«همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان یک اتفاق مهم نفتی را بررسی کرد مردمی شدن نفت، تحریم را می‌شکند؟

فاطمه آقایی‌فرد: دو هفته پیش، بعد از ماه‌ها صحبت و وعده، بالاخره برای اولین بار نفت پای خود را به تالار شیشه‌ای باز کرد. طلای سیاه روز ششم آبان به بورس رفت تا معاملات نفتی از انحصار دولت خارج و این‌بار با مشارکت بخش دولتی وخصوصی صادر شود. حالا 14 روزی از این اتفاق می‌گذرد و هنوز هم بسیاری از دست‌اندرکاران بخش انرژی بر این باور هستند که تنها راه دور زدن تحریم‌ها، نمی‌تواند با عرضه نفت در بورس رقم بخورد. هر چند در این زمینه اظهارنظرهای فراوانی وجود دارد. به باور برخی از تحلیلگران اقتصادی عرضه نفت در بورس می‌تواند موجب واقعی شدن قیمت‌ها و بهبود عملکرد پالایشگاه‌ها شود.
گروهی از کارشناسان نیز بر این باور هستند که با مشارکت بخش خصوصی در عرضه نفت، می‌توان خوراک پالایشگاه‌های کوچک را تامین کرد. دیروز وقتی نفت خام برای دومین بار در بورس انرژی عرضه شد، باردیگر بازار اظهارنظرهای کارشناسی داغ بود و سوالات بی‌شماری در میان اذهان عمومی ایجاد شد.
با توجه به اینکه هشت کشور از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران معاف شده‌اند و تا بهار سال آینده می‌توانند از نفت ایران بهره‌مند شوند، این سوال را می‌توان مطرح کرد که عرضه طلای سیاه در بورس، تا چه اندازه می‌تواند به دور زدن تحریم‌ها کمک کند؟ حمیدرضا میرمعینی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، در این‌باره به «همدلی»، می‌گوید: «نباید دور زدن تحریم‌ها را به عرضه نفت در بورس گره زد، در هیچ جای دنیا ماموریت بورس این نیست که برای دور زدن تحریم‌ها به داد اقتصاد برسد، بنابراین این باور درستی نیست که بگوییم با وارد کردن نفت در بورس می‌توانیم در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کنیم.» میرمعینی بر این باور است که عرضه نفت در بورس مزایای زیادی برای اقتصاد کشور دارد، اما نباید تصور کرد که می‌تواند همه جانبه در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کند. او تحلیل خود را اینطور ادامه می‌دهد: «با عرضه نفت در بورس قرار است تا یک عده افراد حرفه‌ای و توانمند در حوزه خرید و فروش نفت در کنار دولت باشند و از توانایی‌های خود اقتصاد وابسته به نفت ایران را بهره‌مند سازند.» به گفته میرمعینی: «از طریق مشارکت بخش خصوصی در عرضه نفت، می‌توان بهترین قیمت را برای طلای سیاه تعریف کرد و این باعث می‌شود تا نفت با قیمت بالا یا پایین بفروش نرسد.»
آنطور که از گفته‌های تحلیلگران برمی‌آید، با مشارکت بخش خصوصی در خرید و فروش نفتی که سال‌ها فقط در دست دولت بوده است، می‌توان به اهداف مهمی رسید. بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه انرژی معتقد هستند که با عرضه نفت در تالار شیشه‌ای می‌توان قیمت نفت را کشف کرد و به تمامی فعالان اجازه داد تا آزادانه بتوانند در معاملات نفتی با دولت همکاری کنند. میرمعینی در این زمینه می‌گوید: «با چنین اتفاقی می‌توان به اطلاعات معامله گران نفتی دسترسی داشت و با بهترین قیمت در یک نظام رقابتی، به معامله نفت پرداخت.»


آنطور که میرمعینی می‌گوید: «در این صورت نفت نیز مثل کالاهای دیگر می‌تواند در بورس انرژی قابل معامله باشد، چرا که این کالا سال‌ها در انحصار دولت بوده و حالا با مشارکت بخش خصوصی می‌تواند به دولت کمک کند. با عرضه نفت در بورس می‌توان در این حوزه تمرین بیشتری داشت و بازار گسترده‌‎تری را ایجاد کرد.» این کارشناس ارشد بازار سرمایه بر این باور است که« برای افزایش مشتری‌های نفت خام ایران می‌توان از توانمندی بخش خصوصی استفاده کرد و حتی بازاریابی را در این زمینه ارتقا داد.»
بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که عرضه نفت در بورس انرژی اتفاق خوبی است که می‌تواند در واقعی کردن قیمت انرژی و افزایش مشتری‌های نفتی ایران موثر باشد، چرا که بخش خصوصی دارای توانمندی‌هایی است که باید از آن بهره گرفت و از توان متخصصان داخلی برای استفاده از نفت موجود در اعماق زمین بهتر بهره برد. اما در عین حال این کارشناسان معتقد هستند که عرضه نفت خام در بورس نمی‌تواند برای دور زدن تحریم‌ها موثر باشد. بنابراین این سوال را می‌توان طرح کرد که چرا اکنون و در زمان اعمال تحریم‌ها نفت وارد تالار شیشه‌ای شده است؟ به گفته میرمعینی: «تاکنون دولت نخواسته بود تا نفت در بورس عرضه شود و ترجیح این بود تا طلای سیاه وارد بورس نشود، اما اکنون به دلیل اینکه بخش خصوصی توانمند است و در هر زمینه‌ای توان خود را نشان داده است، این اتفاق افتاده و نفت وارد بورس انرژی شده است.» در مجموع می‌توان از صحبت‌های کارشناسان اینطور نتیجه‌گیری کرد که به دلیل اینکه نفت یکی از وابستگی‌های عمیق اقتصادی است، می‎‌تواند با استفاده از دانش و توان بخش خصوصی به بهترین قیمت فروخته شود و باید در این زمینه مثل بسیاری از کالاهای دیگر از دانش مردم بهره برد تا با افزایش این بازار، از اثرات آن در اقتصاد کشور استفاده کرد.
افزایش جذابیت سرمایه گذاری در دور دوم عرضه
 دور دوم عرضه نفت در بورس از دیروز در قالب ۷۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت پایه ۷۱.۵۹ دلار آغاز شد.
به گزارش میزان، عرضه نفت در بورس انرژی اقدام قابل توجهی بود که صحبت‌های آن از ماه‌های گذشته آغاز و در ششمین روز آبان ماه اجرایی شد. در دور نخست عرضه نفت در بورس انرژی به میزان یک میلیون بشکه و به قیمت ۷۹ دلار و ۱۵ سنت اعلام شد که در روز ابتدایی آن ۲۸۰ هزار بشکه در قالب ۸ محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای به فروش رسید.
در ادامه این روند از هفته گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار طی اطلاعیه‌ای از آغاز دور دوم عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل از دیروز در ساعت ۱۴.۳۰ خبر داد. بنا بر این اطلاع‌رسانی در این دوره ۷۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت پایه ۷۱.۵۹ دلار عرضه خواهد شد که کارشناسان این حوزه کاهش قیمت نفت را در راستای افزایش جذابیت سرمایه گذاری عنوان کرده‌اند. از همان ابتدا امر صحبت‌هایی در خصوص ادامه روند عرضه نفت در بورس به میان آمد، اما برای سنجش ظرفیت بازار دوره‌های ابتدایی با حجم‌های متفاوت ارائه می‌شود.
شرایط فروش نفت در دور نخست به این ترتیب بود که خریداران ۱۰ درصد از ارزش قرارداد را در زمان اجرای معاملات نقدی پرداخت کرده و در صورت برنده شدن در فرآیند ۱۰ درصد دیگر به صورت ریالی پرداخت کردند و ۸۰ درصد دیگر آن ارزی تسویه خواهد شد که ۵۰ روز از زمان تحویل فیزیکی فرصت دارند تا وجه معامله را تسویه کنند، که این روند در دور دوم ادامه دارد با این تفاوت که متقاضیان می‌توانند ۶۰ روز پس از زمان تحویل فیزیکی تسویه حساب کنند. همچنین حداقل حجم خرید ۳۵ هزار بشکه در هر دو دوره تعیین شده است. گفتنی است متنوع کردن راه‌های صادراتی، ورود بخش خصوصی و افزایش توان تجاری به یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصادی کشور از اهداف فروش نفت در بورس عنوان شده که برای موفقیت بیشتر در این عرصه به ایجاد زیرساخت‌ها و افزایش حجم عرضه نیاز است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای قزوین: اگر روحیه جهاد و شهادت گسترش یابد گرایش به شرق وغرب، رخت برخواهد بست اختلاف نظر بر سر اصل 110 قانون اساسی بین مجمع تشخیص و نمایندگان مجلس با انتشار نامه «علی مطهری» وارد فاز جدیدی شد بعد از گذشت یک سال از وقوع زلزله غرب کشور، «همدلی» در یک گزارش میدانی تلاش کرد وضعیت مردم زلزله‌زده را بررسی کند «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان یک اتفاق مهم نفتی را بررسی کرد مردمی شدن نفت، تحریم را می‌شکند؟ نقدی بر انتخاب خواننده جوان پاپ برای اجرای کنسرت 80 هزار نفری در ورزشگاه آزادی حسرتی به وسعت یک استادیوم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای قزوین: اگر روحیه جهاد و شهادت گسترش یابد گرایش به شرق وغرب، رخت برخواهد بست تکنوکرات های آفتاب پرست! در دیدار با رئیس کمیته روابط خارجی و دفاع ملی مجلس برزیل لاریجانی: مذاکرات هسته‌ای در زمان اوباما درخواست خود آمریکایی‌ها بود عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: عده‌ای در داخل خواست دشمنان را تکرار می‌کنند