پیروزی «ترامپیسم» در برزیل و افول چپ‌ها‌ی ناکارآمد

پیروزِ انتخابات ریاست جمهوری برزیل همان کسی است که در حین رقابت‌ها‌ی انتخاباتی و هنگام حضور در میان کمپین هوادارانش قبل انتخابات مورد اصابت چاقو قرار گرفت و از بخش مراقبت‌ها‌ی ویژه بیمارستان جدال انتخاباتی را ادامه داد.
ناامنی اجتماعی کلیدواژه تحولات اخیر در برزیل است. شهرهای این کشور از ناامنی وخامت بار در رنج هستند، افزایش میزان قتل، سرقت و تبهکاری در شهرهای بزرگ برزیل به قدری مصیبت بار بود که چپ‌ها‌ی حاکم در این کشور را در مظان اتهام کم کاری و بی برنامگی قرار داد و در نهایت موجب شد "ژایر بولسونارو" بر رقیب چپگرای خود از حزب کارگر پیروز شود .
گسترش فساد و جرم و جنایت در برزیل بیشتر طبقات اجتماعی را به ستوه آورده است . رویدادی شبیه به آنچه در دو سال آخر حکومت اوباما در آمریکا گذشت. شهرهای نا امن و شهروندانی مجرم و خطر رفت و آمد در برخی شهرهای آمریکا از ساعت 9 شب به بعد به دلیل ناامنی .
این مشخصه اصلی برخی شهرها در دو سال آخر ریاست جمهوری باراک اوباما بود؛ فاجعه ای که موجب شد ناسیونالیستهای آمریکایی احساس کنند آمریکا در معرض فروپاشی اجتماعی است و به این ترتیب آنها جذب شعارهای میهن پرستانه ترامپ شدند که بر خلوص حداکثری در رفتار و احیای دوباره صداقتِ آمریکایی در آستانه انهدام


تاکید می‌کرد.
درست مشابه همین اتفاق در برزیل افتاد. "بولسانارو" شعاری مشابه به شعار انتخاباتی ترامپ در رقابت‌ها‌ی ریاست جمهوری را انتخاب کرد: "همه ما با هم سرنوشت برزیل را تغییر خواهیم داد."
واقعیت این است که سیاست‌های مماشات‌گرایانه چپگرایان در قبال اقلیت‌ها، فمینیست‌ها و مهاجران و دادن آزادی عمل بی‌سابقه به آنها، ناسیونالیست‌های میهن گرا از طبقات مختلف را بر ضد اینگونه مماشات‌ها‌ به شورش واداشته؛ شورشی که نه در لوای بی نظمی و آشوب که از طریق صندوق رای به منصه ظهور رسیده است.

چپگرایان همواره حداکثر آزادی‌ها را برای شهروندان و طبقات فرودست قائل هستند. حاشیه نشین‌هایی که در مناطق جرم خیز سکونت دارند با آزادی عمل ناشی از راهبرد ناقص سیستم‌های چپگرا به شدت تقویت شده‌اند. از سوی دیگر در سیستم‌های کمتر توسعه یافته یا عقب مانده، چپگراها خواسته یا ناخواسته در مسیر تقویت شاخص‌های فساد انگیز و در نتیجه ناکارآمدی و ایجاد بحران‌های اجتماعی و گسترش فقر و نابرابری قرار گرفتند.
پیروزی چاوز در ونزوئلا اوج شکوفایی چپگرایان بود که خروجی فضاحت بار آن ظهور اقتصاد فروپاشیده‌ای بود که در جهان مثال زدنی شد. " لولا داسیلوا " و دیلما روسف به عنوان چپگرایان بعدی در برزیل سالها بر سر کار بودند که دوران حکومت آنها سوء مدیریت‌های اقتصادی تاسف باری را به بار آورد. اکنون ماحصل دستاورد دوران طولانی سلطه چپگراها در برزیل وضعیت آشفته اجتماعی است که هر روز بر نا امنی و فقر بیشتر دامن می‌زند، خانواده‌های بیشتری دچار فروپاشی شده‌اند و 13 میلیون بیکار برزیلی، مستعد کشیده شدن به سمت انواع مشاغل غیرقانونی و مجرمانه هستند. حال در چنین شرایطی "بولسونارو" پیروز انتخابات می‌گوید برزیل را از نو خواهد ساخت و ساختارهای قبلی را بر هم خواهد زد.