«زلزله غرب» دل‌ها را خالي كرد

آرمان: یک سال پس از سانحه دلخراش زلزله در کرمانشاه و شهرهای تابعه و جان باختن شماری از هموطنان شب گذشته بازهم زلزله، کرمانشاه را لرزاند و مردم هراسان را به خیابان‌ها کشاند تا شب را در خیابان‌ها و فضای باز به صبح برسانند. آن‌طور که مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه می‌گوید: زمین لرزه در نزدیکی سرپل ذهاب رخ داده است. بنا به گفته مسئولان ذی‌ربط هنوز تلفات جانی و مالی گزارش نشده، اما گویا زلزله در مکان‌های بازسازی شده یا در حال بازسازی رخ داده که هنوز از تلفات آن خبری به‌دست نیامده است. در این راستا شب گذشته وزیر کشور طی پیامی دستورات ویژه‌ای به رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص زلزله اخیر داد و نجار نیز از پیگیری رئیس‌جمهور از زلزله شب گذشته خبرداد. خاطرنشان می‌شود زلزله 4/6 ریشتری شب گذشته کرمانشاه در بیشتر شهرهای استان ایلام و همچنین تبریز، ارومیه، اصفهان، اهواز، ساوه و رشت نیز احساس شده است. باید منتظر ماندتا خسارت‌های احتمالی این زلزله بررسی و اعلام شود.
کرمانشاه لرزید
یکسال از حادثه دلخراش زلزله مهیب کرمانشاه و توابع آن می‌گذشت که شب گذشته زمین لرزه‌ای به بزرگی 4/6 ریشتر استان کرمانشاه را لرزاند. این زلزله در مناطقی از غرب ایران از جمله کردستان و همچنین در بیشتر شهرهای استان ایلام و همچنین تبریز، ارومیه، اصفهان، اهواز، ساوه و رشت نیز احساس شده است. مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگی این زلزله را 4/6 ریشتر و محل وقوع آن را استان کرمانشاه، حوالی سرپل ذهاب و در عمق ۷ کیلومتری زمین اعلام کرده است. همچنین پس‌لرزه‌ای 5/3 ریشتری نیز در منطقه قصر شیرین احساس شده است. در این راستا شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات سازمان هلال احمر نیز با بیان اینکه ساعت ٢0:0٧ دقیقه وقوع زلزله‌ای 3/6 ریشتری در عمق ۵ کیلومتری به سازمان هلال احمر اعلام شد، اظهار کرد: تیم‌های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند. او اعلام کرد این زمین‌لرزه در ۲۷ کیلومتری گیلانغرب، ۳۲ کیلومتری سرپل ذهاب و ۳۳ کیلومتری قصر شیرین رخ داده است. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز از اعزام 6 تیم ارزیاب از شهرستان‌های قصر شیرین و گیلانغرب به مناطق زلزله‌زده خبر داد و اظهار کرد: زلزله در مناطقی رخ داد که به تازگی و پس از زلزله سال گذشته بازسازی شده است. این در حالی است که فرهاد فیروزی مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه گفت: زمین‌لرزه 4/6 ریشتری در حوالی سرپل ذهاب بزرگ‌ترین پس‌لرزه زمین‌لرزه 3/7 ریشتری آبان سال گذشته بود.
 


وی با بیان اینکه این زمین‌لرزه ساعت ۲۰ و ۷ دقیقه در ۱۷ کیلومتری سرپل ذهاب رخ داد، گفت: زمین لرزه‌ای با قدرت حدود 3/5 ریشتر در همان محدوده رخ داد. فیروزی این زمین لرزه‌ها را پس لرزه‌های زلزله بزرگ 3/7 ریشتری آبان سال گذشته دانست و تاکید کرد: این پس لرزه‌ها برای زلزله‌های بزرگ مانند زلزله 3/7 ریشتری سال گذشته طبیعی است و معمولا تا دو سال اتفاق می‌افتد. وی تصریح کرد: از آبان سال گذشته تاکنون بیش از ۵۵۰۰ زمین لرزه در استان رخ داده است.
دستور ویژه وزیرکشور
در پی وقوع زلزله کرمانشاه وزیرکشور در پیامی به رئیس سازمان مدیریت بحران از او خواست نجات جان هموطنان و امداد و اسکان زلزله‌زدگان در محیط‌های امن در صدر اقدامات آن ستاد قرار گیرد. در پیام عبدالرضا رحمانی فضلی آمده است: با عنایت به وقوع حادثه دردناک زلزله در غرب کشور ضرورت دارد به تمامی واحدها و سازمان‌ها و ارگان‌های امدادرسان به منظور ارائه خدمات سریع به سانحه دیدگان آماده‌باش لازم ابلاغ گردد و به سرعت به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند. همچنین استان‌های همجوار نیز تمامی امکانات و توانمندی‌های خود را برای خدمت‌رسانی آماده ساخته تا در صورت نیاز در اسرع وقت عازم مناطق مورد نیاز شوند. نجات جان هموطنان و امداد و اسکان زلزله‌زدگان در محیط‌های امن در صدر اقدامات آن ستاد قرار گیرد.
پیگیری رئیس‌جمهور
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ارائه گزارش‌های مربوط به زلزله به رئیس‌جمهور خبر داد. اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: دقایقی پس از زمین لرزه دستور تشکیل جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران در کرمانشاه صادر شده و همزمان تیم‌های ارزیاب از سوی هلال‌احمر، استانداری و دیگر دستگاه‌ها به مناطق تحت تاثیر زلزله اعزام شدند. وی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران نیز نسبت به هماهنگی و ارتباط میان دستگاه‌ها اقدام کرد، گفت: در حال حاضر برابر گزارش‌های اولیه تعدادی از ساکنان در مناطق زلزله‌زده به ویژه در قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب دچار مصدومیت شدند که البته اکثر این افراد مصدومیت‌شان سطحی بوده است. نجار با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های امدادی در سطح کرمانشاه در حالت آماده‌باش بوده و در استان‌های معین دستگاه‌های امدادی به حالت آماده‌باش درآمدند، خاطرنشان کرد: تاکنون نیازی به اعزام نیروی امدادی از دیگر استان‌ها به کرمانشاه نبوده اما در صورت نیاز این اقدام انجام خواهد شد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به دستور وزیر کشور در مورد این زمین‌لرزه اظهار کرد: تمامی گزارش‌ها از اقدامات انجام شده درپی این زمین‌لرزه به اطلاع وزیر کشور و از طریق ایشان به اطلاع رئیس‌جمهور رسیده و رئیس‌جمهور و وزیر کشور دستورات لازم را نیز در این زمینه صادر کرده‌اند.
اعزام 3 تیپ ارتش
سخنگوی ارتش از اعزام ۳ تیپ این نیرو به مناطق زلزله‌زده قصرشیرین و سرپل ذهاب خبر داد. امیر شاهین تقی‌خانی با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده توسط ارتش برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان قصرشیرین و سرپل ذهاب اظهار کرد: به محض وقوع زلزله سه تیپ ابوذر، ۱۲۳ و ۱۲۸ ارتش به مناطق حادثه دیده اعزام شدند و ضمن برقراری تامین شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب، تعدادی از مصدومان را در بیمارستان‌های منطقه تخلیه کردند. وی با اشاره به اعزام جانشین فرماندهی منطقه غرب ارتش به مناطق حادثه دیده گفت: در حال حاضر جانشین‌های تیپ‌های اعزامی در سطح شهر و روستاهای منطقه زلزله‌زده در حال گشت‌زنی و بررسی به ابعاد خسارات وارد شده هستند. همچنین این نیروها در تلاش هستند تا نیازهای احتمالی مردم به کمک‌رسانی را برطرف کنند.
تلفات جانی نداشتیم
در پی زلزله شب گذشته استاندار کرمانشاه اظهار داشت: این زلزله در قصر شیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب بوده که 60 نفر در قصر شیرین ، حدود 40 نفر در گیلانغرب و حدود 110 نفر در سرپل ذهاب مصدوم شدند، اما خوشبختانه کل این مصدومین به صورت سرپایی مداوا شدند. هوشنگ بازوند به «آرمان» گفت: خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم. اکیپ‌های ارزیاب مستقر هستند، امداد و نجات نیز در قالب نیروهای هلال احمر، ارتش و سپاه مشغول هستند و بحران در حال مدیریت است و جای نگرانی نیست. وی ادامه داد: ستاد مدیریت بحران نیز تشکیل شده و همه مدیران نیز به منطقه اعزام شدند. استاندار کرمانشاه در خصوص ارزیابی روند امدادرسانی افزود: تمام مصدومین به بیمارستان‌ها منتقل یا سرپایی مدا شدند. بازوند اضافه کرد: هنوز به ارزیابی خسارت‌های احتمالی نرسیده‌ایم اما همین زلزله 6/4ریشتر نشان می‌دهد که ساختمان‌های ساخته شده مقاوم است، در حالی که سابق بر این زلزله‌هایی در این مقیاس کشته‌های بسیاری داده و ان‌شاءا... که ما کشته نداشته باشیم. وی ارتباط با واکنش مردم نسبت به این زلزله تاکید کرد: طبیعی است که مردم نگران باشند، اما احتمالا برای اسکان موقت به مردم چادر دهیم و آنهایی که نیاز باشد به خانه‌های خود بازخواهند گشت.