آدرس پولشويي‌ها را مي‌دهم


يک نماينده اصولگراي مجلس گفت: آقاي ظريف صحبت نادرستي نکرد که حالا از او آدرس خواسته‌اند. من مي‌توانم آدرس همه پولشويي‌ها را به نمايندگان بدهم؛ اسامي‌همه قاچاقچياني که ميلياردها پول کثيف در اين کشور مبادله مي‌کنند. کسي وجود دارد که بگويد اين پول‌ها کثيف نيست؟ اين يک بعد است و البته ابعاد ديگري نيز دارد.

عزت ا... يوسفيان‌ملا در گفت‌و‌گو با ايلنا، در خصوص استيضاح وزير امور خارجه با ذکر اين موضوع که استيضاح حق نمايندگان است، گفت: در برخورد با مسائل مختلف يک نماينده آزاد است استيضاح کند و نماينده ديگر هم مي‌تواند مخالف باشد. وي با تاکيد بر اين که کشور انقلابي هميشه در شرايط حساس است و اين وضعيت گاهي پررنگ‌تر و گاهي کم‌رنگ‌تر است، افزود: بحث امروز ما اين است که همه اهل فن مي‌دانند در وضعيت فعلي کشور کسي نمي‌تواند جايگزين جواد ظريف شود و يا با رفتن ايشان از وزارت امور خارجه به فرض اينکه کسي هم بتواند در اين سمت قرار بگيرد، حداقل وزارت‌خانه‌اي در اين شرايط کشور که تحريم‌ها به سمت ما گسيل شده چند ماه در حوزه سياست خارجي عقب خواهيم افتاد. يوسفيان‌ملا ادامه داد: اين در شرايطي است که کشورهاي اروپايي و آمريکا به دنبال تقويت وزراي خارجه خود هستند يعني نه تنها به آنها اختيارات گسترده مي‌دهند بلکه خارج از چارچوب وزارت امور خارجه و در ساير دفاتر در نهادهاي مختلف با دست باز به پيگيري سياست‌هاي خود مشغول هستند. حالا ما در اين شرايط مي‌خواهيم رييس دستگاه ديپلماسي را استيضاح و تخريب کنيم و بگوييم چرا اين جمله را بيان کردي.

نماينده آمل در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: شرايط، شرايط استيضاح آقاي ظريف نيست. من با برخي استيضاح‌کنندگان هم صحبت کردم که آنها گفتند ما قصد برکناري وزير امور خارجه را نداريم فقط مي‌خواهيم مطالبي را در قالب استيضاح بگوييم. وي در رابطه با اينکه آيا واقعا بحث پولشويي عامل استيضاح وزير امور خارجه است يا برخي سياست خارجي دولت را هدف گرفته‌اند، گفت: از هيچ نماينده‌اي نمي‌توانيم بپرسيم چرا استيضاح کردي؛ هرکس دليل خودش را دارد و اين را حق قانوني خود مي‌داند. با اين وجود قاطبه نمايندگان مجلس معتقد هستند امروز شرايط مناسبي براي استيضاح وزير امور خارجه مهيا نيست. يوسفيان ملا در خصوص اظهارات ظريف در خصوص پولشويي هم گفت: هر عدد و رقمي‌که در کشور براي کالاي فاسد، قاچاق و غيرقانوني رد و بدل مي‌شود، پول کثيف و نجس است و بايد به اصطلاح شسته شود. براي مثال در پياده‌روي يکي از خيابان‌هاي تهران يک بسته هروئين به معتادي فروخته مي‌شود؛ هزينه اين ماده مخدر همان پول کثيف است. هر سارقي که مال مسروقه را مي‌فروشد، پولش کثيف است. آيا در کشور ما اين اتفاقات به وقوع نمي‌پيوندد؟! چند ميليارد در روز براي مواد مخدر در کشور پول مبادله مي‌شود؛ همين‌طور ربا حرام است؛ آيا ربا در کشور ما صورت نمي‌پذيرد؟ وي ادامه داد: سه هزار ميلياردي که امير منصور آريا بخاطرش اعدام شد مگر پول ناسالم ناشي از اختلاس و رشوه نبود؟! اينطور نيست که آدرس دقيق بدهند که چه کسي يا چند نفر در کشور پولشويي مي‌کنند. من مي‌توانم ساعت‌ها براي شما از پول‌هاي ناسالم رد و بدل شده در کشور صحبت کنم. عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اين که آيا استيضاح‌کنندگان نمي‌توانستند در قالب سوال ابهامات خود را با وزير امور خارجه مطرح کنند، گفت: قطعا مي‌خواستند فشار را بيشتر کنند ولي آقاي ظريف حرف نادرستي نزده است. من اگر جاي ايشان بودم نام ۱۰ قاچاقچي بزرگ و يا بدهکاران بانکي را مطرح مي‌کردم. اينکه بگوييم در کشور پولشويي وجود ندارد ،حرف درستي نيست.