محکومیت یک کارمند وزارت خارجه به اتهام جاسوسی

ساختن مشروب جرم است و ۱۸ نفر در این زمینه بازداشت شدند
دو مدیرعامل دیگر از شرکت تویوتا و رنو بازداشت شدند و اتهاماتی متوجه آن‌هاست
اگر کاداستر کامل اجرا می‌شد ما مشکلات امروزی درباره ثبت اراضی و املاک نداشتیم
برای پرونده همدست بابک زنجانی بابت نقل و انتقال حواله‌های زنجانی، کیفرخواست خورده است


اگر دستگاه‌ها قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را اجرا نکنند سازمان بازرسی قطعا ورود خواهد کرد
فردي با جعل عنوان و اينكه داماد بنده است در روستایی در همدان یک زمین را خلاف مقررات ساخته است
یک مورد فردی که 84 میلیون لیتر قاچاق سوخت داشته، دستگیر شده است که در همین دادگاه‌های ویژه اقتصادی محاکمه خواهد شد
سخنگوی قوه قضاییه گفت که دو نفر دیگر به اتهام فساد اقتصادی به اعدام محکوم شده‌اند.
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌‌ای در صدوسی‌وسومین نشست خبری خود با خبرنگاران با گرامیداشت فرارسیدن ماه ربیع‌الاول گفت: در این فاصله زمانی که داشتیم تعداد دیگری از افراد در دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی محکوم شدند.
وی با بیان اینکه احکام این افراد غیر از دو نفر قطعی است، گفت:  داریوش ابراهیمیان فرزند علی اکبر که به اتهام فساد فی الارض به اعدام و ضبط کلیه وجوه به مبلغ ۳۵ میلیون تومان محکوم شده است.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: یونس بهاءالدینی فرزند ابراهیم به همین اتهام به عنوان مفسد فی الارض به اعدام مشترک با نفر اول بوده به ضبط وجوه به مبلغ ۳۵ میلیون تومان محکوم شده است. این افراد حکم‌شان غیرقطعی است و باید به دیوان عالی برود.
وی ادامه داد: محمد بهاءالدینی فرزند ابراهیم محکوم به ۱۰ سال حبس و رد مال شده که حکمش قطعی است. ایمان پهلوانی به پنج سال حبس تعزیری قطعی و ضبط وجوه محکوم شده. داود کاتبی فرزند ولی‌ا... به هفت سال حبس تعزیری و ضبط وجوه و مرتضی کاتبی نژاد به پنج سال حبس تعزیری قطعی و ضبط وجوه محکوم شده و رضا نادری فرزند صفرعلی به  پنج سال حبس تعزیری و ضبط اموالی که از طریق خلاف تحصیل کرده محکوم شده است، حمید میرزایی زرین کلاهی به هفت سال حبس تعزیری و جزای نقدی به مبلغ ۴۸ میلیارد ریال و رد مال. جعفر بهشتی فروتن  به ۶ سال و ۶ ماه حبس و رد مال محکوم شده. علی اصغر کاویانی به ۶ سال و سه ماه حبس و جزای نقدی به مبلع ۳۵ میلیارد ریال رد مال که این احکام قطعی است.
وی افزود: همچنین سندباد صفرها به ۶ سال و ۶ ماه حبس و پرداخت ۴۷ میلیارد ریال رد مال و علیرضا سنجری به  ۶ سال حبس و رد مال ۱۶ میلیارد ریالی محکوم شده اند. همچنین  محمد مرادی به ۶ سال و سه ماه حبس و پرداخت رد مال و سید محمد کاویانی به ۶ سال و سه ماه حبس و رد مال محکوم شده است. محمد غالب علمداری به پنج سال و سه ماه حبس و رد مال و مهدی محبی به پنج سال و سه ماه حبس و جزای نقدی و علی آشتیانی به پنج سال حبس و رد مال محکوم شده و رضا شرکت افتخار هم  به پنج سال و یک ماه حبس و رد مال و فرخ اسکندری نژاد به پنج سال حبس و رد مال و مسعود ابراهیمی به پنج سال حبس و جزای نقدی محکوم شده‌اند.
وی افزود: این پرونده‌ها مربوط به مفاسد اقتصادی است که ممکن است ارزی و قاچاق باشد است. چند نام اول مربوط به شیراز است و از حمید میرزایی به بعد مربوط به تهران است.
بازداشت ۱۸ نفر در ارتباط با ساخت مشروبات تقلبی
محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه جرم دیگر که بسیار سنگین است مربوط به کسانی است که مشروبات تقلبی می‌سازند و توزیع می‌کنند؛ گفت: ساختن مشروب جرم است و ۱۸ نفر در این زمینه بازداشت شدند. ۳۸ نفر براثر شرب خمر مشروبات الکلی دست‌ساز و غیرمجاز مسموم و فوت کردند و ۴۲۷ نفر مصدوم شدند.
پرونده بابک زنجانی ادامه دارد
محسنی اژه‌ای در رابطه با موضع جعل عنوان گفت: چندین بار در مورد کسانی که با جعل عنوان و ادعای ارتباط مرتکب اخاذی و کلاهبرداری شده‌اند، صحبت کرده‌ام. در این مدت چندین کلاهبرداری با جعل نامه صورت گرفته و  شخصی ادعا کرده که ابتدا داماد رییس جمهور آقای روحانی و بعد داماد بنده یعنی محسنی‌اژه‌ای است. این فرد با جعل عنوان و امضا، نامه‌ای به شورای پول و اعتبار نوشته است که در این خصوص هشدار می‌دهم. البته من دامادی در سال ۹۶ ندارم و یک داماد دارم که فرزندانش بزرگند و سه نوه هم دارم.
وی افزود: این فرد رفته در روستایی در همدان یک زمین را خلاف مقررات با این جعل عنوان ساخته است و خواهش می‌کنم مراقب این‌گونه کلاهبرداری‌ها باشید.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده همدست بابک زنجانی گفت: این پرونده ادامه دارد. کیفرخواست موردی که گفتید صادر شده و مربوط به حواله‌های ارزی و اتفاقاتی که  زنجانی در آن بوده است و دخالت داشته است. من اطلاعاتی نیافتم که آیا او جعبه سیاه یا موثرتر از همه یا مجرم‌تر از همه در این پرونده بوده یا خیر. به طور کل کیفرخواست او صادر شده و به دادگاه رفته است و اطلاعی ندارم که تعیین شعبه شده یا خیر.
محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: بازگرداندن اموال زنجانی در حال اجراست، وکالت ایشان به برخی از موارد خارج از کشور داده شده و وزارت نفت، اطلاعات و خارجه در حال تملیک هستند، برخی از اموال داخلی‌اش هم به مزایده گذاشته شده و فروش نرفته است. شناسایی اموال دیگر هم هنوز ادامه دارد، چون بخشی از بدهی او ارزی است، اموال او به قیمت امروز تکافوی بدهی‌هایش را نمی دهد.
سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: برای پرونده همدست بابک زنجانی بابت نقل و انتقال حواله‌های زنجانی، کیفرخواست خورده است
محکومیت یک کارمند وزارت خارجه به ۱۰ سال حبس
محسنی اژه‌ای اظهار کرد: مقرر شد با متخلفین در دستگاه قضایی هم با جدیت و شدت بیشتر از جاهای دیگر برخورد کنیم. از حدود ۴۰ هزار قاضی و کارمند خدوم و زحمتکشی که داریم، در بین آن‌ها افراد متخلفی هم پیدا می‌شوند که انگشت‌شمار هستند، اما حتی یک مورد هم نباید وجود داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: در این رابطه دو نفر قاضی که گزارش شده بود و تخلف آن‌ها مشخص شده بود، از سمت قضایی تعلیق شدند و پرونده آن‌ها به دادسرا ارسال شد. یک مورد هم که دادستان تهران هم آن را اعلام کرده بعد از رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر، حکم آن قطعی شده که به نام قاضی حجت‌ا... یازرلو به ۱۰ سال حبس، ۷۵ ضربه شلاق و سه سال انفصال از خدمت و هفت میلیارد ریال رد مال محکوم شده است.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ مجازات‌های جایگزین حبس‌ نسبت به سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ رشد خوبی داشته که در نیمه اول سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۹ هزار و ۶۱۱ مورد حبس بوده که تبدیل به مجازات دیگری مانند خدمات عمومی و غیره شده است. با این نسبت حدود ۱۱ درصد از کسانی که محکوم به حبس شده بودند برای‌شان مجازات جایگزین تعیین شده است. اژه‌ای اظهار کرد: نظر به ضرورت اصلاح نظام بانکی و در این جهت و در شرایط کنونی که دشمن فشار مضاعف و ظالمانه‌ای را بر ایران تحمیل می‌کند، لازم دانستیم که اقدامات ضروری در خصوص سیستم بانکی و بانک مرکزی به عمل آوریم و در این راستا کارگروهی تشکیل شد تا یک طرح جامع به مجلس شورای اسلامی برود و تصویب شود.
وی در مورد برخی پرونده‌های مطرح در دستگاه قضایی، گفت: فرد دیگری به عنوان جاسوس متهم بود و وزارت اطلاعات روی این پرونده کار کرده بود و حکم در دادگاه بدوی صادر شد که این فرد به نام کمال امیربیک فرزند محمد کارمند وزارت امور خارجه است که به حبس ۱۰ سال و ضبط ۲۷۰ هزار دلار محکوم شده است.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: افرادی در رابطه با خودرو مشکلاتی داشتند همچنین در رابطه با صرافی‌ها، ارز و غیره نیز افرادی دستگیر شدند که در مورد حدود ۸۴ یا ۸۵ نفر از آن‌ها حکم صادر شده است.
معاون اول قوه قضاییه، اظهار کرد: افرادی که در کف خیابان و یا سایت‌ها اقداماتی انجام داده و اخلال در کار ارز یا سکه می‌کنند، در این رابطه ۹۶ نفر دستگیر شدند که ۲۸ نفرشان با قرار مناسب آزاد شدند و پرونده بقیه در حال رسیدگی است.
وی اظهار کرد: در رابطه با کسانی که قطعات خودرو را به صورت متقلبانه وارد کرده و ارز می‌گرفتند در مورد هفت نفر از کسانی که وارد کننده بوده و با هم مرتبط بودند پرونده‌شان کیفرخواست خورده است.
سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: در مورد شرکت لیزینگ کیمیایی که ۱۲۰۰ نفر شاکی دارد برای چهار نفر از این شرکت کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته است.
دستگيري تعدادي از قاچاقچيان سوخت
سخنگوی قوه قضاییه درخصوص افزایش قاچاق سوخت گفت: با قاچاقچیان سوخت برخوردی جدی خواهیم داشت؛ در این شرایط خاص اقتصادی،‌ قاچاق سوخت واقعا بی‌انصافی است، در همین زمینه افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می‌کردند و بعضا با جایگاه‌داران و رانندگان هم ارتباط داشتند، دستگیر شده‌اند.
وی ادامه داد: در یک مورد فردی که 84 میلیون لیتر قاچاق سوخت داشته دستگیر شده است که در همین دادگاه‌های ویژه اقتصادی محاکمه خواهد شد.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه تاکنون برای بانک مرکزی سه پرونده تشکیل شده است گفت: یک پرونده درباره توزیع خارج از مقررات ارز که برای سالار آقاخان و معاون ارزی و یک مدیرکل و مجموعا پنج نفر کیفرخواست خورده است. پرونده دیگر مربوط به گزارش مجلس درباره ريیس کل بانک مرکزی و شکایت سمن‌هاست.
سخنگوی قوه‌قضاییه درباره سرنوشت پرونده ريیس سابق بانک مرکزی گفت: سیف همچنان ممنوع‌الخروج است.
سخنگوی قوه‌قضاییه اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور به پرونده فروشگاه رفاه درباره واگذاری‌هایش ورود کرده است اما نتیجه را نمی دانم. البته ممکن است نگهداری یک پروژه برای دولت زیان‌ده و واگذاری آن به صرفه‌تر باشد.
وی ادامه داد: اخیرا دو مدیرعامل دیگر از تویوتا و رنو بازداشت شدند و اتهاماتی متوجه آن‌هاست.
معاون اول قوه‌قضاییه گفت: اگر کسی محکوم به پرداخت مالی از جمله مهریه می‌شد و نداشت، درخواست اعسار می‌کرد و در این مدت تا اعلام نظر درباره اعسار به زندان می‌رفت. کسی که به پرداخت مهریه محکوم شده و اعسار آن پذیرفته شده و باید مثلا ماهی یک سکه می‌داد با توجه به اینکه سکه گران شده است نمی‌تواند به تعهد خود عمل کند و زن شکایت می‌کرد و دوباره به زندان می‌رفت. الآن طبق دستور جدید این فرد تقاضای مجدد می‌دهد و به جای ماهی یک سکه، باید چند ماه یک سکه بدهد و دیگر زندان نمی‌رود.
مشکلات پیش‌روی اجرای طرح کاداستر
سخنگوی قوه‌قضاییه درباره اجرای طرح کاداستر و مشکلات پیش‌روی این طرح و تبعات آن اظهار کرد: اگر کاداستر کامل اجرا می‌شد ما مشکلات امروزی درباره ثبت اراضی و املاک نداشتیم. زمانی که بودجه خوب دادند پیشرفت جهشی داشتیم و الان هم بودجه می‌خواهد. اگر عدم پذیرش سند عادی در محاکم قانون می شد ما مشکلات امروزمان کمتر بود.
وی ادامه داد: اگر می‌خواستیم ماموریت‌های خود را به طور متوسط انجام دهیم در سال 97 حداقل نیاز به 23 هزار میلیارد بودجه داشتیم که دولت 8 هزار در نظر گرفت و با رایزنی‌ها به 10 هزار میلیارد رسید.
سخنگوی قوه‌قضاییه درخصوص گرانی‌های اخیر در سطح بازار گفت: کنترل بازار و تعیین قیمت و برخورد با گرانفروشی به عهده دولت است و اگر مربوط به تخلف دولتی باشد سازمان بازرسی و دیوان عدالت با شکایت می‌توانند وارد شوند، اما در مورد تخلف مجموعه خصوصی، سازمان بازرسی نمی‌تواند ورود کند. همچنین در صورت احتمال بروز تخلف و خدشه به حقوق عامه، دادستان می‌تواند ورود کند اما با توجه به اینکه حقوق عامه تعریف نشده در مورد موضوع گرانفروشی هنوز تصميم گرفته نشده است.
تغییر عنوان اتهامی، امر معمولی است
محسنی‌اژه‌ای درباره علت تغییر عنوان اتهامی متهمان پرونده جاسوسان محیط‌زیستی گفت: تغییر عنوان اتهامی، امر معمولی است که ممکن است با تحقیقات اولیه یک اتهام و با تحقیقات بعدی اتهام تغییر کند؛ چیز جدیدی کشف می‌شود که عنوان را تغییر می‌دهد. عنوان اولیه محیط‌زیستی‌ها جاسوسی بوده که می‌تواند طبق ماده 286 تا افساد پیش برود. گزارش مربوط به ستاد کل رفت، ابزارآلات و استفاده‌ای که از آن‌ها شده بود به همراه اطلاعات آن‌ها بررسی شد و با بررسی ستاد کل و اقاریر خود آن‌ها اقدامات مشمول ماده 286 شد.
سخنگوی قوه‌قضاییه تاکید کرد: اگر دستگاه‌ها قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را اجرا نکنند، سازمان بازرسی قطعا ورود خواهد کرد.