معافیت چابهار از تحریم

از همان روز 14 آبان که دور جدید تحریم های ظالمانه آمریکا با عملیات روانی گسترده از طریق ترامپ و پمپئو اعلام شد و همچنین گفته شد که تحریم های جدید شدیدترین تحریم ها خواهد بود اما به تدریج عقب نشینی های واشنگتن از تحریم های یاد شده آغاز شد.
از همان روز 14 آبان که دور جدید تحریم های ظالمانه آمریکا با عملیات روانی گسترده از طریق ترامپ و پمپئو اعلام شد و همچنین گفته شد که تحریم های جدید شدیدترین تحریم ها خواهد بود اما به تدریج عقب نشینی های واشنگتن از تحریم های یاد شده آغاز شد. اگرچه آمریکا تا به حال اعلام کرده است که معافیت از برخی تحریم ها را به دلایلی نظیر حفظ منافع دوستان واشنگتن، مواضع انسان دوستانه در قبال مردم ایران و کمک به توسعه کشوری مثل افغانستان صورت داده است اما بررسی عملکرد آمریکا در طول تاریخ ایجاد این کشور نشان می دهد که هیچ یک از دلائل پیش گفته در قاموس سیاسی آن نمی گنجد و آمریکا خودکامه تر و یکجانبه تر از این قبیل ژست های دروغین است و در حقیقت عقب نشینی واشنگتن ناشی از مقاومت ملت ایران و حضور پرشور اخیر در راهپیمایی 13 آبان و محکومیت جهانی اقدامات ترامپ و خودکامگی هیئت حاکمه آمریکا ست. پیش بینی می شود با مقاومت مردم این عقب نشینی ها ادامه یابد و طرح تحریم ایران در آینده نه چندان دور با شکست قطعی مواجه خواهد شد.
•    چابهار؛ دروازه ملل
بهروز آقایی با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار و نقش آن در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقه ای و بین المللی گفت: چابهار بندری مهم و مسیری کم هزینه برای دسترسی کشورهای منطقه به یکدیگر بوده و سرمایه گذاریهای عمده‌ای توسط سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد زیرساختهای بندری و تامین تجهیزات استراتژیک تخلیه وبارگیری صورت گرفته بطوریکه فعالیتهای عمرانی و هزینه های زیرساختهای انجام شده طی 4 سال گذشته در تاریخ 35 ساله ساخت بندر بی سابقه است. بندر چابهار بعنوان اولین بندر کشور در جذب اپراتور خارجی و اتصال سه کشور طی توافقنامه ای بنام چابهار توانست امریکا را جهت مستثنی کردن این بندر از تحریم ها قانع نماید. آقایی ازطراحی، ساخت و تکمیل پروژه فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی بعنوان یک پروژه ملی یاد کرد که بهره‌برداری از آن افتخاری برای کشور در زمینه افزایش تجارت و توسعه اقتصادی بوده واضافه کرد: ظرفیتهای ایجاد شده با افتتاح پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی اقتصاد کشور را به دیگر کشورهای پیرامونی پیوند خواهد داد که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در ایران اسلامی است. آقایی از انجام سرمایه گذاریهای گسترده کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در زمینه توسعه بنادر کشورهای حاشیه دریای عمان و بندر چابهار خبر داد و پیش بینی کرد در آینده ای نزدیک فعالیتهای تجاری و حمل و نقل دریایی گسترده ای در این منطقه ایجاد خواهد شد و با محدودیتهای موجود در بنادر حاشیه خلیج فارس مطمعناً با لوپ جدید کشتیرانی بین بنادر کشورهای حاشیه دریای عمان با فعالیتهای بازرگانی، دریایی،کشتیرانی و خدمات وابسته، جابجایی کالا ترانشیب و ترانزیت در این منطقه راه اندازی و نقش حیاتی بندر چابهار برای رونق تجاری و اقتصادی کشور را محسوس تر خواهد نمود.


وی همچنین با توجه به اهمیت و روند رشد بین المللی بندر شهید بهشتی تاکید نمود؛ موقعیت راهبردی بندر چابهار باعث شده دروازه ملل توجه کشورهای منطقه علی الخصوص مقامات آمریکایی را به بندر چابهار بیش از هر زمانی جلب و در این فضای رقابتی بدخواهان و دشمنان کشور خصوصا اسرائیل و کشور عربستان سعودی با ایجاد حواشی به دنبال ضریه زدن به کشور و آسیب به اجرای تفاهم نامه ها (خصوصا توافق سه جانبه ایران، هند و افغانستان) و قراردادهای سرمایه گذاری امضاء شده با بخش خصوصی داخلی و خارجی و این معافیت تحریمی بندر چابهار هستند. لذا در شرایط حساس فعلی لازم است همه مسئولین کشوری نسبت به هماهنگی و مهیا نمودن شرایط برای استفاده از این فرصت به نفع کشور وکنترل تهدیدات و انجام برنامه های اقتضائی برای برون رفت از مشکلات احتمالی اقدام و ضمن هوشیاری با تشریک مساعی ایجاد امنیت و اطمینان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بندر چابهار در راستای منافع ملی تا همچنان به عنوان امن ترین بندر منطقه در مسیر رشد و توسعه اقتصادی منطقه و محور شرق ایفای نقش فعال تر داشته باشد. آقایی در پایان خاطر نشان کرد: پس از افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی برنامه انتقال و ترانزیت محموله‌های گندم و حبوبات از طریق بندر چابهار به افغانستان آغاز ودر فاصله کمتر از 5 ماه کل میزان کالای ترانزیتی معادل 6 برابر آمار ترانزیت از طریق بندر چابهار طی 5 سال گذشته بوده است. شایان ذکر است در نیمه اول سال جاری بالغ بر 467 میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی و خارجی با موضوع فعالیتهای پشتیبانی و لجستیکی در بندر منعقد گردیده که پیش بینی می گردد این میزان تا پایان سال به 700 میلیارد تومان افزایش یابد.
•    آمریکا بندر چابهار را از تحریم‌ها معاف کرد
لازم به ذکر است وزیر امور خارجه آمریکا از معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها خبر داد و اعلام کرد که این اقدام در راستای کمک به توسعه اقتصادی افغانستان صورت گرفته است. در این خصوص ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا اعلام کرد، اتخاذ تصمیم معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها از سوی مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین این امکان را فراهم می‌سازد که روند ساخت خطوط راه‌آهن از این بندر به افغانستان پیگیری شود و از این طریق انتقال کالاهای تحریم‌نشده ادامه پیدا کند. این سخنگو اظهار کرد: علاوه بر این، افغانستان اجازه خواهد داشت تا به روند واردات تولیدات نفتی از ایران ادامه دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که به خبرگزاری رویترز ارسال شده است، اعلام کرد: این فعالیت‌ها برای حمایت از رشد افغانستان و بهبود وضعیت انسانی در این کشور ضروری است. این سخنگو گفت: پس ازبررسی‌های فراوان، پامپئو با معافیت اعمال برخی تحریم‌ها موافقت کرده که این اقدام با توجه به اهمیت توسعه بندر چابهار صورت گرفته است. وی اضافه کرد: راهبرد آسیای جنوبی رییس‌جمهوری آمریکا بر این موضوع تأکید دارد که ما حمایت فعلی خود را از رشد و توسعه افغانستان ادامه دهیم و شراکت نزدیک خود را با هند حفظ کنیم.
او مدعی است: ما به دنبال ایجاد روابط نزدیک با این دو کشور هستیم و در عین حال سیاست فشار حداکثری برای تغییر سیاست‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و فراتر از آن را دنبال می‌کنیم.
پیش‌تر وال استریت ژورنال گزارش داده بود، قانون تحریم‌ها به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا پروژه‌هایی را که به تقویت و بازسازی افغانستان کمک می‌کند، از تحریم‌ها معاف کند و این راهی است برای ادامه پروژه توسعه بندر چابهار.

*عصبانيت آمريکا از اجماع بين‌المللي
کورش شرفشاهي: رفتارهاي آمريکا از زمان روي کار آمدن ترامپ بي پشتوانه، بي ادبانه، توهين آميز و همراه با توهم بوده است. ترامپ گمان ميکند که جهان مجذوب آمريکاست و بايد هر آنچه آمريکا و آمريکايي حکم مي‌کند، جهان بدون توجه اجرا کند به همين دليل با هر کشوري که مقابل آمريکا بايستد، مخالفت ميکند و از همه توان خود براي ضربه زدن به آن کشور استفاده مي‌کند که اعمال تحريمها عليه کشورمان يکي از اين موارد است. بزرگترين کشوري که تاکنون توانسته مقابل آمريکا ايستادگي کند، ايران بوده است. به همين دليل آمريکا با ابزارهاي گوناگون عليه ايران موضع گيري کرده که جديدترين آنها تحريمهاي يک جانبه است.
•    خشم آمريکاي منزوي
در اين رابطه وزير امورخارجه کشورمان در يک پيام تصويري درباره تشديد تحريم‌ها که از سوي دونالد ترامپ صورت گرفت گفت: دولت ايالات متحده وعده‌اي را که شش ماه بود درباره آن صحبت مي‌کرد و روي آن در صحنه تبليغاتي مانور مي‌داد، سرانجام عملي کرد؛ تحريم‌هايي که هدف آن مردم ايران است.کاملا واضح است آنان به دنبال همه شرکت‌هاي ما گشته بودند که حتي شرکت‌هايي که منحل شدند را تحريم کردند، اين نشان‌دهنده استيصال دولت آمريکاست. محمد جواد ظريف افزود: دنيا در برابر اين دولت ايستاده است، هيچ‌کس و هيچ دولتي به غير چند کشور در منطقه ما و رژيم صهيونيستي آمادگي اين را نداشته از اقدامات ايالات متحده پيروي کنند. وزير خارجه گفت: از لحن و صحبت‌هاي وزيران امورخارجه و خزانه‌داري آمريکا اين تنهايي و عصبانيت از اجماع بين‌المللي عليه يک جانبه‌گرايي آمريکا را مشاهده کرديم .وي گفت: البته اقدامات آمريکا، اقداماتي است که با خشم فروان در حال صورت‌گيري است و اين وظيفه دولت جمهوري اسلامي‌ايران است که اجازه ندهد اين اقدامات خصمانه که عليه مردم طراحي شده و براي جدا کردن آنان از يکديگر و حاکميت طراحي شده ضربه وارد کند. دولت اين را با تمام توان دنبال کرده است و امروز هم دنبال مي‌کند. ظريف افزود: در صحنه ديپلماسي؛ امروز خوشحال هستيم که دنيا در برابر اقدام آمريکا ايستاده و با اين اقدام همراهي نکرده و اميدواريم که آثار اين اقدامات را در آينده مشاهده کنيم. وزير خارجه تاکيدکرد: دولت اين وظيفه را دارد چه با همراهي ديگران و چه بدون همراهي ديگران زمينه را براي زندگي راحت مردم و کمترين اثر فراهم کند، من که در جلسات هيات دولت و ساير جلسات شاهد تلاش‌هاي رياست محترم جمهور، اعضاي هيات دولت و ساير نهادها و دستگاه‌هاي کشور هستم مي‌توانم اين تضمين را بدهم که همه تلاش را انجام داده و خواهيم داد. وي گفت: مردم ما هم در برابر طرح و برنامه‌ريزي کساني که دلشان براي اين کشور نسوخته و با آنان سر ستيز دارند، ايستاده‌اند،‌ مردم برنامه‌هاي آنان را نقش بر آب کردند و اين بار هم اطمينان دارم همين کار را انجام خواهند داد. ظريف تاکيد کرد:اطمينان داريم روزهاي بدي در انتظار دولت آمريکاست؛ دولتي که نتوانسته حتي به مردم خودش ثابت کند که سياست‌هايش به نفع آنان است، دولتي که بيش از آن که به فکر منافع ملي آمريکا باشد، به فکر گروه کوچکي است که حاميانش را تشکيل مي‌دهد اين دولت بيشتر تلاش مي‌کند جنايت‌هاي رژيم سعودي و اسرائيل را بپوشاند تا اينکه سياست منافع ملي آمريکا را دنبال کند. وي گفت:البته در گذشته هم دولت‌هاي قبلي آمريکا با همين سر و صداها و بي احترامي‌نسبت به مردم ايران کار خود را شروع کردند اما هرچه باتجربه‌تر شدند سياست و لحن خودشان را عوض کردند. من يقين دارم دولت آقاي ترامپ هم بعد از مدتي به اين نتيجه خواهد رسيد که اين سياست‌ها بر عزم ملت بزرگ ايران تاثيري نخواهد داشت. ظريف تاکيد کرد:مردم تاريخ‌ساز ما بارها نشان دادند آمريکايي‌ها نمي‌توانند تاريخ را عوض کنند اين بار هم همين تجربه تکرار خواهد شد و آمريکايي از اقدام نابخردانه خودشان پشيمان خواهند شد. رئيس جمهور آمريکا گرفتار يک مشت اوهام و خيالات است
•    نگاه کوته‌بينانه آمريکا
از سوي ديگر محمدباقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه نسبت به اعمال تحريم‌هاي جديد از سوي رئيس جمهور آمريکا واکنش نشان داد ‌و در توئيتر نوشت:سبک نمايشي ترامپ که حتي در تقليد از‌هاليوود نيز از خود استعدادي نشان نداده و انتخاب روز پيش از انتخابات کنگره براي نمايش رسانه‌اي آغاز مرحله کامل تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي‌ايران به خوبي نگاه کوته‌بينانه هيأت حاکمه آمريکا را نشان داد.آنها نه تنها از تاريخ تمدن چندهزار ساله ايران در ايستادگي و مقهور کردن هجوم‌هاي دشمنان خبر ندارند بلکه از شکست‌هاي ۴۰ سال گذشته خود در برابر انقلاب اسلامي‌هم درس عبرت نگرفته‌اند.
•    ترامپ گرفتار اوهام
يکي از مراجع تقليد با انتقاد از سياست‌هاي دولتمردان آمريکايي، اظهار کرد: آمريکا کشوري است که هم به مردم خودش و هم به مردم دنيا ظلم مي‌کند؛ ما معقتديم چنين حکومتي باقي نخواهد ماند، به دليل اين که معتقديم ظلم پايدار نيست؛ بنابراين دير يا زود اينها برچيده مي‌شوند و ان شاءا... آينده در اختيار حق طلبان خواهد بود.به گزارش ايسنا، آيت ا... ناصر مکارم شيرازي در ديدار لوئيس فراخان رهبر جنبش امت اسلام در آمريکا، با بيان اين که رييس جمهور آمريکا مدام به ملت خودش دروغ مي‌گويد، عنوان کرد: رييس جمهور آمريکا گرفتار يک مشت اوهام و خيالات است، او مي‌گويد ما برجام را قبول نکرديم و ايران متلاشي شد، کجاي ايران متلاشي شد؟ ايران بحمدلله به عنوان يک کشور نيرومند در منطقه ايستاده است.وي در واکنش به ادعاي آمريکايي‌ها که حربه تحريم را براي کشاندن ايران پاي ميز مذاکره مطرح مي‌کنند، افزود: محال است جمهوري اسلامي‌ايران با آمريکا مذاکره کند زيرا ما يک سال و نيم در قالب برجام مذاکره کرديم اينها در يک ساعت همه چيز را رها کردند و تعهدات شان را زير پا گذاشتند؛ به چنين افرادي چه کسي مي‌تواند اطمينان کند؟وي تاکيد کرد: ساير مردم دنيا هم نمي‌توانند به چنين دولتي اعتماد کنند؛ تاکيد مي‌کنيم کسي که به اين راحتي تعهداتش را زير پا مي‌گذارد به هيچ وجه قابل اعتماد نيست.
•    سوئيفت تسليم شد
در اين رابطه وزير خزانه‌داري آمريکا اعلام کرد که دسترسي بانک مرکزي ايران و موسسات مالي تحريم شده از سوي آمريکا به شبکه تبادلات بين بانکي سوئيفت به طور کامل قطع مي‌شود.به گزارش ايلنا، «استيون منوچين» در حساب کاربري خود در توئيتر نوشت: «مي‌دانم که سوئيفت ارائه سرويس به بانک مرکزي ايران و نهادهاي مالي تحريم شده را قطع خواهد کرد».وي گفت که سوئيفت در حال اتخاذ تصميم درستي براي حفاظت از يکپارچگي نظام مالي بين‌المللي است. اين در حالي است که جامعه جهاني ارتباطات بانکي، موسوم به «سوئيفت» همزمان با بازگشت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، اعلام کرد: دسترسي برخي از بانک‌هاي ايراني به اين سامانه پيام‌رسان بانکي تعليق شده است.
در همين حال، «ماجا کوسيجانجيج» سخنگوي کميسيون اتحاديه اروپا درباره خروج بانک‌هاي ايراني از سيستم بين‌المللي انتقال پول خطاب به خبرنگاران گفت که اين تصميم سوئيفت موجب شکاف در يکپارچگي نظام مالي بين‌المللي مي‌شود و تاسف‌بار است.
وي افزود: «اتحاديه اروپا به روابط اقتصادي خود با ايران ادامه خواهد داد. به سرعت جهت ايجاد سازوکار تجاري ويژه‌اي براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا اقدام خواهيم کرد.

پیروزی دموکراتها  شکست دیگری برای ترامپ
به دنبال اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ آمریکا، دونالد ترامپ به نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌های آمریکا تبریک گفت و افزود که آماده همکاری با آنهاست.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا نتایج انتخابات را "موفقیت عظیم" خواند و گفت، آماده است تا با نمایندگان حزب دموکرات برای تدوین قوانینی که اولویت دارند، همکاری کند. به نقل از بی‌بی‌سی، پلوسی هم، که احتمالا از طرف دموکرات‌ها رئیس مجلس نمایندگان شود، تاکید کرد، حزبش آماده همکاری با جمهوری‌خواهان است. او البته گفت که دموکرات‌ها به دنبال نقطه اشتراک حداقلی نیستند بلکه "جسورانه‌ترین" اشتراک‌ها را پیگیری می‌کنند. در اولین انتخابات سراسری آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، دموکرات‌ها موفق شدند که اکثریت مجلس نمایندگان کنگره را از جمهوری‌خواهان بگیرند اما کنترل مجلس سنا در اختیار جمهوری‌خواهان ماند. دونالد ترامپ در نشست مطبوعاتی نتیجه انتخابات را تاییدی برای محبوبیت خود دانست و گفت: در هر ایالتی که به کارزار انتخاباتی پیوست نامزدهای جمهوری‌خواه پیروز شدند. ترامپ نسبت به عقب‌نشستن ۴۳ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان به جای تلاش برای انتخاب شدن مجددشان ابراز ناامیدی کرد و گفت، آنها به حزب جمهوریخواه ضربه زدند.
وی در گامی نادر با سخره گرفتن نامزدهای جمهوریخواه و با بردن اسامی آنها گفت، آنها سعی داشتند از او فاصله بگیرند تا پیام‌های اختلاف‌برانگیز ترامپ درباره مهاجران بر آرای آنها تاثیر نگذارد و نهایتا در انتخابات شکست خوردند. دونالد ترامپ با وجود ابراز تمایل به همکاری با حزب دموکرات، گفته است که اگر آنها بخواهند با تحقیقات او را زیر ضربه ببرند، او نیز مقابله به مثل خواهد کرد. اسکای نیوز عربی نیز گزارش داد، وی درباره قصد دموکرات‌ها برای انجام تحقیقات درخصوص نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ خطاب به آنها گفت: بگذارید ببینیم شما چه دارید ما بسیار زیاد از تحقیقات می‌شنویم اما چیزی مشخص نشده است. خب می‌توانیم از طریق مجلس سنا با شما بازی کنیم. من ابزارهای بهتری دارم. رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد، زمان آن رسیده اعضای دو حزب با هم کار کرده و از تعصبات در راستای دفاع از دستاوردهای اقتصادی محقق شده اجتناب کنند. وی گفت: ما با دموکرات‌ها کار می‌کنیم اما اگر بخواهند با ما مقابله کنند آماده آن خواهیم بود. ترامپ در بخشی از صحبت‌هایش به دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با عنوان "رژیم اوباما" اشاره کرد.
دونالد ترامپ در پاسخ به خبرنگار سی‌ان‌ان که سوالی را درباره تحقیقات تبانی ستاد ترامپ با روسیه تکرار می‌کرد، گفت: "تو شخصی بی‌ادب و افتضاح هستی.