نمایش اقتدار و صلابت ارتش

هادی محمدی – در آیین سی و هشتمین سالگرد فرمان امام خمینی مبنی بر احیای ارتش جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت حماسه آفرینی های نیروی زمینی ، همراه با رژه نیروهای هوایی ، دریایی ، زمینی و پدافند هوایی ارتش ، آخرین تجهیزات و دستاوردهای ارتش نیز از مقابل رئیس جمهور و فرماندهان ارشد نظامی کشور رژه رفتند. به گزارش خراسان در این مراسم که روز گذشته در جوار بارگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار شد ، حجت الاسلام و المسلمین دکترحسن روحانی در سخنانی با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور نظم و انضباط و دفاع مشروع از سرزمین ایران است، گفت: هیچ عملیاتی در دفاع مقدس نمی‌بینید مگر آنکه پشتیبانی هواپیماهای نیروی هوایی، توپخانه نیروی زمینی ،زرهی نیروی زمینی و هوانیروز در کنار رزمندگان باشد. وی تاکید کرد: هیچ عملیات نظامی را در هشت سال دفاع مقدس نمی‌بینید مگر آنکه وحدت سپاه و ارتش و بسیج و نیروی انتظامی را در کنار یکدیگر مشاهده می‌کنید.
رشد 145 درصدی بودجه دفاعی در دولت یازدهم
روحانی اظهار داشت : دولت یازدهم مفتخر است که از روز اول یکی از اهداف بلندش تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بوده است ، آمار و ارقام نشان می دهد که در دولت یازدهم بودجه بنیه دفاعی نسبت به آغاز این دولت 145 درصد رشد داشته است و‌این به آن معناست که در شرایط سخت اقتصادی کشور اهتمام دولت به تقویت نیروهای مسلح بوده است. وی گفت:‌ همسایگان ما می توانند مطمئن باشند که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک قدرت دفاعی برای همه کشورهای منطقه خاورمیانه هستند ، کشورهای دیگر می توانند به نیروهای مسلح ما اطمینان داشته باشند که قدرت دفاعی کشور ما یک قدرت تدافعی و‌باز دارنده است و یک قدرت تهاجمی نیست اما با این حال نشان داده ایم در برابر تجاوز متجاوزین تا چه حد سخت از ملت مان دفاع خواهیم کرد.
نیروهای مسلح ما از بازی های سیاسی باید به دور باشند


روحانی اظهارداشت: عشق نیروهای مسلح و اعتماد و احساس تکلیف شرعی در برابر فرماندهی کل قوا یکی از ویژگی های ممتاز نیروهای مسلح ما است؛ به این نکته می خواهم تاکید کنم که صلاح نیروهای مسلح اجرای توصیه های امام راحل و‌تاکیدات مقام معظم رهبری است و نیروهای مسلح ما از بازی های سیاسی باید به دور باشند هر مقدار فاصله نیروهای مسلح ما طبق تاکید امام راحل از سیاست و سیاست بازی دورتر باشد آن نیروی مسلح قدرتمند تر است و ملت در کنارشان خواهند بود.
خطر وسوسه های اقتصادی برای نیروهای مسلح
وی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول 30 سال بعد از دفاع مقدس و‌همچنین سایر نیروهای مسلح به این وصیت امام و تاکید مقام معظم رهبری عمل کردند و این برای ما بسیار مهم است.همچنین همواره نیروهای مسلح در کنار دولت بودند اما در عین حال ورود نیروهای مسلح در وسوسه های اقتصادی می تواند آن ها را از هدف های بلند دور کند، وسوسه های اقتصادی می تواند افکار فرماندهان و نیروهای مسلح را از وظیفه اصلی دور کند.
رژه یگان های نمونه پیاده و محمول ارتش
پس از سخنان رئیس جمهور یگان‌های نمونه ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز تجهیزات و یگان‌های محمول نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش و پدافند هوایی از مقابل جایگاه و در حضور حسن روحانی رئیس جمهور ، سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ، امیر سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش، فرماندهان نیروهای هوایی ، زمینی ، دریایی و پدافند ارتش ، فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی و بسیج سپاه پاسداران ، وزیر دفاع و فرمانده نیروی انتظامی رژه رفتند.
مهم ترین تجهیزات نظامی و یگان هایی که روز گذشته در رژه تهران حضور داشتند
 *توپ 23 میلی‌متری ،  یگان‌های موتوری مجهز به دوش‌پرتاب میثاق، سلاح اخگر، سلاح شاهر، تانک ذوالفقار، نفربر BTR ،  نفربر بی‌ام‌پی، توپ بهمن 57، سامانه موشکی نصر ساحل‌پایه،  خودروی تاکتیکی راکت‌انداز مکران، سامانه موشکی اس200، سامانه موشکی اس300، سامانه موشکی صیاد2، موشک صیاد3، سامانه موشکی مرصاد، موشک هواپرتاب ستار1، بمب قاصد، سامانه Avtobaza، موشک هواپرتاب یاسر، موشک فکور90، موشک هواپرتاب قدر، اژدر والفجر، موشک کروز قادر، موشک کروز نور و موشک عصر 67 از جمله مهمترین ادوات و تجهیزاتی بودند که روز گذشته در رژه حاضر شدند .
*سامانه موشکی پدافند هوایی دوربرد اس 300 ، که سال گذشته تست های خود در کویر سمنان را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته بود در این رژه به نمایش گذاشته شد.
* "موشک صیاد ۳" نیز که برای اولین بار در رزمایش پدافند هوایی در دی ماه سال گذشته با موفقیت از سامانه موشکی تلاش شلیک شد در رژه روز گذشته حضور داشت . موشک صیاد 3، یک موشک برد بلند و ارتفاع بالا است که تا حدود 150 کیلومتر برد دارد .هر گردان از سامانه تلاش از 3 پرتابگر موشک 4 تایی بهره می‌برد که این پرتابگرها براساس نیاز می‌توانند از موشک صیاد 2 (برای هدف قراردادن اهداف ارتفاع متوسط و برد متوسط) یا موشک صیاد 3 (برای هدف قراردادن اهداف ارتفاع بالا و برد بالا) تشکیل شوند.
*همزمان با رژه بزرگ ارتش ، انواع جنگنده های نیروی هوایی در قالب دسته‌های چند فروندی بر فراز حرم امام خمینی(ره) اقدام به اجرای رژه هوایی کردند.جنگنده‌های F7 ،
F5 ، F4 ، F14 ، MiG-29 ،صاعقه، سوخو 24،  C-130 و تانکر سوخت رسان ازجمله هواپیماهای حاضر در این رژه بودند.
*یکی از قسمتهای جالب این رژه پرواز همزمان 53 فروند بالگرد هوانیروز بود . بالگردهای شینوک، کبری، 206 و 214 از جمله این بالگردها به شمار می رفتند. پس از عبور بالگردها ده‌ها چترباز تیپ 65 نیروی زمینی ارتش نیز با سقوط آزاد از بالگردهای ترابری بر فراز منطقه رژه ارتش به انجام عملیات چتربازی پرداختند.
*همزمان با مراسم رژه در تهران ، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس رژه دریایی برگزار کرد و به گفته فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش ، در این رژه که از جزیره هرمز تا نزدیکی تنگه هرمز برگزار شد ، 21 فروند انواع شناور سطحی - زیرسطحی و یگان‌های پروازی شامل زیردریایی‌های کلاس غدیر و طارق و انواع ناوشکن و ناوهای لجستیکی -رزمی و اطلاعاتی حضور داشتند.