تلاش برای احیای باغ و گیاهان آن در دستور کار است

پیرو انتشار مطلبی با عنوان «خواب آشفته باغ سیب کرج» در شماره روز سه شنبه مورخ اول آبان ماه توضیح برخی نکات براي تنویر افکار عمومی ضروری به نظر می‌رسد:
80 هکتار از زمینی که بخشی از باغ سیب کرج در آن قرار دارد، در سال1374 توسط دانشگاه علامه طباطبایی خریداری شده و ثمن آن نیز توسط دانشگاه پرداخت و اسناد آن به نام دانشگاه علامه طباطبایی انتقال یافته است. از 80 هکتاراراضی مذکور، تقریبا مساحتی نزدیک به 40 هکتار در محدوده سنتی باغ سیب کرج قرار داشته و مشجر بوده است که به دلایل مختلف از جمله پایان عمر مفید درختان مثمر نیازمند احیا و تقویت درختان است و الباقی زمین به مساحتی نزدیک به 40 هکتار هرگز در محدوده باغ سیب قرار نداشته و از ابتدا به صورت زمین غیرمشجر بوده است.
در همین راستا و در پی درخواست استانداری و شهرداری کرج، این دانشگاه با برگزاری جلساتی با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در خصوص نحوه احیاي باغ که منتج به تنظیم صورتجلسه­‌ای در این خصوص گردید، اقدام نموده است. در صورتجلسه مذکور سازمان فضای سبز شهری شهرداری کرج مکلف به ارائه تعیین مساحت مشجر ملک شد که با اخذ نظر کارشناسی دادگستری و استعلام از سازمان جغرافیایی مساحت مشجر اولیه ملک تدقیق و به دانشگاه اعلام گردید.
دانشگاه ضمن اخذ استعلام از تعدادی مشاور در خصوص ارائه طرح احیاي باغ با لحاظ مطالعات اقلیم منطقه، مطالعات خاکشناسی تفضیلی اجرايی باغبانی به منظور تعیین گونه­‌ها و ارقام مناسب محدوده طرح و مطالعات طراحی آبیاری اقدام نموده و درنهایت با «شرکت کشت و صنعت شهید مطهری» قراردادی با موضوع «طراحی احیاي 40 هکتار باغ و سیستم آبیاری قطره ای» و به ارزش تقریبی 000/000/700 ریال، منعقد می نماید.


طرح نهایی و ارائه شده توسط شرکت کشت و صنعت شهید مطهری در مهر ماه سال جاری به کمیسیون باغات در سازمان «منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج»ارائه و توسط نماینده دانشگاه در جلسه کمیسیون دفاع شده و عملیات احیاي باغ سیب در محدوده زمین متعلق به دانشگاه نیز در پايیز و زمستان امسال اجرايی و کامل خواهد شد. جزيیات طرح مذکور و تبیین مراحل اجرای آن متعاقبا در اختیار اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت.
لازم به ذکر است در این طرح علاوه بر احیاي درختان سیب، کاشت درختان و گیاهان اقلیم‌­های مختلف ایران با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه در دستور قرار گرفته است تا در مساحت اعلامی سازمان فضای سبز شهرداری کرج، فضاسازی متناسبی با پوشش گیاهی اقلیم‌­های مختلف ایران انجام دهد. همچنین دانشگاه در این محدوده مشجر تنها در راستای احیای باغ اقدام نموده و به هیچ عنوان قصد احداث و ساخت و ساز بنا نداشته و نخواهد داشت.