خرازی: شکست برجام موجب بی اعتباری اروپاست

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که در اتریش به سر می‌برد، در بیست و دومین مجمع اروپایی که با عنوان «اتحادیه اروپایی، بازیگر اصلی امنیتی و دفاعی» برگزار شد، درباره همکاری اتحادیه اروپا و ایران در سایه تحریم‌های تحمیلی آمریکا سخنرانی کرد.
به گزارش ایسنا، خرازی در ابتدا خطاب به حاضران گفت:خوشحالم که به دعوت ریاست این نشست جناب آقای دکتر فاسلابند، در این همایش شرکت می‌کنم. با سپاس از دعوتی که از اینجانب به عمل آمده است، سخنان من در رابطه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و مسائلی است که ایران و اروپا با آن روبرو هستند. همانطورکه مطلع هستید در سال 2003 یعنی زمانی که اینجانب هنوز مسئولیت وزارت امور خارجه ایران را برعهده داشتم مذاکراتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران با سه کشور اروپایی انگلستان، آلمان و فرانسه آغاز کردیم که به تعلیق فعالیت‌‌های غنی سازی ایران برای رسیدن به یک توافقی مرضی‌الطرفین انجامید. این مذاکرات با زیاده‌خواهی طرف‌‌های دیگر روبرو شد و شکست خورد و بدین ترتیب، ایران مجدداً فعالیت‌‌های هسته‌ای خود را شروع کرد و به پیشرفت‌‌های چشمگیری دست یافت. این پیشرفت‌‌های فنی که نتیجه زیاده‌خواهی طرف‌های مقابل و فشار پشت پرده آمریکا بود، همگان را به این نتیجه رساند که چاره‌ای جز پذیرش توانایی‌های هسته‌ای ایران به عنوان یک واقعیت نیست.
با تغییر دولت در آمریکا، این‌بار دولت دموکرات آمریکا با وساطت دولت عمان تمایل جدی خود را برای شروع مذاکره جدی با ایران نشان داد و به رغم بی‌اعتمادی فراوانی که در ایران نسبت به رفتار سیاسی آمریکا وجود داشت، به دلیل اطمینانی که از سوی آن دولت مبنی بر حفظ حقوق ایران داده شد مذاکرات آغاز شد. مذاکراتی که قدرت‌های دیگر جهان همچون نماینده اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه هم در آن مشارکت داشتند. این مشارکت با هدف رسیدن به توافقی شکل گرفت که مورد تایید همه قدرت‌های جهانی و طرف دیگر مذاکرات، یعنی ایران باشد.
به هر صورت، با مذاکرات فشرده‌ای که نزدیک به دو سال طول کشید توافقی بین‌المللی حاصل گردید که تقریباً همه طرف‌های مذاکره از نتیجه آن راضی بودند. هرچند در عمل طرف‌‌های دیگر به ویژه دولت آمریکا تعهدات خود را آن‌طورکه در موافقت‌نامه تصریح شده بود انجام ندادند و نتیجه آن عدم تحقق انتظارات ایران از این توافق، یعنی گسترش روابط مالی و تجاری اروپا با ایران بود.


وی افزود:به هرحال، با شروع مبارزات انتخاباتی آمریکا، دونالد ترامپ از ابتدا یکی از شعارهای انتخاباتی خود را خروج از توافق هسته‌ای اعلام کرد و در عمل نیز پس از پیروزی در انتخابات فشارهای وارده بر بانک‌‌ها و شرکت‌‌های اروپایی را افزایش داد تا از هرگونه همکاری با ایران پرهیز کنند. سرانجام دولت آمریکا تصمیم خود را مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای که طی قطعنامه شماره 2231 به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده بود عملی ساخت. این درحالی بود که آژانس بین المللی هسته‌ای التزام ایران به این توافق نامه را بارها تائید کرده بود.
خرازی گفت: دولت آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای نه تنها دامنه تحریم‌‌های ظالمانه خود را علیه ایران افزایش داد، بلکه تهدیدات علنی و پنهانی خود را علیه بانک‌‌ها و شرکت‌‌های اروپایی و غیراروپایی و دولت‌‌های شریک تجاری ایران افزود تا اقتصاد ایران را فلج سازد. آنها ادعا می‌کنند که تحریم‌‌های اعمال شده علیه دولت ایران و نه ملت ایران است، در حالی که در اثر تحریم ملت‌‌ها آسیب می‌بینند. زیرا مردم از نظر تامین نیازهای خود، از جمله دارو و تجهیزات پزشکی در مضیقه قرار می‌گیرند و بیش از همه بیماران، کودکان و افراد سالخورده رنج خواهند برد. البته، تجربه نشان داده است که تحریمها از کارایی لازم برخوردار نیستند و اهداف اعمال کنندگان تحریم‌ها و حامیان آنها را محقق نخواهد ساخت.