در انتظار ثبات مديريت شهري

آرمان: اعضای شورای شهر تهران دو گزینه نهایی شهرداری تهران را انتخاب کردند. اعضای شورای شهر تهران عصر امروز با 21 رأی آقایان عباس آخوندی را با 16 رأی و پیروز حناچی را با 11 رأی به عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری تهران انتخاب کردند. همچنین تقوی‌نژاد 10 رأی و انصاری 3 رأی اخذ کردند. در جلسه روز سه‌شنبه از میان این دو نفر یک نفر به عنوان شهردار تهران انتخاب خواهد شد.
سلام راستگو به شورای شهر پنجم
شورای شهر تهران دیروز از حاشیه خالی نبود، انتخاب شهردار تهران از اهمیت زیادی برخوردار است چنانکه غلامحسین کرباسچی؛ شهردار پیشین تهران می‌گوید: شهردار تهران فقط شهردار پایتخت نیست بلکه شهردار یک کشور است که همگان باید روی آن اجماع داشته باشند و فردی که این مسئولیت را برعهده گیرد باید پای کار باشد. اینکه در اتاقش بنشیند بخشنامه صادر کند، موفق نخواهد بود. برخی که بازی رسانه‌ای را بلد نیستند تصور کردند که انتخاب شهردار برای پایتخت به سادگی امکان‌پذیر است و از همان روز نخست منافع شخص و جناحی خود را وارد تصمیمات مهم برای انتخاب شهردار کردند که نمونه آن ادعای ممنوعیت کاندیداتوری محسن هاشمی به دلیل میثاقنامه بود و این بازی در حالی آغاز شد که محسن هاشمی اصلا میثاقنامه‌ای را امضا نکرده بود. پس از آن هم که عباس ‌کشت‌پور 14 رأی آورد تصمیم به برهم‌زدن بازی گرفتند و با شایعاتی وانمود کردند که او شرایط کاندیدایی شهرداری را ندارد.
30 ماه باقی مانده زمان عمل است


رئیس شورای شهر درابتدای جلسه روز گذشته گفت: شهروندان تهرانی، بحق از مدیریت شهری انتظار دارند با توجه به فرصت‌های صرف شده به دلیل تغییر مکرر در شهرداری تهران که خارج از اراده و تمایل شورای اسلامی شهر تهران بوده است، از این زمان محدود باقی مانده جهت عمل کردن وحل مسائل و معضلات استفاده کنند. محسن هاشمی افزود: دستور جلسه امروز، ارائه برنامه 5 گزینه نهایی تصدی شهرداری تهران است که ابتدا بایست از همه گزینه‌های مطرح شده به جهت همکاری با شورای اسلامی شهر تهران و حسن نیت تقدیر کرده و از اصحاب رسانه و کارشناسان درخواست کنم که همانند دو دور پیشین فرایند انتخاب شهردار تهران را با جدیت دنبال کرده و نظرات کارشناسی خود را همراه اطلاعات مورد نیاز شهروندان منتشر کنند. هاشمی بیان کرد: نکته‌ای که در مورد ارائه برنامه شهرداران عرض می‌کنم توجه به محدودیت‌های زمانی پیش روست، ما تنها دو سال و نیم یعنی قریب به 30ماه تا انتخابات دوره ششم شورای شهر تهران فاصله داریم و این زمان، دیگر فرصتی برای آشنایی و برنامه‌ریزی مستقل و مجزا برای مدیریت شهری باقی نگذاشته است. وی گفت: با توجه به تدوین برنامه سوم شهرداری تهران، مسائل و معضلات و اولویت‌های شهر و خواست شهروندان مشخص است. بنابر نظرسنجی‌های علمی صورت گرفته آلودگی هوا و ترافیک مهم‌ترین معضلات شهر تهران است و تنها راه حل پایدار آن توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی انبوه‌براست. هاشمی اظهار کرد: کاهش هزینه‌های اداره شهر و بهبود خدمات ارائه شده نیز مهم‌ترین مساله داخلی شهرداری تهران است که هر یک از کاندیداهای شهرداری که بتواند اکثریت رأی اعضای شورای شهر را به‌دست آورد باید این دو مساله مهم را در دستور کار خود قرار دهد.
نگاه بالا به پایین دارم اما من معلم هستم
کشت‌پور از گزینه‌های تصدی شهرداری تهران بود که روز گذشته انصراف خود را اعلام کرد. در جلسه دیروز هر یک از گزینه‌ها به تشریح برنامه‌های خود پرداختند. عباس آخوندی با بیان اینکه می‌گویند من نگاه بالا به پایین دارم اما من معلم هستم و این مسائل ساخته و پرداخته ضد رسانه‌هاست، گفت: مشکلی با فضای رسانه‌ای ندارم و سال‌هاست که در عرصه مطبوعات و رسانه‌ها قلم می‌زنم، اما با ضد رسانه که وابسته به باندهاست و کارش تخریب است مشکل دارم، چرا که به محض مبارزه با کانون‌های فساد هجمه ایجاد می‌کنند و اگر سر سوزنی حرف‌های آنها درست بود نمی‌توانستم پنج بار از مجلس رأی اعتماد بگیرم. آخوندی با بیان اینکه گروه‌های ضد رسانه قدرتمند و پولدار هستند و آنقدر جوسازی می‌کنند که حتی افراد اصلاح‌طلب شورا را نیز دچار تردید می‌کنند، تصریح کرد: من رسانه‌ای هستم، اما با ضد رسانه کاری ندارم و می‌بینید بعد از سال‌ها وقتی هواپیمای نو می‌آید و مدیرعامل ایرباس خودش هواپیماها را تحویل می‌دهد خبرنگاری می‌گوید اینها دست دوم هستند و من دلم برای نمایندگان می‌سوزد که شبکه‌های ضد رسانه شماره‌های آنها را پیدا کرده و روزانه 20 تا 30 پیامک می‌زنند. وی با بیان اینکه مبنای عمل من قانون است تاکید کرد: مبنای مدیریتم مبارزه با فساد است و هیچ تسامحی در این زمینه نخواهم داشت. این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه تعدادی از اعضای شورا من را انتخاب کرده‌اند و از آنها تشکر می‌کنم گفت: در این مدت با هیچ‌کس تماس نگرفتم اما حالا که در این فرآیند قرار گرفتم باید بگویم لازم است شئونات اجرایی و اداری حفظ شود یعنی همانطور که شورا نباید در امور اجرایی دخالت کند، شهردار نیز نباید انتظار داشته باشد که هرچه که می‌گوید شورا قبول کند، چرا که هدف همه ما صرفه و صلاح تهران است.
تهران شهری برای همه است
پیروز حناچی کاندیدای پست شهرداری تهران برنامه‌های خود برای اداره پایتخت را تشریح کرد. وی تصریح کرد: برنامه‌های ما از 6 ماه قبل تاکنون تغییر چندانی نکرده است. اما با این حال معتقدم که یکی از اولویت‌های ما باید مدیریت خردمندانه شهری باشد و از آنجا که در جلب مشارکت مردمی مشکل داریم این مدیریت خردمند شهری با چالش‌هایی رو‌به‌روست. این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه مشکلات شهر تهران ناشی از عدم هوشمندسازی و ناکارآمدی سیستم‌های هوشمند فعلی است، ادامه داد: به برنامه‌های تحت موبایل دقت کنید و ببینید که چه تاثیری در مبادلات کالا و همچنین مدیریت سفرها و در نتیجه رضایت مردم داشته‌اند و این در حالی است که می‌توانید این برنامه‌ها را در شهرداری تهران نیز ارائه کنید. وی با بیان اینکه شعار من تهران شهری برای همه است گفت: عدالت در برخورداری از خدمات در دستور کارمان قرار خواهد داشت و سعی خواهیم کرد سیستم مدیریتمان خردمندانه، هوشمند و مشارکت پذیر باشد.
بهره‌برداری از یک ایستگاه جدید در هر ماه
کامل تقوی‌نژاد یکی از کاندیداهای شهرداری تهران در ارائه برنامه‌های خود برای تصدی پست شهرداری تهران از مبارزه بی‌رحمانه خود با فساد تا ساخت و ساز به عنوان کلید رونق شهر تهران در شرایط تحریم گفت. تقوی‌نژاد با اشاره به معضل ترافیک به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی شهروندان، گفت: حل این مشکل به عنوان یک مطالبه جدی شهروندان در دستورکار قرار خواهد گرفت. کارهای خوبی انجام شده و ما نیز بهره‌برداری از خطوط 6 و 7 مترو را به همراه راه‌اندازی مجتمع‌های ایستگاهی مترو در دستورکار خود قرار خواهیم داد و وعده خواهیم داد حداقل در هر ماه یک ایستگاه جدید مترو به بهره‌برداری برسد.
شفافیت سرلوحه قرار گیرد
غلامرضا انصاری یکی از کاندیداهای پست شهرداری تهران با بیان اینکه در سه بازه زمانی کوتاه، میان و بلندمدت برنامه‌های خود را تدوین کرده‌ام اظهار کرد: در کوتاه مدت تعامل با بانک‌ها، تعامل با دستگاه‌های دولتی، در میان مدت تعامل با اصناف، تعامل با ارگان‌ها و سازمان‌ها و همچنین توسعه مبلمان شهری را در دستورکار قرار خواهم داد و در بلند مدت نیز اجرای قانون مدیریت پسماند، توسعه حمل و نقل ریلی، زنده کردن شب‌های تهران و... را پیگیری خواهم کرد. وی با بیان اینکه معتقدم که شفافیت سرلوحه امور باید قرار گیرد گفت: با بارگذاری املاک بزرگ مقیاس و بارگذاری املاک بانک‌ها می‌توانیم از کمک آنها بهره‌مند شویم.
روایت رئیس شورای شهر از انتخاب دو گزینه
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان جلسه با تاکید بر اینکه دو گزینه نهایی تصدی پست شهرداری تهران، عضو حزبی نیستند، تاکید کرد: منافع حزبی در انتخاب گزینه‌های نهایی شهرداری تهران در نظر گرفته نشده است. محسن هاشمی ادامه داد: در روز سه شنبه نامزدها در صحن علنی شورای شهر حضور نخواهند داشت و رأی گیری نهایی انجام می‌شود. وی در خصوص انتخاب شدن این دو نفر به صورت حزبی گفت: با توجه به اینکه آقایان حناچی و آخوندی عضو حزبی نیستند، بنابراین منافع حزبی در نظر گرفته نشده و ممکن است این دو نفر علاقه حزبی و لابی‌گری در این زمینه داشته باشند، اما با توجه به پروسه انتخاب شهردار که از بین گزینه‌های مختلف بوده است، نمی‌توان گفت که روابط سیاسی در انتخابات نقش داشته، البته لابی‌گری‌های سالمی که در فعالیت‌های سیاسی وجود دارد در اینجا نیز وجود داشته است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص آخوندی در حوزه قطارهای حومه‌ای و عملکرد ضعیف وی در این حوزه گفت: در این خصوص فعالیت‌های جدی صورت گرفته ولی تجهیزات آن هنوز نصب نشده است و نمی‌توان گفت که فعالیت قطارهای حومه‌ای کم بوده است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا وزارت کشور همکاری لازم را برای انتخاب شهردار خواهد داشت، گفت: به نظر نمی‌آید نظر حاکمیت برای افراد انتخابی مشکلی داشته باشد و امیدوارم ثبات مدیریت در شهرداری تهران محقق شود.