سخنان دیروز رئیس‌جمهور در نشست سران سه قوه درباره موضوعات جهانی، منطقه‌ای و داخلی در گفت‌وگو با «فریدون مجلسی» بررسی می‌شود

عبور از گردنه تحریم
فریدون مجلسی: بدون شک با کیاست می‌توانیم وضعیت موجود را کمی آسان کنیم
همدلی| گروه سیاسی ـ محسن فیض‌اللهی ـ رویارویی دولتمردان ایرانی و آمریکایی وارد فاز جدیدی شده و آن، فاز تبلیغاتی است. این فاز تبلیغاتی برای هر دو طرف در دو بخش خوراک داخلی و بین‌المللی خلاصه می‌شود. از سوی دیگر همین فاز تبلیغاتی تبدیل به تکرار مکررات از سوی هر دو طرف شده طوری‌که پیش‌بینی آنچه می‌خواهند بگویند کار زیاد دشواری به‌نظر نمی‌رسد.
اینکه مقام‌های آمریکایی در این راستا چه می‌گویند چندان اهمیتی برای مردم ایران ندارد و این بی‌اهمیتی از آن جهت است که به‌طور طبیعی مقام‌های آمریکایی بارها ثابت کرده‌اند که به دنبال منافع سیاسی ـ اقتصادی خود هستند و شرایط مردم ایران برای آنان اهمیتی ندارد.


از سویی آمریکایی‌ها می‌گویند هدفشان از تحریم‌ها، ضربه به حکومت و نه مردم ایران است و مسئولان جمهوری اسلامی نیز عکس آن را می‌گویند که هدف آنان فشار بر مردم ایران است ـ پس اگر چنین است، راهکار برون رفت از این ضربات که اثرآن روی معیشت ایرانیان ملموس است، چیست؟
این در حالی است که رئیس جمهوری، تحریم‌ها را بی اثر می‌خواند اما وزیر خارجه‌اش آن را جنایت علیه بشریت می‌نامد! همچنین عنوان می‌شود که هدف آمریکا فشار روانی بر مردم ایران است اما از سوی مسئولان راهکاری برای بدل این فشار روانی دیده نمی‌شود.
رئیس جمهوری این بار نیز به این نکته اشاره کرد که «اگر جلوی صدور نفت ایران گرفته شود بقیه هم به مشکل بر خواهند خورد» اما این بار اشاره‌ای به «تنگه هرمز» نکرد.
همچنین موضوع تحریم دارو در حالی مطرح شده که آمریکایی‌ها اعلام کردند که اقلام بشردوستانه در فهرست تحریم‌ها نیست اما حسن روحانی می‌گوید وقتی بانک‌ها تحریم می‌شوند تهیه اقلام دارویی نیز با مشکل مواجه می‌شود. هرچند که مشکل تهیه داروهای مربوط به بیماری‌های خاص سال‌هاست گریبانگیر مبتلایان به این بیماری‌هاست و هنوز تمهیدی برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است.
رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنانش عنوان کرده که مشکلی بابت کالاهای اساسی وجود ندارد و انبارها پر از این کالاها هستند اما معلوم نیست که چرا قیمت این کالاها به صورت ساعتی بالا می‌رود که یا نظارتی بر آن وجود ندارد و یا رئیس محترم جمهوری از افزایش کمرشکن قیمت‌ها بی اطلاع است.
از آن سو آمریکایی‌ها نیز با گشودن پرونده‌هایی در فرانسه و دانمارک آن هم در کشاکش قضیه تحریم تلاش دارند که نام ایران را به‌نحوی با تروریسم گره بزنند در حالیکه تمام اراده دولتمردان این کشور حول محور حمایت از اسرائیل دور می‌زند یعنی رژیمی که صدها نمونه رفتارهای تروریستی از خود بروز داده و همچنان ادامه می‌دهد و سیاست آمریکا در برابر این اقدام‌ها و جنایت‌ها، تنها سکوت است.
روحانی در بخشی دیگر وعده داد که بسته‌های حمایتی تا پایان سال و طی چند مرحله در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و همچنین وعده‌هایی نیز درباره افزایش دستمزدها داد که امیدواریم این وعده بر خلاف وعده‌های انتخاباتی او، تحقق یابد.
همدلی در همین باره نظر«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل بین‌الملل را جویا شده که آیا سیاست‌مداران کلان جمهوری اسلامی برای برون رفت از این شرایط در پی اجرای چه راهکاری هستند و آیا رویکرد سیاسی و اقتصادی ایران پس از این به سوی روسیه، چین، ترکیه و متحدان و همسایگان منطقه‌ای می‌رود؟
این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
جان به در بردن کافی نیست، باید فکر چاره باشیم
فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «همدلی» درباره امکان استفاده ایران از ظرفیت کشورهای منطقه برای کم تاثیر یا بی‌تاثیر کردن تحریم‌ها گفت: «در زمانی که تحریم‌ها بین‌المللی بود توانستیم «جانی به در ببریم» و اکنون نیز اگر ایران به دنبال «جان به در بردن» باشد، می‌تواند با تکیه به ظرفیت کشورهای منطقه، تحریم‌های کنونی آمریکا را کم تاثیر کند.»
او افزود: «اگر ظرفیت‌های کشورهای منطقه و تبادلات ایران با آنها را مد نظر قرار دهیم، می‌توانیم از ترکیه و نیازهای او به نفت استفاده کنیم. همچنین از کشور عراق. با توجه به اینکه عراق تحت کنترل آمریکا است، می‌توانیم در زمینه های تزریق پول از طریق زوار، نیاز شدید عراق به گاز و برق، اقدامات مفیدی انجام دهیم. حتی در بازار فقیر افغانستان نیز می‌توانیم تاثیر گذار باشیم. بدون شک با درایت و کیاست می‌توانیم وضعیت ممکن را کمی بر ایران آسان کنیم. یکی از کشورهایی که از اهمیت زیادی برخوردار است ترکیه است. اینکه زمانی ترکیه آرزو داشت مثل ایران شود، بماند. اما الان همه آرزوی ترکیه شدن را داریم. بنابراین از ظرفیت ترکیه در این میان می‌توان بیشترین استفاده را برد. همه می‌دانیم ترکیه به نفت ما نیاز دارد، حتی اگر گران یا ارزان باشد».
این کارشناس بین‌الملل بر این باور است که آنچه برای ایران و سیاستگذاران ما باید مهم باشد این است که ما نباید به دنبال جان به در بردن از تحریم ها باشیم. چون راه حل اصلی، جان به در بردن نیست و انتظار می‌رود سیاستگذاران ایران به دنبال این باشند که مردم ایران بتوانند زندگی کنند، نه اینکه جان به در ببرند.
فریدون مجلسی با طرح چند پرسش از چرایی و چگونگی این وضعیت، سیاست های کنونی در واکنش به مناسبات سیاسی را ضعیف می‌داند.
این دیپلمات سابق در ادامه با طرح پرسش های خود مطرح کرد: «مشکل ما اکنون از تحریم جان به در بردن نیست، بلکه مشکل ما این است که چرا ما باید در این دام باقی بمانیم؟ چرا مالزی و اندونزی که کشورهای اسلامی بزرگی هم هستند در این دام نیفتادند؟ چرا مساله اعراب و اسرائیل مساله ما شده است و مساله خود آنها نیست؟ چرا ترکیه در این دام نیفتاد؟ به نظر من در وضعیت کنونی وظیفه دولت این نیست که دنبال این باشد که ما چگونه جان به در کنیم، دولت باید زمینه زیست راحت همه ایرانیان را فراهم کند، چون این زیست در شان ملت کشور ما نیست.
++روحانی: هیات حاکمه آمریکا به دنبال فشار بر مردم ایران است
ایرنا ـ حسن روحانی در پایان نشست دیروز سران قوا با اشاره به تحلیل های نادرست امریکا از مردم ایران و اینکه مردم ایران دقیقا برعکس انتظار آنها عمل کرده اند گفت: این حرف که آمریکا به دنبال فشار به مردم نیست و دنبال فشار بر نظام و حکومت است، کاملا نادرست است و خود آنها در عمل این واقعیت را آشکار کرده اند.
وی ادامه داد: آنها هستند که با یک تحریم نابجا می‌خواهند بر زندگی مردم و معیشت روزمره آنها تاثیر منفی بگذارند.  رئیس جمهوری گفت: بخاطر اینکه آنها نظام بانکی و صادرات نفت و برخی دیگر از اقلام صادراتی را هدف قرار داده اند که به درآمد و منابعی که مربوط به کل کشور و واردات کالاهای اساسی است، مربوط می شود.
تحریم ها تاثیری در روند اقتصادی کشور نداشته است
روحانی با اشاره به اینکه دیدیم که دور جدید تحریم ها که از 5 نوامبر(13 آبان) شروع شد، هیچ تاثیری بر روند اقتصادی کشور نداشته است، گفت: چون آمریکایی ها هر چه تیر در ترکش داشتند، قبلا علیه ملت ایران رها کرده بودند و چیز جدیدی نداشتند که ارائه کنند. 
وی افزود: آنها ناچار شدند فهرست بلند بالایی درست کنند و از یک طرف نام بانک‌هایی را ببرند و شعبات بانک ها را اضافه کنند، برای اینکه صفحات را پرکنند و از یک طرف نام یک شرکت هواپیمایی را ببرند و از یک طرف شماره سریال هواپیماها را ذکر کنند تا صفحه پر شود. 
رئیس جمهوری اضافه کرد: از شیوه کار و نحوه اعلام آنها کاملا مشخص است که کارشان برای تاثیر روانی بر ملت ایران است و هدف دیگری ندارند.
وی گفت: استدلال آمریکایی ها این بود که اگر صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم، قیمت هر بشکه نفت به 150 دلار افزایش پیدا می کند و این در واقع تبیین همان حرفی است که ما از روز اول می گفتیم که آمریکا قادر نیست صادرات نفتی ایران را به صفر برساند. 
رئیس جمهوری افزود: درمنطقه یا نفت همه صادر می شود یا اگر قرار باشد صادرات نفت ایران متوقف شود بقیه هم دچار مشکل خواهند شد.
روحانی تصریح کرد: آمریکایی ها به دلیل اینکه مورد هجمه افکار عمومی دنیا قرار گرفته بودند ناچار شدند عقب نشینی دیگری انجام دهند و بگویند موضوع مواد غذایی، مسئله دارو و تجهیزات پزشکی استثناست که البته این حرف آنها هم نادرست و ناصحیح است، زیرا وقتی نظام بانکی را تحریم می کنند همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهند. 
وی خطاب به ملت ایران، گفت: اولاً که ما در زمینه کالاهای اساسی و مورد نیاز و ضروری مردم هیچ مشکلی نداریم و انبارهای ما از همیشه بیشتر آمادگی دارد تا برای ماه هایی طولانی کالاهای اساسی مردم را تامین کنند. 
رئیس جمهوری افزود: برای تولید و واردات کالاهای اساسی و دارو و سایر نیازمندی ها هم مشکلی نداریم، امروز شرایط تولید در کشور ما نسبتاً شرایط خوبی است و صادرات ما هم نسبت به شش، هفت ماهه سال گذشته افزایش پیدا کرده و افزایش صادرات به معنای افزایش تولید و افزایش کسب و کار مردم است.
روحانی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها در ماه های آینده به خوبی خواهند فهمید که راه غلطی را انتخاب کرده اند، گفت: این مسیر ملت ما را خسته نمی کند، بلکه آنها را برای تولید بیشتر و اینکه روابط نزدیک تری با همسایگان و کشورهای دوست داشته باشند، آماده تر می کند. 
وی درباره جلسه امروز سران سه قوه نیز افزود: در این جلسه درباره یکی از مباحث اصلی و مهم که شرایط جدید اقتصادی ما بود و نقشه راهی که باید برای ماه های آینده ترسیم شود، بحث شد. 
رئیس جمهوری با اشاره به دستور رهبر انقلاب برای تدوین نقشه راه، گفت: ما امروز در مورد این نقشه راه و روابط نزدیک تر با همسایگان مان و روابط اقتصادی با آنها صحبت و روابط اقتصادی با کشورهای دوست مان از شرق و غرب را بررسی کردیم. 
نخستین بسته حمایتی دولت آبان ماه ارائه می شود 
وی خطاب به مردم ایران اعلام کرد: دولت نخستین بسته حمایتی غذایی خود را در ماه آبان به افرادی که تحت فشار بیشتری قرار دارند و جزو قشرهایی هستند که مشکلات بیشتری دارند، پرداخت خواهد کرد و این روند تا پایان سال در چند نوبت ادامه پیدا خواهد کرد تا بتوانیم مشکلاتی را که برای مردم پیش آمده است، تا حدی جبران کنیم. 
رئیس جمهوری به بودجه سال آینده نیز اشاره ای کرد و گفت: برای حقوق و دستمزد پیش بینی هایی می کنیم که تا حدی بتوانیم مشکلات اقتصادی را جبران کنیم.