توسعه علمي‌رمز بقاي کشور


معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر لزوم توجه به توسعه علمي‌به عنوان اولويت نخست کشور، اظهار کرد: توسعه علمي‌رمز بقاي جامعه کشور و نظام جمهوري اسلامي‌است.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در مراسم اختتاميه سومين جشنواره ملي و کنگره بين‌المللي علوم و فناوري‌هاي سلول‌هاي بنيادين و پزشکي بازساختي با بيان اين‌که کشور در حوزه علوم و فناوري‌هاي نوين نيازمند انجام اقدامات مهم و اساسي است، خاطرنشان کرد: در گذشته زماني که در دولت‌ها قصد تشکيل ستادهايي علمي‌مانند ستاد نانو يا بايو را داشتيم، تعداد متخصصان و اساتيد اين حوزه‌ها بسيار کم بود، همچنين رشته‌هاي دانشگاهي و دانشجويان کمي‌در اين زمينه فعاليت مي‌کردند، اما امروز خوشبختانه در بسياري از بخش‌هاي فناوري‌هاي نوين به دستاوردهاي بزرگي دست يافتيم و دانشگاه‌ها، متخصصان و دانشجويان زيادي در اين زمينه حضور فعال دارند.

وي اظهار کرد: محققان مختلف اعم از محققان ايراني و غيرايراني امروز اين فرصت را ايجاد کرده‌اند که ايران به سطح بالايي در حوزه علوم نوين دست يابند و دستاوردهاي ارزشمندي کسب کنند.

معاون اول رييس جمهوري با تاکيد بر لزوم توجه دولت و جامعه به حوزه علوم نوين، ادامه داد: حوزه سلول‌هاي بنيادين از رشته‌هايي بود که نيازمند انجام اقداماتي جدي بود. خوشبختانه با توجهي که به اين بخش شد در سال‌هاي اخير شاهد رشد قابل توجهي در اين زمينه بوده‌ايم و امروز نيز در حال برداشتن گام‌هاي بلند در اين بخش هستيم.

جهانگيري با بيان اين‌که حرکت قدرتمندي که در حوزه سلول‌هاي بنيادين آغاز شده با برگزاري کنگره‌هاي مختلف علمي‌مي‌تواند به شتاب و سرعت بهتري دست يابد، خاطرنشان کرد: مطمئنا با برگزاري کنگره‌هاي علمي‌نظير کنگره بين‌المللي علوم و فناوري‌هاي سلول‌هاي بنيادين که در حال برگزاري است علاوه بر آنکه فرصتي بهتر براي تبادلات علم و دانش و تجربه در سطح کشور و بين‌الملل ايجاد مي‌شود حضور صاحبنظران در اين کنگره پيام قابل توجهي دارد که کشور در اين بخش مي‌تواند عقب‌ماندگي‌هاي گذشته را جبران نمايد و شتاب مناسبي در توسعه علم و فناوري به ويژه در بخش سلول‌هاي بنيادين ايجاد کند.

معاون اول رييس جمهوري سياست‌گذاري‌هاي حوزه علم و فناوري را مکمل کار متخصصان و دانشمندان در حوزه‌هاي مختلف علم و فناوري به ويژه در زمينه سلول‌هاي بنيادين عنوان و تاکيد کرد: بايد در سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌هاي توسعه‌اي کشور، توسعه علوم و فناوري روز مانند سلول‌هاي بنيادين جايگاه خود را پيدا کند. از سوي ديگر بايد بتوانيم با برگزاري جلسات و جشنواره‌هاي مختلف عوامل مساعد يا نامساعد پيشرفت علم و فناوري را به طور دقيق شناسايي کنيم و با مسئولان سياست‌گذاري کشور در اين زمينه به گفت‌وگو بنشينيم تا موانع پيش‌روي توسعه علم و فناوري را برطرف نماييم.

وي همچنين توسعه پايدار، متوازن و همه‌جانبه را به عنوان يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي کشور عنوان کرد و گفت: امروز آنچه که هم از نظر تجربي و هم از نظر نظري ثابت شده، آن است که توسعه پايدار در کشور محقق نمي‌شود مگر آنکه به توسعه علمي‌به عنوان اولويت اول پرداخته شود. در ايران تجربه کرده‌ايد که همواره توسعه پايدار، متکي بر توسعه علمي‌بوده و توسعه علمي‌رمز بقاي جامعه، کشور و نظام است.

جهانگيري ادامه داد: مهم‌ترين عاملي که مي‌تواند از جايگاه ايران در فضاي بين‌الملل حفاظت کند، پرداختن جدي به موضوع توسعه علمي‌و در دستور کار قرار دادن اين موضوع است.

معاون اول رييس جمهوري گفت: توسعه علمي‌به معناي حفاظت و حراست از ظرفيت‌هاي جديدي است که متکي به علم هستند و ما بايد آنها را در خدمت توسعه کشور قرار دهيم.

جهانگيري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اعمال تحريم‌هاي جديد از سوي ايالات متحده آمريکا عليه ايران و مواجه کشور با شرايط جديد، اظهار کرد: چه در شرايط عادي و چه در شرايط ويژه‌اي که در مقطع فعلي با آن مواجهيم و تحريم‌هاي ظالمانه‌اي که از سوي آمريکا اعمال شده و تلاش دارد تا مانع دستيابي ما به بسياري از ابزارهايي که مي‌تواند در مسير توسعه و پيشرفت به خدمت ملت ايران بيايد، شود، يکي از زمينه‌هايي که مي‌تواند تهديد را به فرصت تبديل نمايد حوزه فناوري‌هاي نوين است.

وي با اشاره به حضور نيروي انساني متخصص در کشور، خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي‌ايران ظرفيت‌هاي نيروي انساني کم‌نظيري دارد و يقينا اين ظرفيت فرصت‌هاي جديد علمي‌ايجاد مي‌کند. با بهره‌گيري از اين سرمايه نيروي انساني در همه حوزه‌هاي علوم از جمله پزشکي، فني و حتي علوم انساني مي‌توانيم با دانش بنيان کردن امور ظرفيت‌هاي بسياري به روي کشور باز کنيم. همچنين بايد تلاش کنيم تا اين ظرفيت‌ها را با سرمايه‌گذاران مختلف مرتبط نماييم.

معاون اول رييس جمهوري با بيان اين‌که بايد در شرايط کنوني سوق‌ دادن سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌هاي کشور به سمت فرصت‌هاي علمي‌در دستور کار دولت قرار بگيرد، خاطر نشان کرد: دولت دوازدهم به طور جدي، اصولي و علمي‌به اين موضوع رسيده که بايد به تحرک بخشي به پژوهش‌ها و کارهاي تحقيقاتي، علم و فناوري را تبديل به موضوع جدي در کشور کند. خوشبختانه امروز موضوع توسعه علم و فناوري در عالي‌ترين سطوح به اراده‌اي جدي تبديل شده است و مساله‌ توسعه علم و فناوري در دستور کار اصلي دولت قرار گرفته است.

وي با تاکيد بر اين که يکي از اصول مورد توجه دولت در حوزه توسعه علم و فناوري توسعه صلح‌آميز علوم و فناوري‌هاي نوين است، اظهار کرد: جمهوري اسلامي‌ايران به هيچ وجه به دنبال فناوري‌هاي غيراخلاقي، تجاوزطلبانه و مخرب نخواهد رفت و خوشبختانه با وجود اتهاماتي که در حوزه هسته‌اي به کشور وارد شد، امروز معتبرترين‌ سازمان‌هاي بين‌المللي در گزارش‌هاي خود از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، اين فعاليت‌ها را کاملا در چارچوب مقررات بين‌المللي مي‌دانند و تصريح مي‌کنند که نه تنها ايران به هيچ وقت به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده، بلکه به دنبال استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي در بخش‌هاي مختلف است.

جهانگيري تصريح کرد: دست دولت و ملت ايران در زمينه توسعه علم و فناوري به سوي همه مراکز علمي‌جهان دراز است و ما از هرگونه همکاري علمي‌با نهادهاي علمي‌استقبال مي‌کنيم.

وي همچنين با درخواست از دانشمندان ايراني که خارج از کشور زندگي مي‌کنند براي همکاري با دانشجويان، صاحبنظران و محققان ايراني خاطرنشان کرد: دولت تمام تلاش خود را انجام داده تا بسياري از موانع پيش‌روي دانشمندان ايراني با کشور خود را برطرف نمايد. علاوه بر اين موضوع همه دستگاه‌ها اعم از دستگاه‌هاي اجرايي، قضايي، امنيتي بايد در تحقق سياست‌گذاري‌هاي علم و فناوري در کشور همراهي کاملي با دانشمندان داشته باشند و موانع پيش‌روي توسعه علم و فناوري در کشور را برطرف نمايند.