در اولین اقدام بعد از پیروزی سرنوشت‌ساز دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ، جف سشنز را برکنار کرد

موج آبی در مجلس، خشم قرمز در کاخ سفید
روح‌اله نخعی‪-‬ اعلام نتایج رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۸ هنوز کامل به پایان نرسیده است اما نه‌تنها، تحلیل‌ها و بررسی‌های نتایج این انتخابات تا حد زیادی قضاوت‌های خود را مطرح کرده و حرف‌های خود را زده‌اند، بلکه به نظر می‌رسد، اولین عواقب آنچه در ۶ نوامبر رخ داد را نیز شاهد بوده‌ایم.
آنچه تا اینجا در نتایج رقابت‌ها قطعی شده، غافلگیری چندانی به همراه نداشته است. دمکرات‌ها توانستند «موج آبی» خود را در مجلس نمایندگان شکل دهند تا جایی که حتی فاکس‌نیوز، رسانه بسیارنزدیک به این حزب نیز در روایت خود از این انتخابات گفت دمکرات‌ها به هدفشان از ۶ نوامبر رسیدند. در مجلس سنا، همان طور که پیش‌بینی هم می‌شد، دمکرات‌ها اکثریت را کسب نکرده‌اند و نخواهند کرد، گرچه فرایند شمارش آراء در دو ایالت آریزونا و فلوریدا هنوز به پایان نرسیده است و کار انتخابات ویژه می‌سی‌سی‌پی هم به دور دوم کشیده است.
با این ترکیب، البته در بسیاری مسائل کلیدی، همچنان قدرت در اختیار حزب جمهوری‌خواهی است که کاخ سفید و سنا را در اختیار دارد و مجلس پایین‌تر را به رقیب واگذار کرده است، اما همین در دست گرفتن مجلس پایین‌تر، فرصت‌های زیادی را پیش پای دمکرات‌ها برای دردسرآفرینی در مسیر ترامپ ایجاد می‌کند.


بدیهی‌ترین ابزاری که دمکرات‌ها از این به بعد خواهند داشت، ابزار تصمیم‌گیری درباره بودجه‌هاست که در مجلس نمایندگان در اختیارشان خواهد بود و اهرمی برای امتیازگیری و امتیازدهی خواهد شد که ممکن است در مواقعی رهبران حزب رقیب و در مواقعی شخص ترامپ را مجاب به معامله با حزب دمکرات کند.
اما به جز این، در دو مسئله مهم دیگر، دمکرات‌ها با دردست‌داشتن مجلس نمایندگان فرصت نقش‌آفرینی خواهند داشت.
اولین مسئله، ماجرای تحقیقات مالر است. دمکرات‌ها حالا با در اختیارداشتن کمیته‌های مجلس، می‌توانند درخواست کنند اسناد این تحقیقات به آن‌ها ارائه شود و همچنین می‌توانند، خود تحقیقات دیگری را در مجلس کلید بزنند و افراد را احضار کنند.
این احتمال به‌خودی‌خود، واکنش سریع و تند ترامپ را به همراه داشت تا در خبری که شاید به‌اندازه نتیجه انتخابات اهمیت داشته باشد، سرانجام جف سشنز را برکنار کند. جف سشنز به‌عنوان دادستان کل، مسئول مستقیم پروژه تحقیقات مالر در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و نیز اطاله دادرسی ترامپ بود که البته با کنارکشیدن از این پرونده اختیار را به معاونش راد روزنستاین تفویض کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا با درخواست استعفا از جف سشنز، متئو ویتاکر را به سرپرستی دادگستری تعیین کرده است که پیشتر رسماً علیه تحقیقات مالر موضع گرفته است. برخی دمکرات‌های سنا و برخی حقوق‌دان‌ها گفته‌اند ترامپ اختیار این کار را ندارد اما این تاثیر چندانی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند چون به هر حال، اگر ترامپ تصمیم خود را گرفته باشد، احتمالاً روزنستاین را نیز برکنار خواهد کرد و در فرایندی شبیه شنبه‌شب معروف نیکسون، این کار را تا زمانی که کسی حاضر به توقف تحقیقات و اخراج مالر شود ادامه خواهد داد.
همین قدم فعلاً باعث راهپیمایی‌های اعتراضی در سراسر کشور شده و دمکرات‌ها را نیز در واشنگتن به تکاپو انداخته اما اگر قدم بعدی یعنی اقدام به توقف مالر، برداشته شود، یک جنگ سیاسی تمام‌عیار شروع خواهد شد که جرقه‌اش، «بحران قانون اساسی» است که بسیاری معتقدند، این اقدام ترامپ به دنبال خواهد داشت. حتی بسیاری از چهره‌های جمهوری‌خواه، شامل متحد جدید ترامپ، سناتور لیندزی گرم، پیشتر این را خط قرمز خود خوانده اند.
اینجاست که عواقب بعدی کسب مجلس نمایندگان نیز اهمیت می‌یابد. فرایند استیضاح، اگر چه در سنا نهایی خواهد شد، در مجلس نمایندگان شروع می‌شود. برکناری مالر از یک سو و اسناد و شهادت‌هایی که دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان می‌توانند کسب کنند از سوی دیگر، می‌توانند و حمایت افکار عمومی و بهانه کافی را برای آغاز تحقیقاتی مفصل و کلیدزدن پروژه استیضاح به دست بیاورند؛ این پروسه البته برای به‌نتیجه‌رسیدن احتیاج به همراهی جمهوری‌خواهان زیادی در سنا خواهد بود، چون رای دوسوم لازم است و حزب جمهوری‌خواه فعلی نیز بسیار بعید است، تعداد کافی از سناتورهایی را داشته باشد که حاضر به رای علیه
ترامپ شوند.
با این حال آنچه قطعی است اینکه با استیضاح یا بی‌استیضاح، دمکرات‌ها در سنا گزارش‌خواستن از تحقیقات مالر، اسناد مالیاتی ترامپ و پرونده‌های دیگر را آغاز خواهند کرد و ترامپ نیز سنگربندی در مقابل آن‌ها را. تقابل شدیدی که در این فرایند ممکن است آغاز شود، زمان کمی نخواهد برد.