برجام از هم بپاشد هرج و مرج حاکم می‌شود

آرمان: مسئول انرژی اتحادیه اروپا و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست مطبوعاتی پیش از برگزاری سمینار«همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا» در بروکسل، بر تعهد طرفین در جهت حفظ توافق هسته‌ای تأکید کردند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا با بیان اینکه «چیزی که در سال ۲۰۱۶ بر سر آن به توافق رسیدیم، لزوم محقق کردن دستاوردهای توافق‌ هسته‌ای در زمینه همکاری‌های هسته‌ای از سوی هر دو طرف را منعکس کرد» اظهار کرد: پیوست سوم برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) منعکس‌کننده همکاری و توافق نهایی امضاکنندگان بر سر اقدامات و تدابیر لازم برای اجرای توافق در این حوزهِ حیاتی و مهم، است. وی در این‌باره افزود:‌ من خود به شخصه شاهد بحث‌ها و گفت‌وگوها بر سر مفاد پیوست سوم و در نهایت به امضا رسیدن آن بوده‌ام. کاملا یاد همه‌مان است که چگونه پروسه سخت و طولانی مذاکرات را طی کردیم و توانستیم بر سر متن نهایی به توافق برسیم. این کار اصلا آسان نبود؛ اما ما موفق شدیم. علی اکبر صالحی افزود: اتحادیه اروپا از تجربه و شرایط خاصی در زمینه‌ فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله، ایمنی هسته‌ای، مدیریت هسته‌ای و تحقیق و توسعه هسته‌ای بهره‌ می‌برد. در چارچوب کلی قرابت‌ ملی‌مان به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز و به عنوان بخشی از تدابیر و سیاست‌های اساسی‌مان، ما تمایل داشته‌ایم همکاری‌های‌مان در این زمینه‌ها را گسترش دهیم، به همین دلیل است که به تبادل با اتحادیه اروپا به صورت جدی پرداخته شد. صالحی با اشاره به اینکه باید به دستاوردهای گذشته‌مان پایبند باشیم، افزود: ما تلاش می‌کنیم که عمق و کیفیت روابط‌مان را به سطح بالاتری برسانیم. ما باور داریم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و من اطمینان دارم که اتحادیه اروپا نیز حس و عزمی متقابل دارد.
همکاری ثمربخش
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از سخنان خود همکاری ایران و اتحادیه اروپا درخصوص اجرای برجام را ثمربخش توصیف کرد و گفت: در اینجا باید به همگان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تلاش‌هایش برای نابود کردن آن را یادآوری کنم که ازجمله از طریق فشار بر دیگران برای پیروی از خط مشی خودخواهانه و غیر اصولی‌اش انجام می‌شود. رویکر غیرسازنده دولت کنونی آمریکا نشان می‌دهد که آنها به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هیچ ارزشی برای تعهدات بین‌المللی‌شان قائل نیستند. معاون رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به همکاری‌های گسترده میان ایران و اتحادیه اروپا در حوزه ایمنی هسته‌ای، نیروگاه هسته‌ای بوشهر و همکاری در زمینه تحقیق و توسعه تأکید کرد که دو طرف نباید هیچ فرصتی را برای افزایش این همکاری‌ها از دست بدهند. او خاطرنشان کرد: ایمنی هسته‌ای در صنعت هسته‌ای‌مان یکی از اولویت‌های ماست و آخرین دستاوردها در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برای ما برخوردارند، چراکه در نهایت به افزایش هرچه بیشتر ایمنی کل چرخه سوخت کمک می‌کنند.
مصمم برحفظ برجام


همچنین معاون سیاسی وزیر امورخارجه در این سمینار اظهار کرد: همکاری‌ هسته‌ای بخش مهمی از برجام است. همکاری صلح‌آمیز در زمینه‌های هسته‌ای خود بسیار اهمیت دارند؛ خصوصا در این زمان، چراکه پیامی که به جهان می‌فرستد بسیار مهم است. پیام این است که همکاری با ایران در زمینه‌های خاص و بسیار حساس فناوری‌های هسته‌ای ادامه دارد. پس برجام همچنان حفظ شده است و ما همه بر حفظ و نجات برجام مصمم هستیم. سیدعباس عراقچی با بیان اینکه «برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماسی است» در عین حال گفت: حقیقت این است که برجام در خطر است و در شرایط بسیار بدی قرار دارد. آقای کانیته اظهار کرد که این توافق بسیار خوب در حال اجراست. از سوی یک طرف بله، ولی از سوی طرف دیگر چندان خوب اجرا نمی‌شود. ایران به طور کامل به تعهداتش پایبند است. وی با اشاره به محقق نشدن منافع ایران ذیل توافق هسته‌ای افزود: با اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، مزایایی که ایران از برداشته شدن تحریم‌ها به دست می‌آورده، به صفر نزدیک شده است. معاون سیاسی وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: برجام به ایالات متحده تعلق ندارد. برجام حتی به ایران نیز تعلق ندارد. برجام به شورای امنیت تعلق دارد. وی با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت اعلام کرد: آمریکا این قطعنامه را نقض کرده است. آمریکا کشورهایی که تخطی و قطعنامه شورای امنیت را نقض نمی‌کنند، مجازات می‌کند! نجات برجام یک وظیفه بین‌المللی است. وظیفه ما این است که همکاری کنیم و این توافق مهم را سرپا نگهداریم. عراقچی با قدردانی از تلاش‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما بابت مواضع آنها و بیانیه‌هایی که صادر کرده‌اند قدردانیم. ما باور داریم که اتحادیه اروپا از لحاظ سیاسی در سمت درستی قرار دارد؛ اما حقیقت این است که هیچ راهکار عملی ارائه نشده است. آنها نتوانسته‌اند سازوکاری را توسعه دهند تا ما بتوانیم از توافق سودی ببریم. عراقچی با بیان اینکه اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند توافق را نابود کند اظهار کرد: حقیقت این است که اگر ایران نتواند از برجام بهره‌ای ببرد، این توافق قادر به حفظ شدن نخواهد بود.