بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر پیش‌نویس موافقت‌نامه برگزیت به توافق رسیدند عبور از چاله اتحادیه به سوی چاه پارلمان

روح‌اله نخعی‪-‬ دفتر نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور با اتحادیه اروپا بر سر پیش‌نویس برگزیت به توافق رسیده است. به گزارش یورونیوز فارسی، متن پیش‌نویس توافق میان دو طرف، احتمالا سه‌شنبه‌شب به دست اعضای کابینه محافظه‌کار ترزا می، رسیده است و کابینه چهارشنبه جلسه‌ای اضطراری برای بررسی‌اش خواهد داشت. همچنین به گفته خبرگزاری فرانسه به نقل از دو منبع دیپلماتیک نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه در بروکسل تشکیل جلسه خواهند داد.
جزئیات کامل این توافق هنوز در دسترس عموم نیست اما مخالفت‌های شدید از سوی برخی نمایندگان پارلمان، پیش از جلسه کابینه آغاز شده است.
بوریس جانسون که همچنان در تلاش است در صف اول مخالفان برگزیتی ترزا می باشد، سه‌شنبه‌شب اعلام کرد با توافق کنونی مخالف است و آن را خائنانه می‌داند. یورونیوز همچنین گزارش می‌دهد، نایجل دادز از حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی نیز گفت که دولت بریتانیا «به قوانین دیکته‌شده از سوی بروکسل تن داده» و «از خط قرمز» عبور کرده است. ایلنا از رویترز نقل می‌کند، «آرلین فوتسر» رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک ایرلند شمالی، گفته: «روزهای مهمی در پیش است و باید تصمیم‌هایی گرفته شود که پیامدهایی طولانی‌مدت خواهند داشت.» جاکوب ریس‌ماگ، دیگر نماینده محافظه‌کار نیز گفت: «این پیش‌نویس نشانه شکست مذاکرات دولت و به منزله شکست در به‌سرانجام‌رساندن برگزیت است. این توافق کشور را دوپاره خواهد کرد.» ریس ماگ مدعی شده با این توافق عملاً ایرلند شمالی از دوبلین، پایتخت ایرلند جنوبی اداره خواهد شد. همچنین «جفری دونالدسون» نماینده حزب‌ اتحادیه دموکراتیک ایرلند شمالی، گفت: «تا جایی که ما شنیده‌ایم و دیده‌ایم، به نظر می‌رسد که این بهترین توافق ممکن نیست. این توافق ممکن است کشور را به دو پاره تقسیم کند و بنابراین ما نمی‌توانیم از آن حمایت کنیم.»
مسئله تعیین تکلیف ایرلند شمالی از مشکلات اساسی توافق برگزیت بوده است و اظهارات این نمایندگان نشان می‌دهد از نتیجه به‌دست‌آمده در این باره رضایت ندارند. ایرلند شمالی به عنوان بخشی از بریتانیا، در زمان عضویت در اتحادیه اروپا عبورومرور مرزی و حمل‌ونقلی عادی داشت اما با خروج این مسئله پیش آمده که آیا با خروج ایرلند شمالی، مرز بین دو ایرلند به مرزی سخت تبدیل خواهد شد، یا ایرلند شمالی با توافقاتی به شیوه‌ای متفاوت از بقیه بریتانیا با اروپا تعامل خواهد کرد. اولی به دلایل اجتماعی و اقتصادی نامطلوب اهالی منطقه است و دومی عملاً این منطقه را به بخشی از اروپا و مستقل از بریتانیا تبدیل خواهد کرد. تلاش دولت و اتحادیه برای یافتن راه‌حلی بینابینی تا پیش از اعلام توافق دیشب به نتیجه نرسیده بود و فعلاً از مواضع نمایندگان برمی‌آید که راه حل انتخاب شده نیز از پس حل این مشکل لاینحل برنیامده است. اهمیت این مسئله بیشتر هم می‌شود وقتی به ترکیب آراء پارلمان نگاه می‌کنیم که در آن، ترزا می به حمایت DUP برای تایید توافقش نیاز اساسی دارد.


در سوی دیگر، رهبر حزب کارگر نیز، چنان که می‌شد پیش‌بینی کرد، واکنش منفی و سردی به خبر توافق نشان داده است. جرمی کوربین در توییتر نوشت اعضای حزبش وقتی به متن توافق دسترسی پیدا کنند جزئیات آن را بررسی خواهند کرد اما با توجه به مدیریت ضعیف و آشوب‌زده این مذاکرات توسط دولت، بعید می‌داند این توافق برای کشور توافق خوبی باشد: «[حزب] کارگر از ابتدا به وضوح بیان کرده است که ما به توافقی احتیاج داریم که از اشتغال و اقتصاد حمایت کند و استانداردها و حفاظت‌ها را تضمین کند. اگر این توافق در شش آزمون ما تایید نشود و برای کل کشور جواب ندهد، بر علیه آن رای خواهیم داد.»
شش آزمونی که کوربین از آن سخن می‌گوید، پیشتر توسط حزب اعلام شده و از عدم افت منافع بریتانیا که در حال حاضر با حضور در بازار آزاد و اتحادیه گمرکی تامین می‌شود، حفظ همکاری با اروپا، مدیریت مهاجرت، امنیت ملی و حفظ یکپارچگی بریتانیا می‌گوید اما نحوه تنظیم آن به شکلی است که بیش از اینکه آزمونی برای توافق احتمالی برگزیت باشد، توضیحی برای مخالفت با هر توافق احتمالی به نظر می‌رسد. به‌خصوص در شرط دوم عبارت «درست همین میزان سود» اقتصادی بعد از خروج ذکر شده که عملاً جز با ماندن در بازار مشترک اروپایی غیرممکن است.
شواهد نشان می‌دهد که ترزا می تازه به دردسر اصلی خود یعنی قانع‌کردن نمایندگان پارلمان بریتانیا رسیده که با دلایل مختلف، مخالفت‌هایی احتمالاً جدی‌تر و مقاوم‌تر از خواست‌های اروپایی‌ها در مذاکرات برگزیت دارند. در همین راستا، نخست‌وزیر با اعلام اینکه تلاش می‌کند کابینه خود را برای تایید توافق قانع کند، بار دیگر تاکید کرده است که همه‌پرسی دوباره‌ای در کار نخواهد بود تا گزینه جایگزین توافق خود را برگزیت بدون توافق نشان دهد؛ اما مشکل کوچک نخست‌وزیر مصمم در این مسیر اینجاست که برای گروه‌هایی از اعضای برگزیتی پارلمان، برگزیت بدون توافق چندان گزینه نامطلوبی نیست، مشکل بزرگ‌ترش هم اینکه تاکیدات او بر برنامه‌های آینده دولتش درباره برگزیت و همه‌پرسی در شرایطی که در دو حزب اصلی کشور، حزب خودش و حزب رقیبش، سناریوهای جایگزینی او بررسی می‌شود، اعتباری که نخست‌وزیر می‌خواهد را ندارند.
هیچ چیز غیرممکن نیست، اما در فهرست احتمالات، تایید توافق فعلی دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا در پارلمان، بالاترین جایگاه را ندارد و حتی تایید توافق در کابینه می نیز، قطعی نیست. در حالی که فقط چهارماه تا زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فرصت هست، دردسر اصلی دولت تازه شروع شده است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدال‌آوران بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸: اگر از ظرفیت‌های ملی درست استفاده شود مشکلات اقتصادی حل خواهد شد ناشران در گفت‌وگو با «همدلی» به مناسبت هفته کتاب خطاب به مسئولان مناسبت‌ها نمایشی نشوند «همدلی» اظهارنظر وزیر امور خارجه درباره پولشویی و هجمه‌ها و حمایت‌ها از او را در گفت‌وگو با «احمد شیرزاد» بررسی کرد بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر پیش‌نویس موافقت‌نامه برگزیت به توافق رسیدند عبور از چاله اتحادیه به سوی چاه پارلمان محسن باستانی، عضو شورای مرکزی حزب توسعه ملی و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان ‌اصفهان در گفت‌وگو با «همدلی» : ولی‌الله شجاع‌پوریان حالِ خوبِ کتاب‌خوانی گسیختگی دیپلماتیک در برابر‌ تحریم فریاد انتصابیون، سکوت انتخابیون رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدال‌آوران بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸: اگر از ظرفیت‌های ملی درست استفاده شود مشکلات اقتصادی حل خواهد شد