طرح آزمایشی معافیت سرباز- ورزشکار در آستانه شکست!

بحث خدمت مقدس سربازی سال‌هاست که به فوتبال ایران گره خورده است. این بحث یک بار 4 سال پیش و در آستانه جام‌ملت‌های آسیا به اوج رسید؛ جایی‌که کارت معافیت عده زیادی از بازیکنان فوتبال به جرم استفاده از مدارک جعلی و غیرواقعی ابطال شد و درنهایت‌ 2 تن از این نفرات یعنی سروش رفیعی و مهرداد ‌پولادی با اصرار و فشار کارلوس کی‌روش توانستند تیم‌ملی را در استرالیا همراهی کنند. همان تجربه باعث شد امسال کی‌روش یکی از شروط تمدید قراردادش را حل مشکل سربازی برای بازیکنان ملی‌پوش قرار بدهد. بر این‌ اساس در گام اول وزیر ورزش با ارسال نامه‌ای به نظام‌وظیفه خواهان معافیت 7 بازیکن مشمول حاضر در تیم‌ملی شد که این موضوع واکنش منفی افکار عمومی را به دنبال داشت و مسکوت ماند. اما در ادامه سازمان نظام‌وظیفه از تغییر قانون اعزام به خدمت سربازی برای فوتبالیست‌ها، والیبالیست‌ها و بسکتبالیست‌ها خبر داد و اعلام کرد ورزشکاران فعال در این 3 رشته می‌توانند بین ۲۸ تا‌۳۰ سالگی به خدمت سربازی اعزام شوند. بر این اساس ورزشکاران تیم‌های ملی تا ۳۰ سالگی می‌توانند خدمت وظیفه خود را به تاخیر بیندازند و غیبت نخورند.
 
بعد از آغاز این طرح بود که انتقاداتی به آن وارد شد که عمدتا هم درست بود. مسئله کلیدی اول این است که ۲۸ یا حتی‌۳۰ سالگی نه تنها سن پایان کار یک فوتبالیست حرفه‌ای نیست، بلکه به نوعی دوران اوج ثمردهی اوست. معمولا بهترین دوران بازی یک فوتبالیست، فاصله ۲۷ تا‌۳۰ سالگی است که او تجربه کافی را پیدا کرده و در عین‌حال از توان و طراوت جوانی هم برخوردار است و یک بازیکن فوتبال در سن‌30 سالگی یا 31 سالگی می‌تواند به عنوان یک مهره کلیدی به تیم ملی کمک کند. حالا و در آستانه شروع جام ملت‌های آسیا این ایراد وارده به طرح آزمایشی سازمان نظام وظیفه بیشتر به چشم می‌آید. هر‌چند‌ با این طرح بازیکنانی مثل سامان قدوس، مجید حسینی و خیلی دیگر از بازیکنان مشمول می‌توانند بدون مشکل عازم امارات شوند اما تکلیف ملی‌پوشانی که از مرز‌30 سالگی عبور کرده‌اند، چیست؟!
 
در‌حال حاضر و با توجه به قانون مشمولان سرباز-ورزشکار بازیکنی مثل وحید امیری که از مرز‌‌‌ 30 سالگی عبور کرده، برای حضور در جام ملت‌ها مشکل دارد و اگر معافیت تحصیلی او از سوی سازمان نظام وظیفه رد شود، شاید غایب بزرگ تیم ملی در جام‌ملت‌ها لقب بگیرد و یا بازیکنی مثل سامان قدوس که در آستانه جام‌جهانی‌2020 قطر‌‌30 ساله می‌شود، برای همراهی تیم ملی کشورمان با مشکل روبه‌رو خواهد شد. با این‌ شرایط به‌نظر می‌رسد طرح جدید تنها موعد رویارویی با مشکل را به تعویق می‌اندازد و راه‌حل ارائه نمی‌دهد و به نظر می‌رسد حل معضل خدمت سربازی ورزشکاران حرفه‌ای نیاز به ایده‌های مفیدتر و کم‌حرف‌و حدیث‌تری دارد؛ طرحی که بتواند این مشکل قدیمی فوتبال ایران را برای همیشه حل کند. شاید امسال هم با معافیت ورزشی یا تحصیلی این مشکل به چشم نیاید اما در جام‌جهانی قطر شاید با حل نشدن این مشکل بازیکنان تاثیرگذار کشورمان نتوانند تیم ملی را همراهی کنند؛ اتفاقی که قطعا به ضرر فوتبال کشورمان تمام خواهد شد.