عرضه کباب گوزن و آهو در رستوران یزد غیر مجاز نیست!

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: چند روزی است که تصویری از منوی یکی از رستوران‌های استان یزد در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد یک مرکز تکثیر و پرورش وحوش در استان یزد علاوه بر عرضه چارپایان به صورت زنده و ذبح‌شده، رستورانی را برای عرضه گوشت وحوش راه‌اندازی کرده است. براساس منوی این رستوران یک پرس چلوکوبیده گوزن با دورچین ۴۰هزار تومان، چلوبرگ گوزن با دورچین ۸۰هزار تومان، چلوکوبیده آهو ۷۵هزار تومان و چلوبرگ آهو با دورچین ۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. اعلام این خبر واکنش‌ها‌ی متعددی را به دنبال داشته است. منتقدان می‌گویند به بهانه تکثیر و پرورش علفخواران وحشی حالا مردم می‌توانند چلوکباب کوبیده با گوشت گوزن و آهو هم بخورند! با این اوصاف حالا مسئولان سازمان محیط زیست می‌گویند عرضه کباب گوزن و آهو در رستورانی در یزد غیرمجاز نیست، چون گوشت این حیوانات وحشی از واحد تکثیر و پرورش حیات وحش در اسارت یزد تهیه می‌شود که دارای مجوز و تحت نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.
بر همین اساس «علی تیموری» مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست عرضه گوشت گوزن و آهو را در راستای تعدیل جمعیت حیات وحش مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش مجاز و قانونی ارزیابی کرده و در گفت و گو با ایرنا گفته بود: این مراکز کار آموزشی تحقیقاتی و تامین مولد برای سایر استان‌های مراکز تکثیر و پرورش را انجام می‌دهند و با توجه به اینکه شرایط رهاسازی حیات وحش در طبیعت را ندارند و روز به روز نیز شاهد افزایش جمعیت این حیوانات در محیط بسته هستند، باید نسبت به تعدیل و استفاده از گوشت و پروتئین آن اقدام کنند. برخی نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند در حالی که باید توجه داشته باشند وقتی یک مرکز از سازمان محیط زیست مجوز تکثیر و پرورش قوچ و میش را به تعداد ۱۰۰ راس دریافت کرده وقتی تعداد جمعیت وحوش به ۱۵۰ راس برسد باید از روش تامین پروتئین یا انتقال وحوش به سایر مراکز تکثیر و پرورش استفاده کند تا جمعیت حیوانات تعدیل شود.
نیره پورملایی مدیرکل محیط زیست استان یزد نیز در واکنش به این انتقادات گفته بود: در راستای اجرای مواد 1 و 6 قانون شکار و صید و آیین نامه اجرایی این قانون و ماده 8 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، دستورالعمل تکثیر و پرورش پستانداران وحشی در اسارت توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور تدوین و به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها‌ ابلاغ شده است.
به گفته وی موافقت اصولی صادره یک سال اعتبار دارد و در این مدت متقاضی باید نسبت به تکمیل مستحدثات و اجرای طرح اقدام نماید.
پورملایی در مجموع راهبرد سازمان حفاظت محیط زیست و به تبع آن ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها‌ در خصوص احداث واحدهای تکثیر و پرورش پستانداران وحشی در اسارت را کاهش تهدیدهای فراروی جمعیت‌ها‌ی طبیعی گونه از طریق فراهم نمودن شرایط لازم برای تکثیر در اسارت گونه می‌داند. وی در مورد عملکرد واحد مذکور در استان یزد که مورد انتقاد قرار گرفته است نیز توضیح می‌دهد: این واحدهای تکثیر و پرورش، بخشی از نیاز جامعه برای گوشت، پوست و شاخ را پاسخ داده و از طریق کاهش شکار غیرمجاز به حفظ جمعیت‌های طبیعی گونه کمک شایانی می‌کند. علاوه بر آن، این واحدها به نوعی تامین مولد سایر واحدهای تکثیر و پرورش حیات وحش در اسارت را برعهده دارند و تقاضای جامعه برای برداشت از طبیعت را منتفی می‌کنند. ضمن اینکه توسعه و افزایش این واحدها، می‌تواند به ارتقاء فرهنگ زیست محیطی منجر شده و ضمن حساس سازی جامعه به مباحث محیط زیستی، علاقه مردم به حیات وحش را افزایش دهد.