هجمه ها به دولت درکنار برخی اتهامات به مسئولان

صرفنظر از جملات تکراری که سوال و استیضاح جزو حقوق نمایندگان مجلس هستند اما به همان اندازه که در صورت لزوم و نظارت بر عملکرد قوه مجریه،کاربرد آنها لازم است، استفاده ابزاری و سیاسی از آنها برای فشار به دولت و وزرا مذموم و ناپسند است. آخرین مورد از استفاده سیاسی از حربه استیضاح،کشاندن رئیس مجلس و وزیر امور خارجه به این حیطه است. دو طرحی که توسط برخی از نمایندگان تند رو و عموما مخالف نوع مدیریت مجلس و منتقد دولت اجرایی شد.
هجمه‌ها به دولت در کنار برخی اتهامات به مسئولان و موج استیضاح‌های وزرا حالا به رئیس مجلس هم رسیده است.
27 نماینده از کمیسیون تدوین آیین نامه مجلس در خواست کرده‌اند رئیس مجلس درباره بررسی نکردن ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به لوایح پالرمو واصلاح قانون پولشویی توضیح دهد. این همه در شرایطی است که این طیف از نمایندگان منتقد یا مخالف دولت عموماً ادعای دغدغه مشکلات مردم دارند اما آنچه در عملکرد آنها بجز اظهار نظرهایشان غایب است گام برداشتن در مسیر حل مشکلات است بماند که برخی رفتارهای بعضی از آنها عملاً در حکم سنگ اندازی در این مسیر هم هست.
رئیس مجلس اخیرا در مورد لوایح پالرمو و مبارزه با پولشویی اعلام کرده اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نظرات شورای نگهبان را در این لوایح اصلاح کردند و گفتند که نظرات هیات عالی نظارت را قبول ندارند. لاریجانی تصریح کرد رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اعلام کرد که اعضای این کمیسیون نظرات شورای نگهبان را اصلاح کرده و نظرات هیات عالی نظارت مجمع را قبول ندارند زیرا نمی‌توانند بندهای آنها را تغییر دهند، اما تاکید کردم که کمیسیون هر نظری دارد برای مجلس ارسال کند تا پس از نظر مجلس به شورای نگهبان فرستاده شود. کمیسیون نظر خود را فرستاد و مواردی که مدنظر شورای نگهبان بود را اصلاح و اعلام کرد که مابقی را قبول ندارد. پس از آن همین نظر را تلفنی نیز به من گفتند.


رئیس مجلس اضافه کرده دو لایحه به مجمع تشخیص می‌رود، یعنی شورای نگهبان هم علی‌القاعده ایراد می‌گیرد و در نهایت به مجمع تشخیص می‌رود و در صحن مجمع باید مانند بقیه موارد مورد بررسی قرار بگیرد.این تصمیم لاریجانی با انتقاد برخی نمایندگان منتقد همراه شد و با تهیه طرحی خواستار پاسخگویی رئیس مجلس در این زمینه شدند.
ازسوی دیگر نقطه آغاز ماجرای استیضاح وزیر خارجه نیز به اظهارات ظریف درباره پولشویی در ایران بر می‌گردد. وزیر خارجه از فضاسازی‌های سنگین علیه لوایح مربوط به FATF و هشدار وی مبنی بر اینکه دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود «منافع اقتصادی» افراد است. حالا منتقدان رئیس دستگاه دیپلماسی که عمدتا از جبهه پایداری هستند، محمل تازه‌ای برای هجمه و تخریب وی پیدا کردند. آنها روز طرح استیضاح ظریف را پیش کشیده‌اند.
اگر چه از نگاه مردم، ظریف یکی از موفق‌ترین وزیران دولت یازدهم و دوازدهم است اما این سوال مطرح می‌شود که دلیل مخالفت برخی نمایندگان مجلس با این نگاه چیست و این نمایندگان در شرایط کنونی به دنبال چه چیزی هستند. مشروطه و سپس انقلاب اسلامی قرار بوده روح ما را تلطیف کند، تسامح را افزایش دهد، خودرایی را از عرف سیاسی ما خارج کند، درک ما را نسبت به انسان مدنی و قرائت‌های متعدد عمیق کند و حرمت انسان و ادب را رواج دهد. اما حالا شاهد چه گفتارها و رفتارهایی هستیم!
نمایندگان جبهه پایداری که طراح‌ استیضاح وزیر خارجه هستند با وجود تعداد کم نمایندگان خود در مجلس، اهداف سیاسی را در این استیضاح دنبال می‌کنند. آنها از طرح چنین مباحثی به چه چیزی می‌خواهند برسند؟ چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
در بحث برجام و بعد از آن در موضوع FATF این گروه تندور مرتبا اعلام حضور می‌کنند و البته باید این را هم در نظر داشت که این افراد تریبون‌هایی را هم در اختیار دارند که متاسفانه برخی از آنها تقریبا با بودجه عمومی اداره می‌شود.
زمانی که مجلس و دولت در اختیار این گروه بود هرگز اجازه نمی‌دادند رقبا و به دید آنها اقلیت، اظهار نظر کنند و یا انتقادی نسبت به دولت داشته باشند. اما امروز می‌بینیم که جریان اصلاحات و اعتدال پذیرفته است که فضای جامعه فضای گفتگو و اظهارنظر باشد به همین دلیل حتی گروه تندرویی مانند پایداری‌ها حق مخالفت و اظهارنظر داده شده است.
نمایندگان مجلس و سیاسیون البته،هیچ کدام از دو استیضاح رئیس مجلس و وزیر امور خارجه را جدی تلقی نکردند و از اظهارات طراحان استیضاح نیز روشن است که امیدی به ثمربخش بودن این اقدام خود ندارند. با این حال به جنجال آفرینی ادامه می‌دهند و دنبال بهره‌برداری سیاسی هستند.
به اعتقاد بسیاری از سیاستمداران خبره و کارکشته، محمدجواد ظریف بی‌تردید نماد رویکرد اعتدالی دولتی است که اکثریت مردم طی دو دوره انتخابات ریاست جمهوری به آن رای اعتماد دادند. این رویکرد مهمترین دستور کار خود را سیاست‌خارجی و بازگشت سرافرازانه ایران به جامعه بین‌المللی قرار داد. هنوز هم این اولویت برجای خود باقی است و همه رای دهندگان بر این باورند که یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای خارج شدن کشور از مشکلات جاری، دیپلماسی فعالی است که برغم همه موانع موجود، همچنان کانال‌های گفتگو و تعامل را با جامعه جهانی حفظ کرده است.
ازسویی تلاش مخالفان برجام برای استیضاح وزیر امورخارجه، نه از ژست انقلابی برخوردار است و نه می‌تواند توجیه‌گر افکار عمومی در بزنگاهی باشد که دستگاه دیپلماسی کشور بیش از هر زمان به اعتبار و مشروعیت در داخل نیازمند است. درحالیکه دولت ترامپ و متحدان منطقه‌ای آن در اقدامی گسترده به ناکارآمد کردن دیپلماسی فعال ایران مشغولند و سیاست‌خارجی بیشترین بار مسئولیت را در مقابله با آن بردوش دارد، طراحان استیضاح وزیر امورخارجه براساس آنچه نزد خود هزینه و فایده می‌خوانند بر انجام این‌کار اصرار دارند. اما آیا به راستی ناکارآمد کردن دستگاه دیپلماسی کم هزینه‌تر از آن چیزی است که مخالفان برجام مدعی‌ هستند، اظهارات ظریف در‌باره سوداگران پولشویی وارد کرده است؟ وزیر امور خارجه در گفتگویش که دستاوویز مخالفان شده، سخن پیچیده و اشاره به موضوعی گمنام نزد افکار عمومی و به‌ویژه نمایندگان مجلس و دیگر قوا نکرد. او در نقد برخی مخالفت‌ها با FATFو CFT گفت: اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی‌ها، نگرانی‌های صادقانه است. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی‌ها منافع اقتصادی است. بالاخره پولشویی در کشور یک واقعیت است. نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم. اما جا‌هایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صد‌ها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند. با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضا‌سازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است 30‌هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضا‌سازی‌شان کنند.» در اینجا دو نکته قابل توجه است؛ نخست منطق ادعای ظریف که بنا به اظهارات مکرر نمایندگان مجلس و قوه قضائیه امری بدیع و مورد قبول مشترک است. اگر این توافق نبود، قانون مربوط به پولشویی سال‌ها پیش از این مورد تصویب مجلس قرار نمی‌گرفت.‌
جریان اصول‌گرا به اذعان چهره‌های شاخص خود از تندروهای خود کم آسیب ندیده است.این روزها هم که اصول‌گرایان در پی آسیب‌شناسی و درانداختن طرحی جدید هستند شایسته است نیم نگاهی هم به تحرکات سیاسی درون مجلس و تبعات و پیامدهای آن داشته باشند.
البته ناصر ایمانی از تحلیلگران سیاسی اصولگرا ضمن اعلام برائت از تندوروهای مجلس که عنوان اصولگرا را هم یدک می‌کشند معتقد است چند نماینده تندرو مجلس حیات خود را در جنجال آفرینی می‌دانند.
وی با بیان اینکه استیضاح دکتر ظریف در این شرایط کار بسیار ناپسندی است و اصلاً نباید انجام شود،اضافه می‌کند: این یکی از اشتباهاتی است که متاسفانه برخی نمایندگان مجلس دارند، آنچنان که در گذشته هم داشته‏‌اند. اساساً این تسلسل استیضاح بیشتر از اینکه نشانگر ضعف دولت باشد، حکایت از ضعف خود مجلس دارد که نمایندگان این هجمه استیضاح را هر چند وقت یکبار به راه می‎اندازند. مجلس برای اینکه بسیاری از ضعف‎های خود را پوشش بدهد، از اهرم استیضاح وزرا استفاده می‎کند و این اصلاً پسندیده نیست. در مورد شخص آقای ظریف هم طرح استیضاح او نه بجاست و نه منطقی. بجا نیست؛ به این دلیل که در شرایط کشور که با جنگ اقتصادی و دیپلماسی هم روبه‌رو هستیم، اینکه رئیس دستگاه دیپلماسی کشور را استیضاح کنیم، هیچ معنای صحیحی ندارد. از طرف دیگر منطقی نیست؛ به این دلیل که دلایل نمایندگان برای عقلای جامعه و عامه مردم قابل پذیرش نیست.
علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با اشاره به محورهای استیضاح وزیر امور خارجه،جهت یادآوری استیضاح کنندگان تصریح کرد که ظریف قبلا به این سوالات پاسخ‌های لازم را داده است.
نماینده تهران به محور اول اسنیضاح ظریف مبنی بر اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت:مخاطب پولشوئی در سخنان دکتر ظریف نه نظام بود و نه مخالفین FATF.برخی به خود گرفته و برآشفته شده‌اند که کدها بیشتر عیان نشود.
وی به مورد دوم بند استیضاح وزیر خارجه هم اشاره کرد وافزود: بی‌توجهی به اقتصاد در دیپلماسی از دیگر محورهای استیضاح است. دو بار در مجلس دهم سال 96 و 97 و یکبار در مجلس نهم همین سوال عینا از آقای ظریف بطور رسمی در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد، ازجمله توسط آقای پورابراهیمی و چند نماینده دیگر.
فعال کردن معاونت اقتصادی در وزارت‌خارجه با ایجاد تغییرات جدید ساختاری در تشکیلات وزارتخانه از اهم پاسخ‌ها به این سوال بود.
رحیمی به محور سوم استیضاح هم اشاره کرد و افزود: عدم توجه به توسعه روابط با عموم کشورها در قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین هم مورد سوال واقع شده. یک نوبت در سال 96 همین سوال در کمیسیون امنیت ملی مطرح بوده که سفر دوره‌ای دکتر ظریف به قاره آفریقا و نیز آمریکای لاتین و اولویت توسعه مناسبات با همسایگان و کشورهای آسیایی از اهم پاسخ‌ها بوده است.
وی در مورد استفاده از برخی سفیران ناکارآمد از باب نمونه سفیر ایران در استرالیا هم گفت: یکبار در سال جاری همین سوال در کمیسیون مطرح و بطور مصداقی سفیری را نام بردند که دکتر ظریف بطور مبسوط و البته محرمانه توضیحات لازم را ارائه داد. اکنون مصداقی جدید طرح شده و فردا هم شاید مصداقی جدیدتر در راه باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد محور دیگر استیضاح یعنی عدم انتخاب سفیر برای برخی کشورهای دوست مانند چین و هند اشاره کرد و گفت: حداقل دونوبت چنین سوالی در کمیسیون مطرح شده در خصوص کشورهای چین و هند و عمان. دکتر ظریف همه اقدامات و محدودیت‌ها و ملاحظات خود را برای انتخاب سفیر در کشورهای مهم را به تفصیل بیان کرده است. برخی مطالب محرمانه در فرآیند انتخابش را هم گفت.
رحیمی در مورد دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای اروپایی به بهانه‌های واهی و عدم مقابله به مثل هم افزود:جدیدترین سوالی که از دکتر ظریف در ماه گذشته در کمیسیون مطرح شد موضوع دستگیری یکی از دیپلماتهای ما در اروپا بود.دکتر ظریف توضیحات مفصل و محرمانه‌ای را مطرح کرد و البته برخی گلایه‌هایش را هم از مداخلات کلی، بطور سربسته گفت.
نکته جالب اینکه طراحان استیضاح انتظار مقابله به مثل و دستگیری دیپلماتی اروپایی در ایران از ظریف را دارند و مطرح کرده اند!
نماینده تهران در مورد عدم استفاده از فرصتهایی که مقاومت در منطقه فراهم نموده هم اظهارداشت: اگرچه این بند کلی است اما دکتر ظریف صرفنظر از نظرات کارشناسی خود بعنوان امین رهبری و مسئول رسمی سیاست خارجی کشور صریح‌ترین مواضع را با شهامت در مجامع بین‌المللی از خط مقاومت و فلسطین و سوریه داشته است.
عضو هیات رئیسه مجلس در مورد محور دیگر استیضاح ظریف در موضع منفعلانه دستگاه دیپلماسی در خصوص کشتار حجاج در منا و عدم احقاق حقوق ملت ایران و خانواده‌های آنها،گفت: این سوال حداقل دو بار بطور رسمی هم در ابتدای حادثه منا و هم در سال 96 در کمیسیون امنیت مطرح شده و دکتر ظریف کل اقدامات وزارت امور خارجه را از بدو حادثه تا پیگیریهای بعدی و نیز محدودیتها و موانع را به تفصیل تشریح کردند. اگرچه برخی پیگیریهای وزارت‌خارجه محرمانه بوده ولی اقدامات و جدیت شخص دکتر ظریف در این خصوص شنیدنی است.
رحیمی به ادعای به کارگیری افراد نامطمئن در مذاکرات حساس و مهم هم اشاره کرد و افزود: حداقل دو مرتبه این سوال بطور رسمی از آقای ظریف در مجلس دهم در کمیسیون و یک نوبت هم در صحن مطرح شده است.مرکزیت مانور مخالفان ظریف هم حضور آقای دری اصفهانی در مذاکرات بوده که بارها آقای ظریف گفته من شخص کاردان و مسلطی را انتخاب کرده‌ام و قبل از بکار گیری وی نیز از مراجع امنیتی استعلام کردم پس از دریافت جواب مثبت از مراجع امنیتی از همکاری ایشان بهره گرفته ام.
وی در مورد محور استیضاح مبتنی بر تهدید بنیه دفاعی کشور و از بین رفتن توانایی آن هم اظهارداشت: مختومه شدن پرونده نظامی ایران (PMD) بطور رسمی در نتیجه مذاکرات برجام از دستاوردهای شگرف و قطعی جمهوری اسلامی است که مخالفان برجام و ظریف نیز همیشه در این خصوص سکوت کرده‌اند تا مبادا حسنی از محاسن تیم دیپلماسی منتشر شود.طرح این سوال از وزیر امور خارجه نیز از عجایب پایداری در مجلس دهم است.
رحیمی در مورد عدم تامین منافع ملت ایران در قراردادهای منعقد شده هم گفت: با ادعای باخت ایران در برجام مخالفان ظریف در کمیسیون امنیت ملی و صحن مجلس بارها تریبون گرفته و برد- برد بودن برجام را انکار کرده و به ظریف تاخته‌اند و دولت و حاکمیت را هم نواخته‌اند.
یک کارشناس مسائل سیاسی هم استیضاح ظریف را با منافع ملت ایران در تضاد دانست.
حسن هانی زاده اظهار داشت: طرح این استیضاح در شرایطی که جمهوری اسلامی به لحاظ سیاسی و اقتصادی مورد تهاجم دشمنان قرار دارد، به مصلحت ملت ایران نیست.
وی با اشاره به برجام و تلاش‌ها در این خصوص، افزود: آنچه مسلم است اینست که آقای ظریف و تیم ایشان در طول سال‌های گذشته نهایت تلاش خود را برای دستیابی به یک تفاهم کاملا عادلانه و در برگیرنده منافع ملت ایران را به کار گرفت و برجام حاصل یک سری گفت وگوهای نفس گیر و کاملا سیاسی و فنی بود.
این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: شرایط به گونه‌ای رقم خورد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندرو و افراطی آمریکا در انتخابات این کشور پیروز و این مسئله باعث تغییر معادله سیاسی و اقتصادی در برجام شد.
هانی زاده به لابی صهیونیستی در آمریکا اشاره کرد و گفت: این لابی صهیونیستی با نفوذی که بر روی رئیس جمهوری آمریکا دارد، موجب خروج ایالات متحده از برجام شد.
وی با بیان این که خروج آمریکا به برجام ارتباطی به عملکرد ظریف و تیم وی ندارد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که در طول مذاکرات و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما وضعیت در چارچوب برجام درحال پیگیری بود، بنابراین لابی صهیونیستی در انتخاب دونالد ترامپ نقش مهمی ایفا کرد تا بتواند از طریق پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری از جمهوری اسلامی و ملت ایران انتقام بگیرد.
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: به همین دلیل آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده در طول سال‌های گذشته تمام تلاش خود را برای حفظ منافع ایران و برجام به کار گرفتند.
وی استیضاح را حق نمایندگان دانست اما در عین حال، گفت: البته دکتر ظریف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ولی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی استیضاح وی علامت سوالی پیرامون سلامت برخی نمایندگانی که طرح استیضاح را امضا کردند به وجود می‌آورد.
این کارشناس سیاسی تاکید کرد: ظریف در طول دوران ریاست بر دستگاه دیپلماسی ایران تمام تلاش خود را به کار گرفت که فضای علیه ایران را از بین ببرد و یک فضای تعامل جدیدی با جامعه جهانی ایجاد کند.
هانی زاده یادآور شد: موفقیت ظریف در چارچوب شاخص‌های بین‌المللی و رفتارهای دیپلماسی کاملا پر رنگ است و وی نشان داد که از یک توان سیاسی و تجربه دیپلماتیک بالایی برخوردار است.
***
در شرایط حساس کنونی که جنگ دیپلماتیک، اقتصادی و روانی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران و ملت آن با محوریت مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و ارتجاع منطقه در جریان است و دولت ترامپ و متحدان منطقه‌ای آن در اقداماتی گسترده به ناکارآمد کردن دیپلماسی فعال ایران مشغول هستند؛ بدون شک تضعیف سرداران خط مقدم مواجهه با دشمنان، حرکتی نامتوازن و ناسنجیده در روند پیچیده منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی علیه کشور است. نگاهی گذرا به وضعیت کشور و تاکید رهبر معظم انقلاب بر وجود یک جنگ اقتصادی علیه ایران، اهمیت حضور یک فرد موفق و کارآزموده در راس دیپلماسی کشور را که به پشتوانه ملت و حمایت نظام در برابر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های بزرگ ایستادگی کرده و در عمل باعث عزت ایران در مجامع بین‌المللی شده است را دوچندان می‌نماید و طبیعی است در چنین فضایی، هر گونه تلاش در جهت تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور و در راس آن وزیر امور خارجه بویژه که با شائبه بهره‌برداری‌های سیاسی صورت پذیرفته باشد، اقدامی ناصواب و برخلاف مصالح و منافع ملی محسوب می‌گردد.
*در شرایط حساس کنونی که جنگ دیپلماتیک، اقتصادی و روانی دشمنان علیه ایران و ملت ما با محوریت مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و ارتجاع منطقه در جریان است و دولت ترامپ و متحدان منطقه‌ای او در اقداماتی گسترده به ناکارآمد کردن دیپلماسی فعال ایران مشغول هستند؛ تضعیف سرداران خط مقدم مواجهه با دشمنان، حرکتی نامتوازن و ناسنجیده است
*صرفنظر از جملات تکراری که سوال و استیضاح جزو حقوق نمایندگان مجلس هستند اما به همان اندازه که در صورت لزوم و نظارت بر عملکرد قوه مجریه،کاربرد آنها لازم است، استفاده ابزاری و سیاسی از آنها برای فشار به دولت و وزرا مذموم و ناپسند است
*آخرین مورد استفاده سیاسی از حربه استیضاح، کشاندن رئیس مجلس و وزیر امور خارجه به این حیطه است. دو طرحی که توسط برخی از نمایندگان تندرو و عموما مخالف نوع مدیریت مجلس و منتقد دولت اجرایی شد
سایر اخبار این روزنامه
قیمت خرید تضمینی گندم 1600 تومان تعیین شد رئیس کل بانک مرکزی: پرداخت چک تضمینی صرفا در وجه گیرنده امکان پذیر است معاون اول رئیس جمهور: نهضت تولید علم و فناوری به یک اراده جدی تبدیل شده است تظاهرات در لندن و بغداد در مخالفت با جنگ یمن استیضاح وزیر کشور به هیات رئیسه مجلس ارائه شد خلع سلاح نفتی دشمنان پیشرفته‌ترین ناوشکن غرب آسیا به ناوگان ارتش پیوست وزارت جهاد کشاورزی: تامین کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش یافت معامله ارز تا یک میلیون یورو در صرافی‌ها مجاز شد تظاهرات دانشجویان موریتانی در اعتراض به سفر آتی بن‌سلمان جلیقه زردها پایتخت‌های اروپا را به آتش کشیدند هجمه ها به دولت درکنار برخی اتهامات به مسئولان ظریف، پیشنهاد چهارگانه برای پایان بحران یمن مطرح کرد آمار پایانی متقاضیان اعلام شد؛ جشنواره ملی فیلم فجر 12 روزه شد جزئیات "لغو" احتمالی طرح «زوج و فرد» در تهران ثبت‌نام کنکور ارشد 98 از 16 آذر آغاز می‌شود درآمدهای کمیته امداد 40 درصد افزایش یافت واکنش سخنگوی تعزیرات به گران‌فروشی نان؛ افزیش قیمت نان، سیاست دولت نیست