زیبایی‌های انتخابات



محمد سلطانی فر
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد


چالش‌های به وجود آمده در فضای انتخابات اخیر نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها، در هیأت نظارت بر مطبوعات زیبایی‌های بسیاری در پی‌داشت.
1- جدا از اینکه چه کسی به‌عنوان نماینده مدیران مسئول در انتخابات پیروز میدان شود و اینکه آیا یک نفر نماینده از مطبوعات تا چه میزان قادر خواهد بود در میان 6 عضو دیگر هیأت نظارت تأثیرگذار باشد، این انتخابات نشان داد که رسانه‌ها نسبت به تحولات پیرامون خود بی‌تفاوت نیستند و قادر خواهند بود صحنه گردان یک انتخابات قوی و پرشور باشند.
2- شاید برای اولین بار  طی چند دوره اخیر بود که رقابت نامزدهای انتخابات جدی شد و تقابل بین چند دیدگاه شکل گرفت و همین رقابت باعث شد تا کاستی‌های بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های انتخابات آشکار شود و قطعاً دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات و معاونت مطبوعاتی می‌بایست نسبت به رفع این ابهامات و کاستی‌ها اقدام عملی کنند.
3- برای بنده به‌عنوان معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، این شور و هیجان بسیار زیبا و جذاب بود. حضور شمار قابل توجه مدیران مسئول مطبوعات و دیگر رسانه‌ها و فعالیت‌های تبلیغی آنها در شبکه‌های مجازی، گروه‌ها و کانال‌های پیام رسان موبایلی نه تنها عامل نگرانی نبود بلکه می‌تواند راه و مسیر آینده را هموارتر سازد و به این نکته رهنمون شود که اگر به این خواسته‌های مطرح شده در پیام ها توجه لازم مبذول شود می‌توان در دوره‌های بعدی به مسیر دموکراتیک‌تر شدن این انتخابات امیدوار بود.
4- این انتخابات به اتمام رسید ولی تازه وظیفه دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات و معاونت مطبوعاتی برای توجه به خواسته‌های مشروع مدیران محترم رسانه‌ها شروع شده و باید این خواسته‌ها و هشدارها مورد توجه ویژه قرار گیرد.
5- به پیروز این انتخابات تبریک عرض می‌کنم و از اینکه با صبر و تحمل همه مدیران مسئول رسانه‌ها در طول این هفته‌ها توانستند جریان انتخابات را گرم نگه دارند تشکر می‌کنم و اعلام می‌کنم زیبایی‌های این انتخابات بیش از اخبار غلط (fake news)، اتهام زنی و شبهات بود هرچند که متأسفانه در مواردی نیز با زشتی‌هایی همراه شد که شاید این نیز بخشی از روند توسعه یافتگی در مسیر رسیدن به انتخاباتی کامل‌تر و سالم‌تر است.