مشاوره بیماری شروری که برای خنداندن، آدم ها را می سوزاند

  انتشار کلیپ به آتش کشیدن برخی شهروندان در پارک  های پایتخت برای تفریح توسط چند جوان به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و با واکنش سریع پلیس پایتخت و تشکیل تیمی ویژه برای شناسایی، این فرد شرور دستگیر شد. اعترافات این مجرم سابقه دار پس از دستگیری در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری بازدید فراوانی داشت و تعجب همه را برانگیخت. نکته ای که در این بین نباید مغفول بماند، بیماری روانی است که این فرد به آن دچار شده و به علت ناآگاهی از آن برای خودش و دیگران خطر آفرین شده است. در ادامه به این بیماری اشاره خواهد شد.
 
    گوشه ای از اعترافات این شرور
این فرد 33 ساله در اعترافاتش می گوید: «من به چند نفر از معتادانی که می شناختم پول و لباس می دادم. آن ها هم لباس ها را می پوشیدند و در پارک خودشان را به خواب می زدند. بعد از این که روی آن ها کمی بنزین می ریختم و آتش می زدم فرار می کردند و دونفر دیگر هم آن ها را خاموش می کردند... برای تفریح و خنداندن مردمی که در پارک بودند، این کار را می کردم... بیشتر اهل دعوا و زورگیری هستم. البته کبوتر دزدیده ام. 24 ساله  بودم که یک کیسه میوه از دست فروشی سرقت کردم... پول که نداشتم تا با آن فخر فروشی کنم. دلم می خواست کاری کنم که مورد توجه دیگران قرار بگیرم و از من حساب ببرند. مثلاً برای قدرت نمایی روی موتورسیکلت می ایستادم تا خودی نشان دهم...»
    آن چه در این کلیپ دیدیم
فردی برای خنداندن و لذت بردن خودش و اطرافیانش دست به اقدام عجیبی می زند. او معتادان و افراد گمنامی را که در پارک ها استراحت می کنند و به خواب رفته اند به آتش می کشد و در کمال ناباوری وقتی آن ها مشغول سوختن می شوند، خودش و دوستانش غرق در خنده و در کمال آرامش مشغول فیلم برداری هستند. به راستی خنده و تفریح به چه قیمتی؟ آیا این اقدام شرم آور ارزش خنده دارد؟ آیا ما برای خنداندن دیگران باید دست به هر اقدامی بزنیم؟


    2 دلیل روان شناسانه انجام چنین کارهایی
وجود و اساس چنین کارهایی دو ریشه در روان شناسی دارد.
گروه اول: ما برای جلب توجه دیگران و نشان دادن خودمان دست به هرکاری می زنیم حتی اگر آن کار پر خطر باشد یا به دلیل کل کل و ادعا یا قدرت نمایی ممکن است رفتارهایی از خود بروز دهیم تا حساب کار دست دیگران بیاید! امکان دارد این فرد با دوستانش از روی شرط بندی این کار را کرده باشد اما او در مصاحبه ای که انجام داده، گفته که از روی تفریح و لذت دست به انجام این کار زده است. بنابراین و به احتمال زیاد در دسته دوم قرار می گیرد.
گروه دوم: در روان شناسی افرادی که از آزار رساندن و اذیت کردن دیگران لذت می برند و انجام این کارها باعث آرامش آن ها می شود افرادی هستند که با سادیسم دست و پنجه نرم می کنند. سادیسم یا دگرآزاری یا تمایل به آزاررسانی در روان شناسی به عنوان اختلال شناخته می شد ولی از زمان انتشار طبقه بندی «دی.اس.ام.چهار» از آن به عنوان یک ویژگی شخصیتی نام برده می شود.
    تعریف دقیق و علمی سادیسم
سادیسم عبارت است از علاقه به آزار دادن دیگران به صورت جسمی، روانی و جنسی به طوری که این آزار رساندن، موجب لذت و آرامش فرد آزار رسان شود. این افراد از تحقیر و تمسخر و آزار روحی یا جسمی و جنسی افراد به خصوص در حضور دیگران لذت زیادی می برند و گاهی رفتارهای پرخاشگرانه یا جنایتکارانه از خود بروز می دهند.
    سادیسم 3 نوع دارد
سادیسم سه نوع دارد که عبارت اند از: الف) سادیسم ذهنی که شخص صحنه های سادیسمی را تجسم می کند ولی اقدام به آزار دیگران نمی کند. ب) سادیسم احساسی که شخص از تحقیر و آزار روحی دیگران لذت می برد و از پایمال کردن شخصیت دیگران ارضا می شود. ج) سادیسم بدنی که شخص به آزار دیگران می پردازد و از ضرب و جرح ساده تا قتل و سوزاندن افراد مد نظر خود پیش می رود و لذتی وصف نشدنی از این کارهای ناپسند می برد.
    این شرور سادیسم بدنی دارد
این فرد به دلیل این که سابقه آزار و اذیت جنسی را در اعترافاتش دارد و اکنون هم به آتش زدن معتادان مبادرت کرده است، در طبقه بندی سادیسم در نوع سوم سادیسم قرار می گیرد. خوشبختانه این افراد که دست به چنین اقداماتی می زنند، نمی توانند از چنگال قانون در امان بمانند و مجازاتی سخت را در پیش دارند. به امید روزی که دیگر شاهد چنین رفتارهای جنون آمیزی نباشیم و این افراد توسط دیگران شناسایی و قبل از وقوع جنایتی بزرگ تر به یک روان شناس ارجاع داده شوند.