مدیریت جدید شهری و انتظارات مردم

انتخاب شهردار تازه تهران به معنی تغییر و تحولات تازه در شهرداری تهران است؛ تغییر و تحولی که می‌تواند روزهای بهتری را برای تهران و شهروندانش نوید دهد. مروری بر این مشکلات می‌تواند یادآور اصلی‌ترین دغدغه‌ها و خواسته‌های مردم از شهردار جدید تهران باشد:
1- معماری شهری تهران سالها است که از ترکیب سنتی خود (که مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی بوده ) خارج شده و سبک و سیاق غربی به خود گرفته است. خانه‌هایی که در گذشته‌ای نه چندان دور بیرونی و اندرونی داشتند و حیاط و حوض و حریم هر خانه، آرامش و امنیتی به خانواده می‌بخشید، جای خود را به آپارتمان‌هایی با نما و معماری داخلی غربی داده که اگر چه در آغاز چندان مورد پسند خانواده‌ها نبود، اما به مرور فرهنگ شهرنشینی تهرانی‌ها را هم تغییر داده است. این تغییرات به مرور، نماد‌های بصری و جلوه‌های ظاهری در شهر را هم تغییر داده است و اگر چه گهگاه شهرداری کوشیده تا با استفاده از امکانات تبلیغی خود، جلوه‌های ظاهری شهر را به فضای سنتی برگرداند اما معلوم است که کمترین موفقیتی نداشته است. رهبر انقلاب چند سال پیش در دیدار اعضای شورای شهر و شهردار با اشاره به تأثیرگذاری معماری و نمای ساخت‌و‌سازها بر فضای سبک زندگی عنوان کردند: «باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر امکان‌پذیر باشد». این مساله مربوط به یک شورای شهر یا یک شهردار نمی‌شود و همیشه باید مورد توجه مسئولان شهری باشد.
2- ترافیک بزرگترین مشکلی است که وقت، انرژی و زندگی را از بسیاری از تهرانی‌ها گرفته است. آلودگی هوا نیز که ارتباطی تنگاتنگ با این موضوع دارد، مساله دیگری است که باید برای آن فکری اندیشیده شود. متاسفانه علی رغم قول‌هایی که تا به حال در این خصوص داده شده است، اقدام چندان موثری در این خصوص صورت نگرفته است. البته واضح است که این مسائل تنها مرتبط به مدیریت شهری نیست و بدون همکاری دولت، این مسائل حل شدنی نیستند؛ اما حالا که دولت و شهرداری هماهنگی و همفکری لازم را دارند، دیگر نمی‌تواند بهانه‌ای در این خصوص آورد.
3- سوء مدیریت و فساد اداری نیز مساله‌ای است که اگر چه تنها مرتبط به شهرداری نیست اما دامان شهرداری نیز از آن بری نیست. داستان املاک نجومی در زمان شهردار اسبق تهران، همچون مسائل مشابهش در بخش‌های دیگر مدیریت کشور، باعث شد که مردم نسبت به مسئولان بدبین شوند. اخباری که در این سالها درباره ساخت و سازهای بی رویه و تخریب باغ‌ها و... به گوش می‌رسید نیز مزید بر علت است. شورای شهر تهران و شهرداری وظیفه دارند ضمن شفاف سازی این مسائل، در رفع این قبیل مسائل بکوشند.
مدیریت شفاف نیاز مبرم این روزهای کشور است و چه خوب اگر این نیاز از مدیریت تازه پایتخت آغاز شود تا الگویی برای سایر بخش‌ها و سازمانها شود؛ در غیر این صورت تغییر و تحولات در شورای شهر و شهرداری نمود چندانی برای مردم نخواهد داشت.