ناگفته‌های‌افشاني در‌شورا

آرمان- مطهره شفیعی:‌ دیروز شورای شهر روی دیگر شهرداران را دید. دو شهردار به بهشت آمده بودند. یکی محمدعلی افشانی که با اجرای منع به‌کارگیری بازنشستگان مجبور به خداحافظی با بهشت شد و دیگری پیروز حناچی که با رأی اعضای شورای شهر به عنوان شهردار بعدی تهران معرفی شد، اما هنوز حکم او از سوی وزارت کشور تایید نشده و تنها 2 روز زمان قانونی برای تایید حکم حناچی مانده است. رئیس شورای شهر تهران هم روز گذشته عنوان کرد که «خبر موثقی در مورد صدور حکم حناچی به عنوان شهردار جدید نداریم.» دیروز بیش از همه افشانی تریبون را در اختیار داشت و دیگر آن چهره آرام و ساکت نبود بلکه می‌دانست آخرین فرصت برای بیان ناگفته‌های 6 ماه حضورش در شهرداری است. او از آنانی گلایه کرد که ادعا کرده بودند افشانی برای انتخابات سال آینده با رئیس مجلس یعنی علی لاریجانی بسته است! وی در پاسخ به این ادعا گفت: «قانون نشان داد که چه کسانی با لاریجانی بسته‌اند». این پاسخ افشانی به مذاق برخی خوش نیامد. بنابراین سعی در تحریک رئیس شورای شهر در جهت واکنش نشان دادن به اظهارات افشانی کردند، اما محسن هاشمی بسیار با تجربه‌تر از آن بود که اسیر حاشیه‌سازان شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که چرا به افشانی تریبون داده شد تا نمایندگان مجلس را صاحبان ثروت و قدرت معرفی کند، اظهار کرد: «من چنین برداشتی نداشتم و صاحبان قدرت و ثروت از اول انقلاب هم وجود داشتند.» به هر حال دو شهردار در کنار هم نشسته بودند، یکی به برنامه‌هایی فکر می‌کرد که برای تهران داشت اما فرصت اجرا نیافت و دیگری به آنچه باید پس از تایید حکمش انجام دهد می‌اندیشید. شاید بیراه نباشد اگر اذعان شود سخنرانی دیروز محمدعلی افشانی روایت بغض‌های 6 ماهه او بود که برای حفظ آرامش پایتخت آنها را هیچ‌گاه بر زبان نیاورده بود. دیروز افشانی در حالی در شورای شهر حضور یافت که بار دیگر به طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان انتقاد کرد و شهرداران را مشمول این قانون ندانست، اما هر چه بود او پذیرفته است که نباید در شهرداری بماند و سکان را پس از 6ماه به دست حناچی بسپارد.
بازنشستگی شامل شهردار نمی‌شود
افشانی با بیان اینکه همواره سه اصل قانون، رعایت حقوق شهروندی و تعامل منهای تحمیل را سرلوحه کار خود قرار دادم، اظهار کرد: خدا را شاکرم به آنچه که امروز برایم رقم زده و از وزیر کشور نیز که به واسطه چند ساعت بعد از انتخابم به عنوان شهردار تهران در آن زمان حکمم را صادر کرد تشکر می‌کنم و پس از اولین روز انتخابم به عنوان شهردار به جلسه با مقام معظم رهبری دعوت شدم. وی با بیان اینکه اولین قدمم در شهر ایجاد آرامش در شهرداری بود، گفت: از همان روز اول فارغ از نمایش و تبلیغات پیگیر مطالبات شهرداری از سازمان‌ها و شرکت‌ها بودم و در همین راستا با فرمانده سپاه و رئیس ستاد کل جلسه داشتم و اگر این اتفاقات یک ماهه رخ نمی‌داد احتمالا صورتجلسه نهایی امضا می‌شد. افشانی با بیان اینکه در این 6 ماه دیون 4500 نفر از پیمانکارانی که زیر 100 میلیون تومان بدهی داشتند تسویه شد، ادامه داد: اقدامات زیادی در حوزه عمرانی، خدمات شهری و... انجام شد. وی با اشاره به اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اظهار کرد: با کمال تأسف باید اعلام کنم برخی‌ها با فریبکاری سعی کردند که صحنه گردان موضوع پیگیری شورا و شهرداری در این زمینه باشند و توانستند موضوع را وارونه جلوه دهند، به گونه‌ای که در جامعه جا انداختند که ما به جای اجرای صحیح قانون به دنبال سوراخ کردن قانون هستیم. شهردار سابق تهران با بیان اینکه بارها اعلام کرده‌ام که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مشمول شهرداری می‌شود، اما مشمول شخص شهردار نمی‌شود، گفت: شهردار فاقد پست سازمانی و انتخابی است و در همین راستا ظرف سه ساعت 140 نفر امضای نمایندگان مجلس را جمع کردم، اما آنقدر فشار روی نمایندگان از طرف اصحاب ثروت و قدرت زیاد بود که تاب نیاوردند. وی با بیان اینکه من به ایستادگی خود افتخار می‌کنم اما موضوع را وارونه جلوه دادند، تصریح کرد: متاسفانه در این رابطه یک نفر حقوقدان ندیدم که به دفاع از این موضوع بپردازد و وقتی شریف‌ترین حقوقدانان به مجلس رفتند تا بگویند این قانون نباید به شهرداران تعمیم داده شود با آنها در کمیسیون اجتماعی مجلس برخورد بدی شد. البته تنها افشانی نبود که در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اما و اگر وارد کرد و حجت نظری دیگر عضو شورای شهر هم گفت: «قانون منع‌ به‌کارگیری بازنشستگان تجربه‌ای بود که مجلسی‌ها می‌خواهند تا پایان پای رأی خود بایستند ولی از اعضای شورای شهر انتظار دارند که پای رأی خود نایستند».
گفتند افشانی با لاریجانی تا 1400 بسته


افشانی با بیان اینکه از روزی که در شهرداری آمدم توپخانه‌ای شکل گرفت که هر روز یک دروغ منتشر می‌کرد، گفت: یک روز گفتند افشانی با سپاه بسته تا به دیدار بیت برود، اما باید بگویم که بهترین ارتباط با بیت در دوره من بود و یک روز هم گفتند که افشانی با لاریجانی تا 1400 بسته، اما این قانون نشان داد که چه کسانی با لاریجانی بسته‌اند. وی با بیان اینکه مساله‌ای در مورد انتصابات قومیتی از همان روز اول شروع شد و تا الان هم ادامه دارد، افزود: در این مدت من 27 مدیر را منصوب کردم که تنها 6 نفر مربوط به یک قوم خاص بود که حالا لیست آن را نیز منتشر می‌کنم. شهردار سابق تهران با بیان اینکه در مورد آخرین انتصابم صحبت‌هایی شده است، گفت: قرار بود که من تا 15 آذر بمانم و به شجاع پوریان گفتم که انتصاب رئیس سازمان ورزش را صورتجلسه کند، اما با اینکه قرار بود شنبه آن را تحویل بدهد، نداد. وی با بیان رزومه‌ای از سرپرست جدید سازمان ورزش، اظهار کرد:‌ بیش از حد متعارف روی قومیت‌ها اخبار منتشر کردند و این در حالی است که باید بگذاریم مردم با اتحاد و یکپارچگی در صلح و آرامش بمانند. افشانی در پایان با قرائت شعری سخنان خود را پایان داد و گفت:‌ «هر که ما را یاد کرد ایزد مر او را یاد کند، هر که ما را خار کرد از عمر برخوردار باد/ هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی، هر گلی از باغ وصلش بشکفد بی‌خار باد».
انتشار لیست انتصابات افشانی
یکی از اقدامات قابل توجه افشانی در جلسه دیروز رد شایعات با ارائه سند بود. مخالفان افشانی بارها ادعا کرده بودند که منصوبان افشانی از میان زاگرس‌نشینان به‌ویژه اهالی نورآباد ممسنی یعنی زادگاه ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر و جدی‌ترین حامی افشانی است، اما آنچه دیروز منتشر شد خلاف این ادعاها را به اثبات رساند. در این جدول آمده است: جعفر سمیعی از تهران مشاور شهردار و رئیس حراست کل شهرداری، محمدرضا علیپور از شیروان مشاور شهردار در امور انتظامی، حفاظتی و مراقبتی، ایرج معزی از زنجان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، سیدعلی اسماعیلی‌فرد ازکهگیلویه مشاور و مدیرکل دفتر شهرداری تهران، پیروز حناچی از تهران معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، کاوه حاج‌ علی‌اکبری از ارومیه مدیرعامل و عضو هیأت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران، رمضان امینی از نورآباد رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، محمدعلی کریمی ابرقویی از تفت مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، ایرج معزی از زنجان رئیس کمیته پژوهشی مدیریت استانداردسازی عمرانی و زیرساخت‌های شهری، محمدرضا دهداری‌پور از آبادان شهردار منطقه ۶ شهرداری تهران، زری رنگین‌تاجی از نورآباد سرپرست معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، شاپور رستمی از مسجدسلیمان معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران، سیدرحیم ابوالحسنی از بابل قائم‌مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، فرهاد افشار از تهران شهردار منطقه شهرداری تهران، رجبعلی خسروآبادی ازسبزوار شهردار منطقه ۵ شهرداری تهران، علی‌محمد سعادتی از اصفهان شهردار منطقه، سیدنجم‌الدین محمدی از میانه مدیرعاملی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، احمدرضا یزدانی از تهران دستیار ویژه شهرداری تهران، علی توکلی برکی از تهران شهردار منطقه ۱۹ شهرداری تهران، سیدسعید راد از دهدشت مدیرعاملی سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، امین عارف‌نیا از تبریز مشاور شهردار در امور فرهنگی، پوریا سوری از اراک برای سرپرستی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، سکینه اشرفی از تهران معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا، حسین بحیرایی از تهران شهردار منطقه ۱۴ شهرداری تهران، اصغر احمدی از ایلام سرپرست مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی شهرداری تهران و حسین پیرانی از رستم سرپرست سازمان ورزش». پس از انتشار این لیست مشخص شد شایعات درباره انتصاب‌های قومی به یک شوخی شباهت دارد و قومیت‌های مختلف در میان منصوبان افشانی قابل ملاحظه است.