حجاریان: راه نجات کشور از طریق اصلاحات می گذرد


سعید حجاریان از تحلیل گران برجسته جریان اصلاحات در گفت و گویی درباره نسبت اصلاحات و دولت روحانی گفت: ایشان به بسیاری از وعده‌هایش یا نخواست یا نتوانست عمل کند و در واقع زمانی که از خود عبور کرد، طبعاً بخشی از اصلاح‌طلبان هم ناگزیر با ایشان زاویه پیدا کردند. وی همچنین تاکید کرد: روزنه‌های زیادی پیش روی جریان اصلاحات است و اطمینان دارم راه نجات کشور از طریق اصلاحات می‌گذرد. حجاریان که با تسنیم گفت و گو می کرد، درباره فاصله اخیر اصلاح طلبان با روحانی با اشاره به این که ما با دکتر روحانی عقدی –به‌صورت ائتلاف- نبسته بودیم، اظهار کرد: ایشان وعده‌هایی به مردم دادند و مردم هم به‌دلیل همان وعده‌ها پای صندوق رأی رفتند. دفاع ما، براساس همین وعده‌ها بود و نه خواسته‌های حداکثری خودمان. اما، ایشان به بسیاری از وعده‌هایش یا نخواست یا نتوانست عمل کند و در واقع زمانی که از خود عبور کرد، طبعاً بخشی از اصلاح‌طلبان هم ناگزیر با ایشان زاویه پیدا کردند. وی در بخش دیگری از این گفت و گو بدون آن که نامی از احمدی نژاد ببرد، درباره او گفت: اصلاح‌طلبان افراد پاکدست و مجرب فراوانی دارند و هر یک از آن‌ها به‌تنهایی یک سر و گردن بالاتر از رئیس کابینه دولت معجزه هستند. عملکرد آن رئیس کاری کرد تا سال‌ها جریان راست به محاق برود و 10 جمنای دیگر نمی‌تواند «جمعنا» شود.
نظارت استصوابی مانند چادر اکسیژن بیمارستان، اصولگرایان را دربرگرفته است
این تحلیلگر برجسته اصلاحات با تأکید بر این که اگر نظارت استصوابی نبود، اصلاح‌طلبان با افرادی به مراتب بهتر از دکتر روحانی و دکتر عارف وارد انتخابات می‌شدند و رأی هم می‌گرفتند، گفت: متأسفانه جریان راست نمی‌خواهد بفهمد، نظارت استصوابی همچون چادر اکسیژن بیمارستان‌ آن‌ها را دربر گرفته است و چنان چه رخنه‌ای در آن اتاق ایجاد شود، همگی دچار انواع امراض و حتی خفقان خواهند شد. وی ضمن اشاره به این که جریان اصلاحات سختی‌های فراوان کشیده است و توان تحمل هر باری را دارد، تصریح کرد: اما بسیاری از اصو‌لگرایان در کنار جوی‌های رانت و در شرایط گلخانه‌ای رشد کرده‌اند و باید ببینیم در یک روز توفانی از خود جنمی نشان خواهند داد یا خیر. وی با بیان این که «من درباره سال 1400 فکر نمی‌کنم زیرا در ایران، برنامه بلندمدت شش‌ماهه است!پس معتقدم تا 1400 راه درازی در پیش داریم» اظهارکرد: فرض کنیم، طی این مدت ائتلافی علیه ایران شکل بگیرد و خدای نکرده به ما حمله نظامی بشود. آن گاه قاعدتاً اصلاح‌طلبان مانند هر فرد میهن‌دوست دیگری تحت لوای بهترین فرمانده نظامی –که بتواند بقای این سرزمین را حفظ کند- خواهند رفت.
اختلاف میان اصلاح طلبان طبیعی است
حجاریان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف میان اصلاح طلبان گفت: اصلاح‌طلبان هر یک به‌تنهایی اهل ایده‌پردازی هستند بنابراین برعکس جریان راست، ولایت‌پذیر نیستند، پس وجود اختلاف میان آن‌ها طبیعی است. ولی اصلاح‌طلبان در میان خود ساز و کارهای حل اختلاف را پیدا کرده‌اند. از آن‌ گذشته، فرض کنید اصلاح‌طلبان نتوانند و اساسا از صحنه روزگار حذف شوند. آیا جریان راست به‌تنهایی می‌تواند کشور را اداره کند؟ زمانی که روزنامه‌های اصلاح‌طلب به‌طور فله‌ای توقیف شدند، توضیح دادیم، با بستن روزنامه‌های ما کسی به سمت جناح راست میل نمی‌کند بلکه به سمت گزینه‌های دیگر می‌روند. وی در پایان این گفت و گو نیز با اشاره به این که من قائل به انسداد نیستم و معتقدم روزنه‌های زیادی پیش روی جریان اصلاحات است، گفت: اطمینان دارم راه نجات کشور از طریق اصلاحات می‌گذرد.