چرخ هپکو دوباره چرخید

در حالی که 1.5 سال از تجمعات کارگران و توقف تولید و یک سال از جلسه دولت و مصوبات برای احیای کارخانه ماشین سازی هپکوی اراک می گذرد، یک مقام مسئول در وزارت کار از راه‌اندازی مجدد خط تولید کارخانه هپکو خبر داد.
کریم یاوری مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بررسی وضعیت بنگاه‌های مشکل دار در کارگروه داخلی تسهیل در این وزارتخانه گفت:‌ از جمله بنگاه‌های مشکل‌داری که در کارگروه وزارت کار بررسی شد کارخانه هپکو بود که با ورود مواد اولیه به کارخانه ظرفیت تولید ۲۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی، هفته گذشته مجدد راه‌اندازی شد. به گفته وی‌ کارگران نیز حقوق و مزایای قانونی خود را تا پایان شهریورماه دریافت کردند. یاوری همچنین از پیگیری وضعیت کارگران این کارخانه که برای آن ها احکام قضایی صادر شده نیز خبر داد.
گفتنی است، هپکو که سازنده ماشین آلات صنعتی است، بعد از خصوصی سازی در نیمه دهه 80 دچار مشکلاتی شد و چند بار سهامدار عمده آن نیز تغییر کرد. با اوج گیری مشکلات این کارخانه در اوایل سال گذشته و اعتصابات ادامه دار کارگران مبنی بر تاخیر در پرداخت حقوق و تعطیلی کارخانه، در نهایت مهرماه سال گذشته بود که دولت تصمیم گرفت برای حمایت از این کارخانه سه هزار دستگاه ماشین آلات تولیدی شرکت را خریداری کند. طبق مصوبه دولت که به امضای وزارتخانه های صمت و راه رسید، هپکو باید دو هزار ماشین، شامل انواع گریدر، لودر، بیل مکانیکی و بولدوزر را ظرف مدت چند سال تولید کند و تحویل دولت دهد. اکنون با گذشت یک سال از این مصوبه دولت، آن گونه که یاوری اعلام کرده، سایر مشکلات هپکو از جمله مواد اولیه نیز حل شده و خط تولید این کارخانه 44 ساله دوباره به حرکت درآمده است.