ساخت يك حسينيه مدرن در بافت تاريخي

محله بازار، یک محله تاریخی در شهرستان آران و بیدگل است که دارای عصارخانه، مسجد جامع ٨٠٠ ساله، خانه‌های تاریخی ازجمله خانه باشکوه آقاسلیم به‌جا مانده از دوران زندیه و... است. به‌تازگي طرح توسعه حسينيه قديمي بازار شهر درحال اجراست كه اين توسعه موجب اعتراض فعالان ميراث فرهنگي شده است. اين اعتراض‌ها به‌دليل عدم همخواني مصالح به‌كاربرده شده، ارتفاع و ساخت و ساز با بافت تاريخي آران‌وبيدگل است كه به بافت تاريخي اين شهرستان خدشه وارد كرده است. همچنين يكي ديگر از اعتراض‌هاي فعالان ميراث فرهنگي به نقض حريم آثار ملي ثبت شده خانه تاريخي آقاسليم و حریم مسجد جامع تاریخی بازار است.
درطي چند سال اخيرتخريب‌هاي بسياري در شهرستان آران و بيدگل رخ داده است. حمام و آب‌انبار و چند خانه تاریخی و دستکاری‌های فراوان در بافت از جمله آن‌هاست.
با جواد صديقيان، مدير ميراث فرهنگي آران و بيدگل درباره توسعه حسينيه اين شهر به‌ گفت‌وگوي كوتاهي پرداخته‌ايم كه باهم مي‌خوانيم.
به‌گفته فعالان ميراث فرهنگي شهر، توسعه حسينيه قديمي شهر، تجاوز به حريم مسجد جامع بازار و حريم خانه آقا‌سليم است و همچنين نوع مصالح كاربردي و ارتفاع ساختمان، تناسبي با بافت تاريخي ندارد؛ بنابراين براساس چه طرحي درحال اجراست و چه نهادي به آن مجوز داده است؟


در آن بخش از شهر بناهاي ملي ثبت شده‌اي وجود دارد. براي انجام هرگونه ساخت و ساز در بافت تاريخي بايد از اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان مجوز اخذ شود. براي اين پروژه نيز در ابتدا كارشناسان شهرستان آران و بيدگل اعلام كردند كه توسعه حسينيه مشكلي ندارد اما از آنجايي‌كه اين شهرستان نمي‌تواند خود به طور مستقیم اقدام به صدور مجوز كند، پرونده را به اداره‌كل ميراث ‌فرهنگي استان اصفهان ارسال كرديم. كميته فني ميراث فرهنگ استان اصفهان نيز موافقت خود را با توسعه حسينيه اعلام كردند و گفتند كه اجراي اين پروژه آسيبي به بافت تاريخي شهر وارد نمي‌كند. به نظر من هيچ نگراني براي فعالان و دوستداران ميراث فرهنگي‌كشور وجود ندارد.
براساس شواهد، مصالح به‌كار رفته در حسينيه، هيچ‌گونه هم‌خواني با نوع مصالح به‌كار‌رفته در بناهاي تاريخي ندارد؛ همچنين ارتفاع آن نيز بيش از ارتفاع بافت تاريخي است. آيا اين تغييرات در بافت تاريخي مشكلي به‌وجود نمي‌آورد؟
قرار نيست مصالح و شكل حسينيه به‌صورت سنتي باشد. پنجره‌هاي آن آهني و مصالح آن آجر است و خدشه‌اي به بافت تاريخي شهر نمي‌زند و تنها ساختمان‌حسينيه به‌صورت امروزي و مدرن ساخته مي‌شود كه كميته فني استان اصفهان آن را تاييد كرده است. ما نيز به‌عنوان زيرمجموعه آن از اين دستور و مجوز تبعيت مي‌كنيم.