ظريف به دادستان پاسخ فرستاد

آرمان- راضیه فراهانی: در پی سخنان محمدجواد ظریف درباره پولشویی برخی تاکید کردند که وزیر خارجه نسبت به این سخن باید ادله مبنی بر وجود پولشویی را ارائه دهد. در تاریخ سوم مهرماه مجلس در جریان رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح تبصره ۴ ماده ۷ مکرر الحاقی به قانون با ۱۴۲ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کرد. در همان زمان هم بسیاری از نمایندگان منتقد دولت و به اصطلاح دلواپس که شاید 80 نفر بودند در این رای‌گیری شرکت نکردند و بنابراین این لایحه در مجلس تصویب شد. هفته گذشته خبری از سوی یکی از نمایندگان دلواپس در رسانه‌ها دست به دست شد که در صورت عدم ارائه اسناد لازم درباره پولشویی از سوی وزیر خارجه به مجلس، او را استیضاح خواهیم کرد. هجمه‌ها به صحبت‌های ظریف ادامه داشت تا آنجا که صحبت‌ها بر آن شد که طی نامه‌ای از وزیر امورخارجه درخواست شد تا اسنادش را درباره پولشویی ارائه دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه هم ارسال نامه از سوی قوه قضائیه خطاب به وزیر امورخارجه برای ارائه اسناد خود درباره پولشویی عظیم در کشور را تایید کرد.
پاسخ ظریف به دادستان کل کشور
سخنگوی وزارت خارجه با اعلام اینکه پاسخ ظریف به نامه دادستان کل کشور داده شد، گفت: پاسخ دادستان کل کشور در ۱۲ صفحه بلافاصله پس از بازگشت وزیر امورخارجه از سفر تهیه و ارسال شد. بهرام قاسمی در توضیحات بیشتری اظهار کرد: به رغم آنکه نامه دادستان کل کشور خطاب به وزیر امورخارجه پیرامون موضوع پولشویی به تاریخ ۲۳ آبان ۹۷ نگارش شده بود ولی این نامه در روز ۲۹ آبان به وزارت امورخارجه واصل شد. او افزود: با این وجود و به‌رغم حضور آقای ظریف در ماموریت خارج از کشور، پاسخ دادستان کل کشور در ۱۲ صفحه بلافاصله پس از بازگشت وزیر امورخارجه از سفر و در مهلت تعیین شده شنبه سوم آذر ماه تهیه و ارسال شد.
استیضاح ظریف


نماینده شاهین‌شهر در مجلس هم با بیان اینکه هفته گذشته جمعی از نمایندگان طرح استیضاح محمدجواد ظریف را تدوین کردند، تصریح کرد: امضاهای لازم برای این طرح برای تقدیم به هیات‌رئیسه مجلس جمع‌آوری شده است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان این‌که این طرح سه‌شنبه تقدیم هیات‌رئیسه مجلس می‌شود، ادامه داد: به دلیل اینکه نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه حضور دارند، برخی از آنها اعلام کرده‌اند خواستار امضای این طرح هستند که مقرر شد تا روز سه‌شنبه به آنها فرصت داده شود تا با حضور در مجلس این طرح را امضا کنند. وی اضافه کرد: در طرح استیضاح آقای ظریف ذکر شده تنها او اسامی افرادی که مبادرت به پولشویی در کشور می‌کنند را به نمایندگان اعلام کند.