دولت آمریکا تحت فشار متحدانش به بررسی معافیت برخی کشورها از تحریم نفتی ایران پرداخته است

عقب‌نشینی تلخ ترامپ
موسویان: تردیدی نیست که
هدف نهایی واشنگتن
تغییر رژیم جمهوری اسلامی است


همدلی | گروه سیاسی ـ13 آبان بالاخره از راه رسید، اما یک مناسبت دیگر به مناسبت‌های این روز برای ایرانیان اضافه شد و آن شروع فاز دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج از برجام است. استدلال آمریکایی‌ها و دولت تندروی دونالد ترامپ این است که با ادامه تحریم‌ها، حکومت ایران مجبور به تغییر رفتار می‌شود و مجبور می‌شود بر سر برنامه هسته‌ای و موشک‌های دوربرد و موضوعات سوریه و یمن بر سر میز توافق بنشیند. اما در همان سنا و کنگره آمریکا نیز بسیاری بر این باورند که فشار تحریم‌ها بر مردم ایران وارد می‌شود و دشواری‌های آن تنها گریبان‌گیر آنان و به‌خصوص طبقات کم در آمد جامعه است.
با این همه دولت ترامپ بر سر همین تحریم‌ها هم نتوانست اجماعی بزرگ را با خود همراه کند و علاوه‌بر طرف‌های اروپایی برجام، چین، روسیه، هند، ژاپن و کره‌جنوبی نیز از تحریم‌ها ناخرسندند و مایلند تا به مبادلات نفتی خود با ایران ادامه دهند و برای همین دولت آمریکا نیز مجبور شد به خریداران عمده نفت ایران مهلتی اضافه بدهد و دست‌های خود را در پوست گردو ببیند.
اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی طی روزهای اخیر نیز نشان از آن دارد که دریافته‌اند تحریم‌ها آن‌طور که گمان می‌کردند قادر نیست اقتصاد ایران را به زانو دربیاورد و شاید برای همین است که آمریکایی‌ها طی روزهای اخیر علاوه‌بر تحریم‌ها تلاش می‌کنند تا با فشار روانی از بعد سیاسی مانند دست داشتن ایران در ترورهایی در اروپا، فشارها را مضاعف کند تا به اهداف خود برسد.
فشار حداکثری بی‌فایده است
شبکه ان‌بی‌سی با اشاره به بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و معافیت هشت کشور از این تحریم‌ها، این معافیت‌ها را یک عقب‌نشینی توصیف کرد و گزارش داد: تحریم‌های تجاری تیم ترامپ چیزی نبود که جنگ‌طلبان ضد ایرانی خواهان آن بودند.
اقدام اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران در حال ایجاد تنش‌هایی در میان مشاوران ارشد امنیت ملی بر سر این است که تا چه اندازه به کارزار «فشار حداکثری» او عمل کنند.
جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و اعضای جنگ طلب تیم او خواهان کمترین معافیت ممکن در بازگشت تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران بودند که اقتصاد این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. دولت ترامپ ماه‌ها است که اعلام می‌کند که تمام کشورها باید به‌طور کامل خرید نفت از ایران را متوقف کنند یا با تحریم‌های واشنگتن مواجه شوند.
مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا نیز روز جمعه دراین باره گفت: فشار حداکثری به معنی فشار حداکثری است.
بااین وجود، پمپئو گفت که دولت آمریکا هشت کشور که واردات خود را کاهش داده‌اند از این تحریم‌ها مستثنی می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد به خرید مقداری نفت از ایران ادامه دهند
همچنین باوجود اینکه دولت آمریکا چندین ماه است تاکید می‌کند ایران باید از شبکه جهانی مالی سوئیفت کنار گذاشته شود، دولت دست از تهدید به تحریم درصورت عدم قطع ارتباط کامل ایران با سوئیفت برداشته است. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که دولت در حال تهیه فهرستی از بانک‌های ایرانی است که باید از این سوئیفت حذف شوند اما همزمان اذعان کرد که برخی تراکنش‌های مالی با ایران می‌تواند از طریق این شبکه ادامه یابد.
یک مقام ارشد دولت آمریکا این باور که میان کاخ سفید، وزارت امورخارجه و خزانه‌داری اختلاف نظر وجود داشته را رد کرد و گفت ترامپ و شورای امنیت ملی‌اش کاملا در جریان جزئیات قرار گرفته‌اند.
به گزارش ان‌بی‌سی، انتظار می‌رود هرگونه گمانه‌زنی مبنی بر اینکه ترامپ در حال عقب نشینی از رویکرد تهاجمی خود در قبال ایران است، موجب ناراحتی رئیس جمهور ترامپ شود.
«ریچارد گولدبرگ» کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، اندیشکده‌ای که از سیاست‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران حمایت می‌کند، گفت: از نظر من این پرونده هنوز بسته نشده است. زمانی که رئیس جمهور درمی‌یابد این مسئله چه اندازه او را ضعیف جلوه می‌دهد، از وزارت خزانه‌داری می‌خواهد که دست به کار شود و صحبت کند.
این باور که دولت ترامپ در حال عقب نشینی از کارزار فشار حداکثری خود است، متحدان سنتی رئیس جمهور در کنگره را نیز عصبانی کرده است. سناتور لیندسی گراهام روز جمعه تاکید کرد که دولت باید رویکرد سخت خود در قبال ایران را ادامه دهد.
بنابر این گزارش، دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد که 700 فرد و نهاد را به لیست سیاه تحریم‌ها علیه ایران اضافه خواهد کرد و قصد دارد دنیا را برای قطع ارتباط شبکه جهانی سوئیفت با ایران تحت فشار قرار دهد.
این در حالی است که دیگر طرف‌های برجام، شامل اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس با صدور یک بیانیه مشترک از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران «عمیقا» ابراز تاسف کردند.
این بیانیه را فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ژان ایو لودریان، هایکو ماس و جرمی هانت وزیران امورخارجه فرانسه، آلمان و انگلیس امضا کرده‌اند.
وزیران امورخارجه اروپایی همچنین بر تعهد خود برای همکاری و به‌ویژه حفظ راه‌های ارتباط مالی با ایران و تضمین ادامه صادرات نفت و گاز ایران تاکید کردند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از استیصال گفت
آمریکا که به دلیل تحریم های ضدایرانی موردانتقاد شدیدجهانی قرار گرفته است، تحت فشار متحدانش بار دیگر از مواضع خود عقب نشینی کرده و اعلام کرد در حال بررسی معافیت برخی کشورها از تحریم ها علیه نفت ایران است.
ایرنا به نقل از ANI، گزارش داده، «هدر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به این خبرگزاری هندی گفت: ایالات متحده در میانه فرآیندی داخلی برای بررسی مستثنی کردن برخی کشورها از کاهش چشمگیر [خرید نفت از ایران] است. ما به صورت مورد به مورد با کشورها کار می کنیم. با این حال او گفت که هدف آمریکا آن است که خرید نفت از ایران به صفر برسد. خبرگزاری ANI بااشاره به معافیت های آمریکا نوشت: هند یک گام به توافق با آمریکا نزدیک شده است؛ توافقی که به دهلی نو امکان می دهد خرید نفت از ایران را ادامه بدهد. 
تارنمای بلومبرگ پنجشنبه به نقل از مقام های آگاه گزارش داد که کره جنوبی و هند درباره طرح کلی معافیت این کشورها از تحریم های آمریکا علیه ایران با واشنگتن به توافق رسیده اند. پیشتر نیز روزنامه «اکونومیک تایمز» به نقل از مقام های آگاه هندی خبر داد که آمریکا موافقت کرده است تا به این کشور در خصوص تحریم های ایران معافیت دهد.
راه‌اندازی دفتر اتحادیه اروپا در تهران
حشمت الله فلاحت‌پیشه در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار لس‌آنجلس تایمز درخصوص موضع کمیسیون امنیت ملی درباره مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا گفت: در آستانه 13 آبان نوع ادبیات میان ایران و آمریکا متفاوت شده است که این از جایگاهی که جمهوری اسلامی ایران برای خود ایجاد کرده، نشات می‌گیرد. در گذشته بارها بحث گزینه‌های مختلف همچنین گزینه نظامی علیه ایران مطرح می‌شد ولی اکنون این موضوع از ادبیات فی مابین ایران و آمریکا خارج شده و مباحث دیگری همچون تحریم مطرح است البته تحریم را ترامپ در ناعادلانه ترین نوع آن را دنبال می‌کند.فلاحت ‌پیشه همچنان از اعلام آمادگی ایران برای راه‌اندازیدفتر اتحادیه اروپا در تهران خبر داد.
سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌ایم
معاون رئیس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهایی علیه ایران گفت که بخش دوم تحریم‌های ایران سخت‌ترین تحریم‌هایی خواهد بود که این کشور تا کنون با آن مواجه شده است.مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی هیل به وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران که با اجرای توافق هسته‌ای لغو شده بودند اشاره کرد و آن را سخت‌ترین تحریم‌هایی توصیف کرد که تا کنون تهران با آن مواجه بوده است.
وی در ادامه اظهارات خصمانه خود مدعی شد: امیدواری ما این است که به همکاری با متحدان خود در منطقه ادامه دهیم و کماکان به آنها (ایرانی‌ها) نشان دهیم که فعالیت‌های مخرب‌شان در منطقه و در جهان دیگر تحمل نخواهد شد. ما همچنین امیدواریم که شاهد تغییر رفتار ایران آنگونه که جهان سال‌ها خواهان آن است باشیم. 
وزارت خارجه روسیه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالفت کرد
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای با محکوم کردن تحریم‌های ضدایرانی آمریکا اعلام کرد که علی‌رغم رفتارهای مخرب واشنگتن، همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی خود با تهران را حفظ خواهد کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه دیروز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اظهار کرد که ایالات متحده آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، ضربه بزرگی به پیمان «منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای» زده است.وزارت امور خارجه روسیه در این زمینه گفت: هدف دور جدید تحریم‌های ضدایرانی که واشنگتن از آن حرف می‌زند، سست کردن تلاش‌های راسخ طرفین برجام برای حفظ توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران است. ایالات متحده ضربه بزرگ دیگری به پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای وارد کرده است. آن‌ها به طرز ریاکارانه‌ای می‌گویند که این پیمان باید مستحکم‌تر شود اما در حقیقت باعث ازهم پاشیدن آن می‌شوند.
موسویان: تحریم‌های کاهش وابستگی به صادرات نفت و گازرا به دنبال دارد
سید حسین موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان درباره تاثیر بازگشت تحریم‌های تعلیق شده آمریکا علیه جمهوری اسلامی بر وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران و هدف واشنگتن از افزایش فشار بر تهران گفت: بازگشت تحریم‌های تعلیق شده ایالات متحده علیه ایران در دور نخست بر تجارت خارجی این کشور تاثیری منفی گذاشت و اقتصاد جمهوری اسلامی را تضعیف کرد. رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ هشتم ماه مه فرمان اجرایی خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کرد.
در پی این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های لغو یا تعلیق شده این کشور علیه جمهوری اسلامی، در دو دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه دوباره اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: تاثیر دور دوم تحریم‌ها بر تجارت خارجی و اقتصاد ایران به مراتب منفی‌تر خواهد بود زیرا بودجه ایران به شدت به صادرات نفت و گاز وابسته است و این بخش حدود ۶۰ درصد کل بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی را شامل می‌شود.موسویان درباره انگیزه افزایش فشارها بر تهران گفت که «هیچ تردیدی نیست» که هدف نهایی واشنگتن تغییر رژیم جمهوری اسلامی است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای جمهوری اسلامی در ادامه اظهار کرد: اکنون نیز دونالد ترامپ در حال تجربه یک سیاست شکست خورده است و به زودی خواهد فهمید که استراتژی تغییر رژیم در ایران بی‌نتیجه
خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان: نشانه‌های آشکارِ افول قدرت آمریکا؛ گزارش «همدلی» از واکنش مثبت بازارها به یک تکانه سیاسی- اقتصادی در بازار نفت قیمت‌ها ریخت «همدلی» از ظرفیت نهفته ایران در جذب توریست طبیعت‌گرد گزارش می‌دهد پرنده‌نگری جاذبه فراموش‌شده اکوتوریسم ایران دولت آمریکا تحت فشار متحدانش به بررسی معافیت برخی کشورها از تحریم نفتی ایران پرداخته است گزارشگران ایرانی نه تنها لذت تماشای فوتبال را افزایش نمی‌دهند، بلکه اعصاب بینندگان را به‌هم می‌ریزند رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار یادداشتی در واشنگتن پست، بار دیگر بر پیگیری ماجرای خاشقجی تاکید کرد محمود اشرفی ثبات ایران و ناکامی تحریم هویت ملی هویت شهروندی معاون اول رئیس‌جمهور: دولت جمهوری اسلامی ایران دولتی پولدار است ترکیه با ایران و سه کشور دیگر با پول ملی تجارت می کند ارتش در بیانیه‌ای تاکید کرد؛ ۱۳ آبان یکی از نقاط برجسته و سرنوشت‌ساز تاریخ ایران است