مشهد «سرپرست» لازم ندارد!

از دو ماه پیش که تقریبا رفتن نیمی از استانداران کشور به دلیل تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، حتمی شد فکر می کردیم که دولت حداقل در تعیین و معرفی 14 استاندار جدید با سرعت عمل بیشتری وارد شود، چرا که این موضوع مانند مدیریت قیمت ها، کنترل تورم، مهار نقدینگی، افسارگسیختگی سکه، ارز، مسکن و ... دیگر توجیه دست های پنهان اجنبی و تحریم و خائنان به مملکت را بر نمی دارد و فقط یک همت مضاعف و چندین ساعت اضافه کار بیشتر می خواهد تا از سکوی «ذخیره های نظام» افراد لایق و واجد شرایط مشخص شوند و مدیریت استان ها را به دست بگیرند. اما روز گذشته وقتی خبر معرفی چهار استاندار اعلام شد و نه تنها نامی از استاندار جدید خراسان رضوی نبود بلکه خداحافظی با فرماندار مشهد به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان را هم در بر داشت، متوجه شدیم که شاید دولت باز هم مشهد را در آب نمک معطلی خوابانده است و احتمالا باید برای تصدی پست های مهم استانداری و فرمانداری، منتظر معرفی «سرپرست» باشیم.
***
علیرضا رشیدیان که از زمان حضورش در استانداری خراسان رضوی، هر از گاهی بحث تغییرش مطرح می شد، شهریور سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت دوازدهم خبر رفتن اش از استانداری، نقل محافل خبری و غیرخبری بسیاری بود، اما در دقیقه نود ماندنی شد تا این که قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شهریور امسال به تصویب رسید! با این حال او 7/7/97 را برای اعلام خبر بازنشستگی اش انتخاب کرد و گفت تا دو ماه آینده از خدمت خراسانی ها مرخص خواهد شد.
سوال این است که آیا در یک ماه و نیم گذشته دولت محترم فکری برای مدیریت استان استراتژیک و حساس خراسان رضوی کرده است؟ آن طور که عضو شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان ادعا کرده  ظاهرا تصمیم گیری درباره انتخاب استاندار رضوی به آقای جهانگیری واگذار شده! حال باید دید آقای جهانگیری که به گفته خودش اجازه برکناری منشی اش را هم ندارد اکنون می تواند در فرصت مغتنم، فرد مورد تاییدی را به عنوان جانشین علیرضا رشیدیان معرفی کند یا باید پس از خداحافظی او، استان چند ماه با «سرپرست» اداره شود؟


نکته قابل توجه دیگر این که بازنشستگی دو معاون و دو مدیرکل استانداری خراسان رضوی نیز تایید شده است، حتی رحیم نوروزیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان زودتر از خیلی ها یعنی در همان واپسین روزهای تابستان، پس از تایید این قانون توسط شورای نگهبان از مسئولیت خود استعفا کرد ولی تا به امروز خبری درباره پذیرش استعفای وی و معرفی جایگزینش منتشر نشده است. هر چند درباره معرفی معاونان و مدیران کل استانداری بهتر است که استاندار جدید سکان مدیریت را در دست بگیرد و سپس معاونانش را انتخاب کند، اما آن طور که مشخص است باید شاهد چهار سرپرست دیگر هم در این مسئولیت ها باشیم.
قصه انتخاب فرماندار مشهد که حزن انگیزتر است! در طول عمر پنج ساله دولت تدبیر و امید، شهر مشهد (با احتساب فرماندار آینده) شش فرماندار عوض کرده است! درآخرین جابه جایی سه ماه پیش، پس از آن که دو ماه حیدرخوش نیت «سرپرست» فرمانداری مشهد بود، موهبتی جای نوروزیانی را گرفت که خرداد امسال و پس از تنها یک سال و نیم، ساختمان فرمانداری را به مقصد استانداری ترک کرده بود.
آیا وقتی دولت تدبیر و امید، سه ماه بعد از واگذاری مسئولیت مهم فرمانداری مشهد به یک نفر، او را استاندار یک استان دیگر معرفی می کند، نباید تصور کرد که سکوی ذخیره های دولت خالی است؟
اما شهرداری مشهد، دیگر نهاد مهم مدیریت شهری که البته خارج از تصمیم گیری دولتی است نیز حال و روز خوش مدیریتی ندارد. در حالی که تقی زاده خامسی همچنان باور دارد که شهردار مشهد است و به گفته خودش اگر امام رضا (ع) بطلبد و دوستان دعا کنند و برخی ها از آرزوهایشان برای شهردار شدن برخی ها سخن نگویند، او همچنان شهردار مشهد باقی خواهد ماند، شورای شهر پنج گزینه را برای شهردار آینده مشهد با تمرکز بر معاونین فعلی شهردار انتخاب کرد که پس از استعفای مهدی نیا این عدد به چهار رسید. البته درباره سطح کارآمدی و توانمندی های این گزینه ها سخن بسیار است و خارج از حوصله این یادداشت، اما امیدواریم که شورا بتواند فرد اصلح را از میان این گزینه ها زودتر معرفی کند و گرنه باید فعلا کلید شهر بهشت را هم به دستان یک «سرپرست» دیگر بسپاریم. ضمن این که دو معاون شهردار مشهد نیز هم اکنون مشمول قانون منع به کار گیری بازنشستگان هستند و در این صورت دو «سرپرست» دیگر نیز باید به جمع «سرپرستان مشهد» اضافه شوند.
در شرایط تحمیل جنگ اقتصادی به کشور، هر یک روزی که مسئولیت های مهمی چون استانداری، فرمانداری وشهرداری نه فقط در مشهد بلکه در تمام شهرهای کشور خالی بماند و توسط سرپرستانی اداره شود که طبیعتا از قدرت اجرایی و انگیزه کافی برخوردار نیستند، تاکید می کنیم به ازای هر یک روزش مسئولان تصمیم گیرنده باید به مردم پاسخ گو باشند.