با حکم وزیر کشور، پیروز حناچی شهردار تهران شد



با حکم وزیر کشور؛
پیروز حناچی شهردار تهران شد



پس از 16 روز بلاتکلیفی و اما و اگر، بالاخره حکم وزیر کشور آمد و «پیروز حناچی» رسماً چهاردهمین شهردار تهران پس از انقلاب شد. صدور حکم حناچی در چند روز اخیر، حاشیه‌های زیادی به وجود آورده بود، تا حدی که برخی با یک نگاه نا امیدانه از رد صلاحیت او خبر می‌دادند. عده‌ای از شورایی‌ها هم به محض اینکه پروسه صدور رأی به درازا کشید، از دست‌اندازهایی پرده برمی‌داشتند که قرار بود راه حناچی  را به بهشت سد کند! اما با صدور رأی او در بعدازظهر دیروز، همه این حرف و حدیث‌ها خاتمه یافت. پیش از صدور حکم رسمی البته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره وضعیت استعلام شهردار منتخب شورای اسلامی شهر تهران گفته بود که «با هماهنگی میان وزارت کشور و اطلاعات، حکم آقای حناچی به‌عنوان شهردار تهران صادر می‌شود.» اما خبرهای ضد و نقیض این چند روز، بازهم اجازه نداد تا رسانه‌های رسمی و غیر رسمی با استناد به این اظهارات، از آمدن حکم حناچی، مطمئن شوند. برخی‌ها، مداخلات پشت پرده و غیر مستقیم برای دست‌اندازی در کار اصلاح‌طلبان شورای پنجم را آنچنان توصیف می‌کردند که ظاهراً قرار بود پای هیچ شهرداری در بلند مدت به «بهشت» نرسد. عده‌ای حتی با استناد به سخنانی از قالیباف (شهردار وقت تهران)، (که البته تأیید یا رد نشد) به گونه‌ای موضع گرفتند که اصولگرایان یک اقدام هماهنگ و یکدست برای ضربه زدن به شورا و مدیریت شهری در این دوره ترتیب داده‌اند، اما صدور حکم حناچی، سرانجام نشان داد که زور قدرت قانون بر همه حاشیه‌ها، عوام فریبی‌ها و شایعات می‌چربد.
سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور با اعلام خبر صدور حکم شهردار منتخب تهران گفت: با توجه به اینکه نظر صریح وزارت اطلاعات مبنی بر تأیید صلاحیت‌های عمومی پیروز حناچی دیروز به وزارت کشور واصل و در نتیجه مستندات قانونی مورد نیاز برای صدور حکم شهردار جدید تکمیل شد، در نهایت حکم انتصاب ایشان به‌عنوان شهردار جدید تهران از سوی وزیر کشور صادر شد. «به گفته وی، در حکم صادر شده انتظارات وزیر کشور از شهردار جدید در عرصه‌هایی مثل انضباط دقیق مالی، ایجاد محیط سالم شهری، تسریع در تصمیم‌گیری‌های بموقع و کارشناسی شده و استفاده از توان افراد مجرب و شایسته مورد تسریع واقع شده است.» پیروز حناچی، سومین شهردار تهران پس از محمدباقر قالیباف است. محمدعلی نجفی و محمدعلی افشانی پیش از او هر یک در مدت کوتاه، سکاندار شهرداری تهران بوده‌اند. در دوره اصلاح طلبان مصطفی سلیمی و سمیع‌الله حسینی مکارم هم به‌عنوان سرپرست در شهرداری تهران مشغول به‌کار بودند.
قدردانی شورای شهر از رئیس جمهوری در پی صدور حکم حناچی
در پی صدور حکم شهردار تهران، سخنگوی شورای شهر از رئیس جمهوری و وزیران کشور و اطلاعات تشکر کرد. علی اعطا در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «وزیر محترم کشور دیروز چهارشنبه 7 آذر حکم پیروز حناچی شهردار منتخب شورا را صادر کردند. از هیأت دولت بویژه شخص رئیس جمهوری و همچنین وزیران کشور و اطلاعات که با سعه صدر موضوع صدور حکم شهردار منتخب را دنبال کرده و در طول مدت پیگیری با شورا تعامل کردند، قدردانی می‌کنیم.»
تشکر حناچی از رهبری
پیروز حناچی، شهردار منتخب تهران در پی صدور حکمش از مقام رهبری، روحانی و اعضای شورای شهر تشکر کرد.
وی در توئیت خود نوشت: «مطلع خدمت به شهروندان عزیز تهران را با سوره مردم (ناس) شروع می کنم که در آن کار کردن برای «خلق» و به خاطر «خدا»را متذکر می‌شود؛قدردان محبت‌های مقام معظم رهبری، رئیس محترم جمهورواعضای محترم شورای شهر تهران هستم.»

تبلیغ پایان نامه فروشی توسط اپراتورهای موبایل ممنوع شد

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: تبلیغ پایان نامه فروشی توسط اپراتورهای موبایل ممنوع شد.
حسین سیمایی صراف، با بیان اینکه لایحه ای تحت عنوان «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» به مجلس ارسال شده است به مهر، افزود: این قانون سال ۹۶ به تصویب رسید، مطابق این قانون، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با همکاری وزارت دادگستری مکلف شدند که آیین‌نامه اجرای قانون را تهیه کنند. وی ادامه داد: دراین مورد نیز دوباره وزارت علوم پیش‌قدم شد و با حضور حقوقدانان، استادان دانشگاه و جامعه شناسان، آیین نامه این قانون را تدوین کرد، درتدوین این آیین نامه از وزارت بهداشت نیز درخواست کرد تا در جلسات حضور داشته و از وزارت دادگستری نیز کمک گرفت و در نهایت آیین نامه اجرای «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» با امضای وزیر علوم به دولت ارسال شد و اکنون در دستور کار کمیسیون علمی دولت قرار دارد، امیدواریم این کمیسیون تسریع کرده و در اسرع وقت موضوع را بررسی کند تا سهم دولت به تصویب برسد.
سیمایی صراف خاطرنشان کرد: ما یک نشست با معاون دادستان کل کشور و رئیس پلیس اماکن داشته و از آنها درخواست کردیم، با پدیده پایان نامه فروشی به عنوان یک جرم مشهود مقابله کنند، چون در جرایم مشهود، نیازی به اقدام زیان دیده از جرم نیست.
وی افزود: قرار است یک تفاهمنامه بین نیروی انتظامی و وزارت علوم دراین زمینه منعقد شود که وزارت علوم پیش نویس این تفاهمنامه را تهیه کرده و امیدواریم بزودی این جلسه را با حضور دادستان کل کشور و فرمانده نیروی انتظامی در وزارت علوم برگزار کنیم. همچنین به وزیر ارتباطات نامه زده و درخواست کرده‌ایم به شرکت‌های تلفن همراه اطلاع دهند تا از تبلیغ پایان نامه فروشی و تقلب در تهیه آثار علمی اجتناب شود. 

تردد خودروها 
در برخی معابر پایتخت ۸ برابر ظرفیت‌شان است

رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد: ظرفیت تردد خودروها در برخی از معابر تهران تا هشت برابر بیشتر از ظرفیت استاندارد است.
به‌ گزارش ‌ایسنا، سردار حسین رحیمی با حضور در مسجد جامع ابوذر تهران با اشاره به وضعیت ترافیکی پایتخت گفت‌: در برخی از معابر تهران میزان تردد خودروها تا هشت برابر بیشتر از ظرفیت استاندارد معبر می‌رسد و مردم بدانند که در این شرایط پلیس راهور با مدیریت خود از ایجاد ترافیک‌های طولانی جلوگیری می‌کند، اما بالاخره باید همه شهروندان و البته دیگر مسئولان و دستگاه‌ها نیز در این زمینه توجه کافی را داشته باشند. وی با تأکید بر این که تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و فضاهای شهری باید محیط امنی باشند، تأکید کرد: در این زمینه نیز پلیس برخورد جدی با خرده فروشان مواد مخدر و معتادان متجاهر را در دستور کار خود قرار داده و برای حفظ امنیت و آسایش و آرامش شهروندان از هیچ کاری فروگذار نخواهد کرد.