فشار گروه‌های خاص به دانشگاه و انفعال دولت

آرمان- حمید شجاعی: گویا دیگر باید باورمان شود که 16 آذر را نیز مثل سایرمناسبت‌های سیاسی کاملا کلیشه‌ای و با حضور و سخنرانی افرادی خاص ببینیم. هرچند وزیر علوم از نداشتن لیست سیاه برای حضور اشخاص و چهره‌های سیاسی در دانشگاه‌ها خبر داده، اما گویا جریان‌های دیگری که نفوذ کلامی و اراده بیشتری دارند طبق لیست سیاه خود اقدام می‌کنند. صادق زیبا کلام استاد دانشگاه در این باره معتقد است:«لغو سخنرانی‌ها در دانشگاه‌ها بیش از آن که ناشی از یک سیاست مشخص باشد، نتیجه بی‌ارادگی برخی از مسئولان دانشگاه‌هاست که سریعا در مقابل گروه‌های فشار تسلیم می‌شوند.» مخالفت‌های زنجیره‌ای با مناظره‌ها و سخنرانی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که تا به امروز وزیر علوم هیچ‌گونه واکنشی نسبت به آن نداشته است.
تراژدی لغو سخنرانی‌ها
در حالی که رئیس‌جمهور برای مراسم 16 آذر امروز به سمنان می‌رود، مراسم تشکل‌های دانشجویی یک به یک لغو می‌شوند. حدودا 2 هفته پیش بودکه منصور غلامی وزیر علوم درباره مواجهه برخی تشکل‌های دانشجویی که برای اخذ مجوز جهت برگزاری مراسمی با حضور فرد یا افرادی به مرجع صدور مجوز مراجعه می‌کنند، با بهانه‌هایی نظیر این‌که فرد دعوت شده در لیست سیاه وزارت علوم قرار دارد و امکان صدور مجوز برای حضور این فرد فراهم نیست، گفت:«وزارت علوم هیچ بلک ‌لیستی برای حضور افراد در مراسم‌های سخنرانی و مناظره‌هایی که با حضور دانشجویان برگزار می‌شود، ندارد و اگر هیأت 3 نفره مجوزی برای برگزاری مراسمی صادر کند هیچ کس نباید معترض به این مجوز شود.» با این حال روال همچنان مثل سابق دنبال می‌شود و این گفته آقای وزیر جنبه عملی به خود نگرفته است. چه اینکه از چند روز گذشته تا کنون روند لغو سخنرانی‌ها و نشست‌های پرسش و پاسخ دانشجویی با شیبی آرام ادامه دارد و گویا دستی از بیرون دانشگاه نمی‌خواهد که فضای سیال، پویا و بانشاطی بر دانشگاه حاکم باشد. گرچه این مساله صرفا برای تشکل‌های خاص مثل انجمن‌های اسلامی یا کانون‌های مستقل اتفاق می‌افتد. در این راستا در آستانه 16‌ آذر، مناظره میان صادق زیباکلام و احمد زیدآبادی در دانشگاه امیر کبیر در 9 آذر لغو شد، اما نشست دیگری که قرار بود در 11 آذر با حضور یکی از چهره‌های جبهه پایداری برگزار شود با واکنش زیبا کلام در عدم حضور وی در این نشست مواجه شد. چه اینکه قرار بود یکشنبه گذشته نیز وی در دانشگاه کرج مناظره‌ای دیگر داشته باشد که با مخالفت شورای تامین فردیس کرج لغو شده است. گرچه این مساله صرفا برای او نبوده و جلسه سخنرانی غلامرضا حیدری نماینده تهران در شیراز نیز به دلایل نامعلومی لغو شده است. روز گذشته نیز سخنرانی آذر منصوری با عنوان «منع خشونت علیه زنان نیز در دانشگاه بین‌المللی قزوین بدون هیچ توضیح مشخصی لغو شد. حال وزیر علوم باید پاسخ دهد چه تفاوتی میان 16 آذر در دولت روحانی و احمدی‌نژاد است وقتی قرار است که در هردو دولت از نشست‌ها و سخنرانی‌های فعالان سیاسی اصلاح طلب در 16 آذر جلوگیری شود.
فشار از بیرون


یک فعال سیاسی اصلاح طلب در درباره دلایل لغو سخنرانی خود اظهار کرد: از سه سال گذشته بعد از اتفاق دانشگاه یاسوج و پس از آن اهواز، به غیر از دانشگاه اصفهان، تقریباً اکثر دانشگاه‌هایی که از من برای سخنرانی دعوت کردند، با اینکه انجمن‌های اسلامی مطمئن بودند که مجوز می‌گیرند و حتی می‌گرفتند، بعد از اخذ مجوز با فشارهایی که از جاهای مختلف به آنها وارد می‌شد، این برنامه‌ها را لغو می‌کردند. جماران نوشت؛ آذر منصوری گفت: درباره دانشگاه قزوین نیز با اینکه اعضای انجمن اسلامی دانشجویان پیگیر بودند تا به بهانه روز جهانی«منع خشونت علیه زنان» مراسمی با همین عنوان برگزار کنند. این تشکل با اطمینان از اخذ مجوز خود صحبت می‌کرد و پیگیری‌های لازم را هم داشت، منتها در نهایت دو روز گذشته به من اعلام کردند که مجبور شدند این برنامه را لغو کنند. وی افزود: تشکل یکی از دانشگاه‌های یزد هم طی روزهای گذشته از من دعوت کرده بود که به همین مناسبت، روز 10 آذر در آنجا سخنرانی داشته باشم، اما آنها نیز با اینکه مجوز لازم را گرفته بودند، تهدید شده بودند که اگر برنامه برگزار شود یک عده آن را برهم خواهند زد. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که این قبیل رفتارها در ایجاد فضای یأس و ناامیدی در دانشگاه‌ها نقشی موثر دارند. منصوری تصریح کرد: وقتی تشکل‌ها سخنرانی را دعوت کردند و هماهنگی‌های لازم را برای این کار انجام دادند، با فشارهای بیرونی برنامه آنها لغو می‌شود. در برخی دانشگاه‌ها حتی لیستی به تشکل‌ها دادند و به آنها گفته شده که تنها می‌توانند از افراد درون آن لیست، برای مناسبت‌ها سخنران دعوت کنند.