سید‌علیرضا کریمی ‌‌ سردبیر

تا همین یک ماه پیش همچنان تلویزیون بخش هایی از مناظره میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پخش می کرد.دلیل اقدام مسئولان صدا وسیما روشن بود.دو کاندیدای ریاست جمهوری ایالات متحده سخنانی را علیه یکدیگر مطرح می کردند که باب دل تلویزیون و کسانی بود که همفکر این رسانه هستند.از شکست آمریکا در افغانستان و عراق گرفته تا رسوایی های جنسی یکی از کاندیدا ها، بخشی از مطالبی بود که مطرح می شد.در حقیقت همه آنچه ساکنان ساختمان جام جم می خواستند در طول ده ها سال علیه آمریکا بگویند و تهیه کنند را کلینتون و ترامپ طی چند ساعت به زبان آوردند.حالا دو سوال.آیا مسئولان برگزاری انتخابات ایالات متحده 4سال بعد مناظره ها را حذف خواهند کرد و یا ضبط شده پخش می کنند؟پرسش دوم؛آیا پس از برگزاری مناظره ها و طرح مطالب تند کاندیداها علیه یکدیگر نظام آمریکا فروپاشید و ایالات مختلف اعلام استقلال کردند؟
اکنون از همین منظر به ماجرای پرحاشیه مناظره‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایران بنگرید.عده ای که معلوم هم نشده چه کسانی هستند اصرار دارند مناظره ها در این دوره به صورت ضبط شده پخش شود تا به قول وزیر کشور در حوزه امنیت عمومی اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد.این در حالیست که صرفنظر از بحث های سیاسی متداول طی چند روز گذشته،این تصمیم از جهات مختلف اشتباه و نامربوط است. اولا، مگر ما مدعی نیستیم که نظام به ثبات سیاسی لازم رسیده و مردم نیز به آن اطمینان دارند.لذا در چنین شرایطی نباید بیمی از آن داشت که بعضا فلان کاندیدا سخنی را مطرح کند و فی المثل تنمان بلرزد که چرا چنین گفته شد و چرا چنین پاسخی مطرح گردید. ثانیا،کاندیداهای فعلی از عالی ترین و مهم ترین فیلتر نظام عبور کرده اند و صلاحیت خود را برای اولین پست اجرایی کشور به اثبات و تایید رسانده اند.آیا چنین افرادی ممکن است سخنانی را مطرح نمایند که حمل بر خروج از خطوط قرمز باشد؟
ثالثا،گویا عده ای دلواپس بدبینی مردم پس از مناظرات زنده هستند اما اتفاقا این تصمیم اگر اصلاح نشود منجر به بدبینی جامعه می گردد.فی المثل گفته می شود این چه مدل شفافیتی است که مناظره های آن ضبط شده است!
رابعا،از لحاظ فنی و تخصصی نیز ابدا مناظره غیر زنده معنا و مفهوم ندارد.مناظره «مرده» بیشتر شبیه به خیمه شب بازی است تا یک چالش .


خامسا،تمامی کاندیداهای انتخابات مطمئنا از این تصمیم متضرر می شوند.شاید نامزدهای اصولگرا تصور نمایند با چنین تصمیمی از افشاگری های حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در امان خواهند ماند اما این تصمیم یک فضای منفی کلی ایجاد خواهد کرد که همه کاندیداها را شامل می شود. سادسا،اگر به دنبال مشارکت حداکثری هستیم این مهم در یک فضای سرد و بی روح میسر نمی شود.فضای چالشی و برخورد تفکرها و عقایداست که مردم را مجاب به انتخاب می کند.
النهایه اینکه هر آرامشی مطلوب نیست.آرامش گورستانی منجر به بی تفاوتی و بی قیدی می شود.آرامشی باید مورد تاکید قرار گیرد که همراه با آگاهی و هشیاری باشد.بین این دو فرسنگ ها فاصله است.