پولشويي دركشور وجود دارد

آرمان: رئیس مجلس دیروز در نشست خبری گفت: در بخش نظارت نیز دیوان محاسبات بررسی‌های مستمری داشت که ۷ هزار و ۶۰۰ گزارش در سطح ملی و استانی ارائه کرد. دیوان محاسبات گزارش مهمی درباره‌ صندوق ذخیره فرهنگیان و قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز ارائه نمود. ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شد که از آن هزار و ۱۰۰ پرونده در محکمه رای داده شد و منابع به خزانه برگشت.
به تدبیر نیاز داریم
سوال شد که اخیرا انتقاداتی نسبت به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص به‌خصوص درباره لوایح مرتبط با FATF مطرح می‌شود. برخی معتقدند که این هیات وارد حیطه قانون گذاری شده است نظر شما راجع به جایگاه هیات چیست؟ علی لاریجانی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام دو وظیفه مهم دارد. یک وظیفه مربوط به رفع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است که مجمع نظر مصلحتی می‌دهد. در زمان امام راحل، این رابطه وجود داشت که اگر مجلس در موردی دو سوم رای دهد مشخص می‌شود که آن موضوع مصلحت داشته و احتیاج به رعایت نظر شورا نبود. بعد از آن با تغییر قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت شکل گرفت.وی افزود: وظیفه دیگر مجمع جنبه مشورتی به مقام معظم رهبری است، رهبری سیاست‌های کلی نظام را بعد از مشورت با مجمع تشخیص ابلاغ می‌کند لذا ابتدا مواد خام تدوین شده و در مجمع بررسی می‌شود و سپس رهبری آن را بررسی کرده و در نهایت با صلاح‌دیدشان ابلاغ می‌نماید. لاریجانی ادامه داد: مجمع تشخیص وظایف جانبی هم دارد در زمان مرحوم آیت‌ا... هاشمی مقام معظم رهبری نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی که از وظایف ایشان بود را به مجمع تشخیص واگذار کرد. این موضوع در قانون برنامه هم تعریف شد. مقام معظم رهبری هیاتی را در مجمع انتخاب کرد که آن هیات بر اجرای سیاست‌های کلی نظارت داشته باشد. تا اینجای کار روال قانونی طی شده است منتها اشکال در روش اجراست که ایهام به وجود آورده است. به طوری که لفظ مجلس سنا را به کار بردند. قطعا هیات نظارت نمی‌تواند نقش قانون‌گذاری داشته باشد. الجزیره نیز از رئیس مجلس پرسید که بعد از خروج آمریکا از برجام به نظر می‌سد که انتظارات ایران از ادامه برجام با اروپا برآورده نشده است. تقریبا ضرب‌الاجل برای اروپایی‌ها تمام شده است با این شرایط آیا ایران از توافق هسته‌ای خارج می‌شود؟ وی در پاسخ گفت: مواضع اروپایی‌ها و بحث‌هایی که مطرح کردند این است که اصرار دارد ایران با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود. آنها به موقع اقداماتی را انجام ندادند اما راهکارهایی را مطرح کردند که هرازگاهی راهکار تغییر کرده ما هم رصد می‌کنیم. در شورای هسته‌ای هم در این باره بحث شد مهم است که توافق هسته‌ای توافق بین‌المللی بود. وی افزود: سوال این است که آیا دیگران می‌توانند به توافق پایبند باشند آنها می‌گویند که این توافق را می‌خواهند و همچنان اصرار دارند که پای توافق هستیم منتها از نظر اجرا مشکلاتی دارند. الان موضوع اقتصادی در دنیا مساله مهمی شده که از این ابزار استفاده می‌کنند. هنوز در حال مذاکره هستیم فکر می‌کنیم اگر مذاکره نهایی به نتیجه رسد بر اساس آن عمل می‌کنیم در غیر این صورت تصمیم گیری می‌شود. وی گفت که وزیر خارجه اعلام کرده در حال مذاکره نهایی با طرف اروپایی هستیم.
مجلس نمی‌تواند نظرش را درباره استیضاح به اقلیتی تحمیل کند


ایسنا از رئیس مجلس این سوال را پرسید که چقدر استیضاح وزیر خارجه در شرایط فعلی و مواجهه با تحریم‌ها مصلحت است و این که موضع شما درباره‌ اظهارات ظریف پیرامون پولشویی چیست؟ رئیس مجلس در پاسخ گفت: مساله استیضاح جزو حقوق نمایندگان است ممکن است مجلس امری را مصلحت نداند اما نمی‌تواند آن را به اقلیتی تحمیل کند. آنها می‌توانند از این ابزار استفاده کنند لذا چیزی خارج از روال نیست. به طور طبیعی استیضاح در دستور کمیسیون مطرح شده و ممکن است متقاضیان قانع شوند این که مصلحت تشخیص می‌دهند یا خیر بر عهده مجلس است. وی افزود: برخی از نمایندگان معتقدند که اکنون زمان استیضاح مناسب نیست اما اختلاف وجود دارد و تعداد دیگری نظر دیگر دارند. به نظرم باید مسیر طی می‌شد. وی در پاسخ به سوالی درباره این که برخی از قوانین قابلیت اجرایی ندارند، گفت‌: کدام قانون قابلیت اجرایی ندارد؟ چرا می‌گویند قانون بازنشستگی قابلیت اجرا ندارد؟ اگر کسی از اجرای قانون استنکاف می‌کند باید یقه‌اش را گرفت. قانون در حال اجرا است.
شرایط مذاکره مهیا نیست
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکره با آمریکا، تاکید کرد: یکسری حرف‌های بی حساب و کتاب مطرح می‌شود. حرف‌های سخیف گفتن مایه مباهات نیست. در کنار اینها می‌گویند که آماده مذاکره هستیم.
ادامه صفحه6