هدف: مردم ایران

یک روز از رد CFT در شورای نگهبان نگذشته بود که دسترسی برخی بانک‌ها به سوییفت قطع شد. بعد از انتشار این خبر، ‌فهرست تحریم‌های تازه آمریکا که در دولت ترامپ و با هدف فشار شدید اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران و مردمش تصویب شده،‌ اعلام شد. آمریکایی‌ها موج خبری گسترده‌ای را توسط مایک پمپئو (وزیر امورخارجه)، سارا سندرز (سخنگوی کاخ سفید) و استیو منوچین (وزیر خزانه‌داری) ترتیب دادند، تا یکصدونودمین مورد تحریم‌های ترامپی با پوشش وسیع رسانه‌ای مواجه شود. پمپئو به خبرنگاران گفت: «بعد از ماه می ‌و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای آمریکا استراتژی جدیدی را علیه ایران آغاز کرده تا رفتار ایران تغییر پیدا کند. در مرکز این تلاش‌ها یک سازوکار بی‌سابقه فشار اقتصادی علیه ایران آغاز کرده‌ایم.» بنا بر متن ترجمه‌شده ایسنا، وزیر امورخارجه آمریکا با مطرح کردن اتهامات بی‌اساس در مورد کشورمان در ادامه سیاست‌های ایران‌هراسی‌اش اظهار کرد: «ما در تلاش هستیم که رفتار ایران در منطقه را تغییر دهیم، به نحوی که تغییری ۱۸۰ درجه در رفتار ایران در این زمینه ایجاد شود.» پمپئو همچنین گفت: «اگر شرکتی به تحریم‌های آمریکا توجه نکند و همچنان به فعالیت‌های خود با ایران ادامه دهد و در این زمینه با ایران همکاری کند با تحریم‌های سنگینی روبه‌رو خواهد شد و مجازات دردناکی در پیش‌رو خواهد داشت. بیش از ۱۲کشور از ایران واردات نفت داشتند که واردات خود را قطع کرده‌اند و درحال حاضر بیش از یک‌میلیون بشکه از تولیدات ایران کاسته شده است، همچنین تا یک‌میلیون دلار از درآمد نفتی ایران را از دست‌شان خارج کرده‌ایم.» او درباره معافیت‌ها هم چنین توضیح داد: «ما یک‌سری معافیت‌ها را به چند کشور دادیم تا تضمین تامین نفت را داشته باشیم؛ کره‌جنوبی، ترکیه، تایوان و چند کشور دیگر. این کشورها هر کدام نشان دادند بشدت در 6 ماه گذشته واردات خود از ایران را کاهش دادند و حتی دو کشور از هشت کشور کاملا واردات را قطع کردند. در عین حال مذاکرات ما برای به صفر رساندن فروش نفت ایران ادامه دارد. موضوع منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، موضوع پیچیده‌ای است و نیروگاه بوشهر بخشی از استثنایی است که ما آن را شامل کرده‌ایم. در آینده نیز فکت‌شیتی ارایه خواهیم کرد. این استثنا‌ها محدود و موقت هستند.»
در این کنفرانس خبری، خبرنگار الجزیره پرسید: «شما ایران را متهم به بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌کنید، درحالی‌که عربستان با اقدامات خود باعث بی‌ثباتی در خاورمیانه شده، چه تفاوتی بین این دو کشور وجود دارد که شما علیه تهران تحریم وضع کرده‌اید، ولی در مورد ریاض چنین تصمیمی نگرفته‌اید؟» پمپئو مدعی شد:   «اجازه بدهید که من به شما بگویم چه تفاوتی وجود دارد! ایران اسراییل را تهدید به نابودی می‌کند، باعث ادامه جنگ در یمن شده و به شیعیان نظامی در عراق که باعث بی‌ثباتی در این کشور هستند، کمک می‌کند. ایران باعث بی‌ثباتی در سوریه شده است. فرق ایران و عربستان بسیار زیاد است. از وقتی که دولت ترامپ روی کار آمده، عربستان در راستای مبارزه با تروریسم تلاش بسیار کرده و این ایران است که نیروی اصلی بی‌ثبات‌کردن در خاورمیانه است.»
از سویی دیگر وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «در این تحریم‌ها ۷۰۰ فرد، گروه، هواپیما و کشتی مورد تحریم قرار گرفته که بی‌سابقه‌ترین در تاریخ آمریکاست. همچنین صدها فرد و گروه دیگر که قبلا تحت تحریم بودند، مجدد تحریم‌ها علیه‌شان اعمال می‌شود و این تحریم‌ها در حوزه‌های نفت، بانک و سوخت است. یعنی بیش از ۵۰ بانک ایرانی و ۵۰ شرکت زیرمجموعه هدف تحریم قرار گرفتند.» استیو منوچین توضیح داد: «۴۰۰ مورد خاص در مورد انرژی، کشتی، هواپیما و ۶۵ مورد هواپیما بخش‌های دیگری از تحریم‌ها هستند، علاوه بر این ۲۶۰ نفر در این حوزه مورد تحریم قرار می‌گیرند. در پنج ماه گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا تاثیرگذارترین تحریم‌ها را داشته است که بیش از ۹۰۰ مورد هستند؛ اینها قوی‌ترین فشارهای اقتصادی علیه ایران را می‌سازند.»
در فهرست تحریم‌های آمریکایی، نام بانک‌هایی چون ملی، سپه، تجارت، دی، قوامین، آینده،‌ کارگشایی، توسعه صادرات و پست بانک به چشم می‌خورد، همچنین در این فهرست نام چندین شرکت کشتیرانی،‌ شرکت توسعه سیستم انتقال برق گیلان، هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران ایر) با مشخصات جزیی (از جمله شماره سریال ساخت هواپیماها) وجود دارد.