پیش کمتر فردی گمان می‌کرد عمر حضور محمدعلی افشانی هم در بهشت مانند نجفی کوتاه باشد و او فرصت اجرای برنامه‌های خود در جهت توسعه و آبادانی پایتخت را نداشته باشد. به هر حال استفساریه‌ای که به امضای بیش از 142 نماینده رسیده بود رأی لازم را کسب نکرد و این به معنای خداحافظی افشانی با بهشت است! از سوی دیگر باید توجه داشت که تعهد بالاترین خصلت مدیران موفق است که افشانی بعد از جلسه چهارشنبه هم به آن پایبند ماند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم پیش از این گفته بود: «محمدعلی افشانی، شهردار تهران تأکید کرد که تا آخرین لحظه قاطعانه در شهرداری مدیریت خواهم کرد.» بر همین اساس افشانی روز پنجشنبه جهت بازدید از موکب‌های شهرداری تهران، نحوه خدمات رسانی خدام الحسین(ع) و دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات عراقی عازم نجف اشرف شد.
آخرین تلاش‌ها برای هجمه به افشانی
نکته قابل تامل آن است که جریانی به‌رغم اطلاع از پایبندی افشانی به قانون درصدد هجمه به او و در تلاش برای بدنام کردن او هستند که نمونه بارز آن ادعای کارگذاشتن شنود از سوی شهردار برای معاونانش بود که دروغ بودن این ادعا در زمان کوتاهی مشخص شد. روز پنجشنبه هم برخی سعی کردند یک توئیت شهردار تهران را به موضوعاتی مرتبط کنند که واقعیت ندارد. نکته جالب اینکه هجمه‌گران در حالی سعی دارند میان افشانی و دیگر اصلاح‌طلبان بذر تفرقه بپاشند که این تلاش آنها نمونه بارز نفاق و اختلاف افکنی در اردوگاه اصلاحات است. مشخص نیست هدف از این اختلاف افکنی‌ها چیست و چرا برخی تمایل ندارند تهران آرامش داشته باشد. احمد مازنی نماینده مجلس دیروز چنین گفت: «مخالفان اصلاحات از شنبه پس از انتخابات مجلس دهم به تخریب اصلاح‌طلبان مجلس دامن زدند و به مرور اختلافات درون گفتمان اصلاحات به‌گونه‌ای در خدمت توپخانه مخالفان اصلاحات قرار گرفت که دیگر نیازی به توپخانه رقیب نبود. در این میان عناصر جوان اصلاح‌طلب و تحول‌خواه بدون اطلاع از دعواهای پشت پرده که منشائی جز هوای نفس ندارد وارد معرکه شده‌اند که چه نشسته‌اید که فراکسیون امید برای بقای یک نفر در حال سوراخ کردن قانون است! شخصی گفته بود حرف ج دو بار در حروف الفبا آمده در پاسخ گفته شد خیر چنین نیست من ملاحظه کردم، یک بار آمده، آن شخص گفت بسیار خوب این سوال و این هم جواب سوال.»
شهردار بعدی کیست؟


اکنون پرونده انتخاب شهردار بعدی گشوده شده است و روز پنجشنبه اسامی مختلفی برای جلوس بر این کرسی مطرح شد. به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران فرایند انتخاب شهردار جدید تهران از روز شنبه هفته آینده کلید خواهد خورد. محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و نقل شورای شهر تهران در کانال تلگرامی خود از گزینه‌هایی چون محسن هاشمی، سیدکامل تقوی‌نژاد، پیروز حناچی، عباس آخوندی، مناف هاشمی، واعظ مهدوی، ربیعی و مونسان را به‌عنوان کاندیداهای احتمالی شهردار تهران معرفی کرد. البته مونسان گفت: «در فضای مجازی خبر را دیدم، هیچ برنامه‌ای برای شهرداری تهران ندارم، هیچ صحبت رسمی هم با من نشده است.» مشخص است که نام برخی از این گزینه‌ها به‌صورت غیرواقعی مطرح می‌شود، چرا که سابقه کمی با بازنشستگی دارند و با حضور در شهرداری پس از یک سال شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان خواهند شد.
دو گزینه اصلی برای حضور در بهشت
از میان گزینه‌های مطرح شده 2 فرد بیش از سایرین مورد توجه تصمیم‌گیران انتخاب شهردار هستند. محسن هاشمی و عباس آخوندی! نام فرزند آیت‌ا... هاشمی بارها به عنوان گزینه مطلوب برای سکانداری شهرداری پایتخت مطرح شده است که دلیل آن تجربه و تدابیر او برای بهسازی پایتخت است. از سوی دیگر دلواپسان تلاش زیادی دارند تا اتهاماتی را به گزینه‌های مطرح برای شهرداری نسبت دهند، اما دستشان برای محسن هاشمی خالی است. چندی پیش صادق زیباکلام گفته بود: «زمان مدیریت آقای محسن هاشمی در مترو تحریم‌های سخت علیه ایران اعمال می‌شد. بنابراین می‌توانست مسائل مالی خیلی کم و زیاد شود، اما با وجودی که خیلی گشتند تا یک مورد تخلف پیدا کنند و آن را به نام محسن هاشمی پیوند بزنند، نتوانستند چون وجود نداشت. در مجموع محسن هاشمی نشان داد که در عمل مدیر توانمند و فوق‌العاده و به لحاظ مالی پاکدست است.» او 13 سال مدیریت متروی تهران را بر عهده داشت که اوج پیشرفت مترو در آن سال‌ها بود. پس از آن هم ریاست شورای شهر بر عهده اوست که نشان داد در ساماندهی امور شهری و رفع چالش‌هایی که بسیاری از آنها زاییده شوراهای شهر سابق است، موفق عمل می‌کند به همین دلیل است که بسیاری همانند روزهای ابتدای آغاز به کار شورای شهر پنجم خواستار جلوس محسن هاشمی بر کرسی شهرداری شدند که فرزند آیت‌ا... از پذیرفتن این درخواست‌ها امتناع کرد. برخی این ترس را دارند که با خروج محسن هاشمی از شورا به مقصد شهرداری چمران وارد شورای شهر شود که دیروز محمد علیخانی یک عضو شورای شهر گفت: آقای چمران بهانه است عده‌ای اشتباهی که در دوران اصلاحات انجام دادند و مخالفت‌هایی که با حضور آیت‌ا... هاشمی می‌کردند یک روزی متوجه این اشتباه شدند و در حال حاضر آن اشتباه را دوباره تکرار می‌کنند. اکنون مستقل‌ها یعنی آنانی که منافع شهر را با سیاسی‌کاری معنا نمی‌کنند در صف نخست دعوت از محسن هاشمی برای ورود به بهشت هستند. گزینه مطرح دیگر برای شهردار شدن عباس آخوندی باجناق ناطق نوری است که چند روز پیش نامه استعفایش از وزارت راه منتشر شد. با استعفای مهندس آخوندی اکنون شورای شهر یک گزینه تازه دارد و با توجه به ارتباط او با موضوع شهرسازی و سابقه وزارت مسکن و نگاه سیاسی و اجتماعی همسو با شورای شهر می‌تواند انتخاب شورای شهر تهران برای شهرداری باشد. البته اگر نظام مهندسی دربرابر انتخاب او صف آرایی نکند. از سوی دیگر آخوندی مخالفان زیادی دارد که همین موضوع می‌تواند در تصمیم شورا برای انتخاب او به عنوان شهردار اثرگذار باشد. آخوندی بیش از هاشمی با موضوعات سیاسی گره خورده است و به نظر می‌رسد گزینه اصلی حزب اتحاد برای شهرداری باشد.