انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات به دور دوم کشیده شد

«جهان صنعت»- انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات دیروز برگزار شد. با وجود سه بار تمدید مدت زمان رای گیری در پایان، میزان رای‌دهی به حد نصاب (۵۰ درصد + ۱ نفر) نرسید و انتخابات هیات نظارت برمطبوعات با پیشتازی حسین انتظامی و مهدی رحمانیان به دور دوم کشیده شد. این در حالی است که تا پیش از بسته شدن سامانه رای‌دهی، تمدید مکرر زمان انتخابات مورد انتقاد بسیاری از مدیران مسئول قرار گرفت اما در نهایت تعداد آرا به حد نصاب نرسید. بر‌خلاف دوره‌های گذشته که از پیش می‌شد حدس زد چه کسی این کرسی مهم را به دست خواهد آورد، این دوره اما اوضاع کمی متفاوت بود.رسانه‌های غیر‌دولتی ابتدا به دلیل شبهات موجود و دخالت دولت و حضور نماینده وزارت ارشاد -که متولی برگزاری انتخابات هم هست- در صحنه رقابت قصد تحریم و کناره‌گیری داشتند‌ اما سرانجام با معرفی مهدی رحمانیان به عنوان نامزد مطلوب خود در انتخابات حضور پیدا کردند و قصد داشتند انحصارگرایی در این حوزه را بشکنند.مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی باید سردمدار چرخش نخبگان و حضور فعال و آزادانه منتقدان و نمایندگان نحله‌های فکری گوناگون باشد؛ اتفاقی که در دوره‌های گذشته انتخابات این حوزه روی نداده بود.
وکیل‌الرسانه نه وکیل‌الدوله
مهدی رحمانیان نامزد رسانه‌های غیر‌دولتی در انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات معتقد بود حضور فردی وابسته به بدنه دولت نمی‌تواند انتظارات اهالی رسانه را برآورده کند. با این توجیه رحمانیان و دیگر همفکرانش در صحنه انتخابات حضور پیدا کردند؛ انتخاباتی که از دیدگاه آنان برابر نبود. از امکانات رقیب تا شبهات در سیستم رای‌گیری و برگزاری انتخابات توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد.نامزد رقیب یعنی حسین انتظامی هم مانند شش دوره گذشته بدون توجه به درخواست مطبوعاتی‌ها برای تغییر و چرخش اوضاع و با وجود صحبت‌های خودش در این دوره نیز کاندیدا شد و به رقابت با نشریات خصوصی پرداخت؛ رقابتی که دیروز برگزار شد و قرار بود تا ساعت 18 باشد.به‌گزارش دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات، با گذشت حدود چهار ساعت از آغاز انتخابات و تا ساعت 13:54 دیروز میزان مشارکت در انتخابات بالغ بر 1000 نفر در سامانه جامع رسانه‌ها ثبت شد.بنابراعلام دبیرخانه هیات نظارت و مطابق تبصره 4 ماده 33 آیین‌نامه اجرایی قانون نظارت بر مطبوعات، 3415 نفر از مدیران مسوول واجد شرایط رای‌دهی در این دوره از انتخابات شناخته شدند.حضور نمایندگان مرکز «ماهر» وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پلیس «فتا» در ستاد انتخابات برای افزایش ضریب امنیت انتخابات و همچنین هیات ویژه سازمان بازرسی کل کشور با هدف نظارت بر حسن انجام انتخابات ازجمله تمهیدات اندیشیده شده برای افزایش ضریب امنیت در این دوره از انتخابات بود.تعدد نامزدها و حضور مدیران مسوول رسانه‌هایی با گرایش‌ها و نحله‌های متنوع فکری و سیاسی و همچنین ایجاد کمپین‌های مختلف رسانه‌ای، فضای حاکم بر این دوره از انتخابات را بسیار رقابتی‌تر از دوره‌های گذشته کرده بود.
تمدید مهلت انتخابات بعد از ساعت 6


محمدعلی وکیلی نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین مدیر مسوول روزنامه ابتکار در مصاحبه با خبر‌نگار ما با اعلام این نکته که او با تمدید مهلت انتخابات بعد از ساعت شش مخالف بوده است از تماس معاونت مطبوعاتی با وی و تمایل آنها برای تمدید زمان انتخابات خبر داد.همچنین سید علاءالدین ظهوریان از متولیان برگزاری انتخابات با اشاره به تمدید مهلت رای‌گیری گفت: نظر به درخواست مدیران مسوول رسانه‌های استانی و بروز برخی اختلالات اینترنتی در برخی نقاط کشور، با تایید کمیته سه نفره ناظر بر هفدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات، زمان رای‌گیری تا ساعت 19 تمدید شد.
اگر روند انتخابات این دوره را با دوره‌های پیشین مقایسه کنید خواهید دید حضور نماینده رسانه‌های خصوصی این‌بار دولتی‌ها را به زحمت انداخته و نتایج را غیر‌قابل پیشگویی کرده است.
مدیران مسوول رسانه‌ها با تمدید زمان رای‌گیری مخالف بودند
در این ارتباط عضو هیات نظارت بر انتخاب نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات تاکید کرد: هیات اجرایی برای تمدید انتخابات باید نظر کمیته سه نفره را اخذ و سپس اقدام به تمدید زمان رای‌گیری می‌کرد. به همین خاطر، تمدید زمان رای‌گیری بعد از ساعت ۱۹ جای سوال دارد مگر آنکه دو عضو دیگر هیات نظارت موافقت خود را اعلام کرده باشند.
محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به انتخاب نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: این انتخابات تا ساعت ۱۸ بوده است. برای تمدید زمان رای‌گیری، هیات اجرایی باید موافقت هیات سه نفره نظارت بر انتخابات را اخذ می‌کرد تا زمان رای‌گیری انتخابات تمدید شود. وی ادامه داد: با وجود مخالفت من با تمدید زمان رای‌گیری، هیات اجرایی با ادعای جلب موافقت دو عضو دیگر هیات نظارت، زمان رای‌گیری در انتخابات را تا ساعت ۱۹ تمدید کرد ولی من رسما اعلام کردم با تمدید زمان انتخابات از ساعت ۱۹ به بعد موافق نیستم ولی متاسفانه مشاهده می‌کنیم که رای‌گیری تا بعد از این ساعت هم ادامه دارد. مدیرمسوول روزنامه ابتکار افزود: هیات اجرایی برای تمدید ساعت انتخابات باید نظر کمیته سه نفره را اخذ و سپس اقدام به تمدید زمان رای‌گیری می‌کرد. به همین خاطر، تمدید زمان رای‌گیری بعد از ساعت ۱۹ جای سوال دارد مگر آنکه دو عضو دیگر هیات نظارت موافقت خود را اعلام کرده باشند. وکیلی اضافه کرد: جمع زیادی از مدیران مسوول رسانه‌ها با تمدید زمان رای‌گیری مخالف هستند.