گیرکردن اسلحه دفاعی محیط بانان در بهارستان

وعده:آبان 1395
دو سال از روزی که سازمان حفاظت محیط زیست کشور لایحه حمایت از محیط بان‌ها را به بهارستان فرستاد، می‌گذرد. لایحه‌ای که هر بار با شهادت یک محیط بان‌ دوباره از سوی رسانه‌ها روی میز مدیران و مجلسی‌ها می‌رفت تا وعده تصویب آنها را بدهند اما هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است! «علی ابراهیمی» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس4 آذرماه سال 96 از تصویب لایحه حمایت از محیط بانان در ایستگاه پایانی خبر داده و گفته بود:«بررسی لایحه حمایت از محیط بانان در دستور کار مجلس قرار داشته و به فراموشی سپرده نشده است.»
 «جمشید محبت خانی» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور به «ایران» می‌گوید: «40 روز است که لایحه حمایت از محیط بانان به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شده است.» عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم خود به طور مستقیم با «علی لاریجانی» رئیس بهارستان وارد گفت‌و‌گو شده تا لایحه حمایت از محیط بانان هر چه زودتر تأییدش را از مجلسی‌ها در صحن علنی بگیرد و تصویب شود. به گفته محبت خانی این لایحه دو سه‌ بند بیشتر نیست. پردیسانی‌ها بیش از هرچیزی بر بند 13 و 14 ماده 122 این لایحه تأکید دارند. او می‌گوید: «این بندها شامل نیروهای مسلح می‌شود اما محیط بانان از شمول آن خارج هستند. اگر این لایحه تصویب شود سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر طبق قانون بودجه‌ای برای جبران خسارت محیط بانان یا طرف مقابل اختصاص می‌دهد.» او موضوع دیگر این لایحه را بیمه تکمیلی و بیمه عمر می‌داند که شامل کارکنان نیروهای مسلح می‌شود اما سهمی از آن به محیط بانان نمی‌رسد. محبت خانی می‌گوید:«معمولاً وقتی مشکلی برای محیط بانان پیش می‌آید چون پول کافی برای درمان ندارند با مشکل رو به رو می‌شوند اما این لایحه اجازه نمی‌دهد که این هزینه‌ها از جیب محیط بانان برود.» لایحه حمایت از محیط بانان نیم نگاهی هم به کارمندان کمک محیط بانی و همیاران محیط زیست دارد. به گفته محبت خانی دراین لایحه پرداخت هزینه و خسارت همکاران محیط زیست از جمله همیاران هم دیده شده است. در نهایت اگر این لایحه بتواند رأی موافق نمایندگان را در صحن علنی بهارستان بگیرد، یگان حفاظت محیط زیست هم صاحب ردیف مستقل بودجه‌ای خواهد شد.
«به گفته فرمانده یگان محیط زیست کشور با گذشت چهار دهه از تشکیل یگان حفاظت محیط زیست کشور اما این یگان ردیف بودجه مستقل برای وظایف محوله ندارد، این در حالی است لایحه حمایت از محیط بانان هم‌اکنون در دست هیأت رئیسه است.»