بیم اصولگرایان از تکرار فرجام ائتلاف 92

آفتاب یزد- گروه سیاسی: رفتار حجت‌الاسلام رئیسی را بگذارید در کنار نامه چندی پیش او که نسبت به عملکرد صدا و سیما در نمایش دادن تصاویر رئیس جمهور انتقاد کرد و یک جورهایی به بهانه موسم انتخابات، خواستار ممنوع التصویری روحانی تا اطلاع ثانوی شده بود! همه اینها تنها یک معنی می‌تواند داشته باشد. اینکه ابراهیم رئیسی عزمش برای تا آخر ماندن جدی است و رقابت طوفانی (البته احتمالا به تعبیر اصولگرایان) با حسن روحانی تا پایان انتخابات ریاست جمهوری برای او از نان شب هم واجب تر شده! به عبارتی رئیسی قرار نیست فداکاری کند و در راستای منافع جناحی و حزبی به نفع کس دیگری کنار رود! بخصوص آنکه خود پیشتر از این هم در بیانیه‌ای خودش را فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی توصیف کرد تا با این حربه، دیگر در رودربایستی فدای جناح و حزبی و جبهه‌ای نشده و جایش را به نامزد دیگر از همان حزب و جناح ندهد... پس تکلیف رئیسی به عنوان کاندیدایی که تا آخر رقیب حسن روحانی خواهد بود، مشخص است.
**قالیباف هم نمی رود چون...
اما در میان اسامی شش نامزد نهایی ریاست جمهوری، نام یک اصولگرای دیگر همچون رئیسی از خراسان! دیده می‌شود که طبق معمول سنوات و دوره‌ها‌ی گذشته کاندیدا شده است. محمد باقر قالیباف! شهردار تهران مطمئنا نسبت به حسن روحانی بخصوص از زمانی که در مناظرات سال92 از سوی او سرهنگ خوانده شد و نه حقوقدان! و ماجرای نقشه‌ها‌ی گاز انبری‌اش برملا شد، حس خوبی ندارد.
از همان بیانیه دادن روز نام نویسی اش در انتخابات ریاست جمهوری 96 معلوم بود که قالیباف نیز آمده تا بماند، در گفته‌های آن روزش، در حمله به دولت سنگ تمام گذاشت و روحانی را به دروغگویی در باره وعده‌ها‌ی 100 روزه متهم کرد. او در لفافه حسن روحانی را بی‌عرضه‌ای خواند که بلد نیست مثل وی (وعده‌های انتخاباتی قالیباف) سالانه 5 میلیون شغل ایجاد کند و یا درآمد مردم را 2.5برابر افزایش دهد!!، معلوم بود که قالیباف با توپ پر آمده و در همان بیانیه عصبی و فاقد اصول سیاسی نشان داد که وی به دنبال انتقام از روحانی است. به بیان دیگر قالیباف هم هرچند تا پیش از این می‌گفت تا زمانیکه تمام اصولگرایان برروی او اجماع نکنند کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شود اما حس منفی و تلافی جویانه اش نسبت به حسن روحانی آنقدر بالاست که بدون چنین اجماعی هم نامزد ریاست جمهوری شد و این بدان معنی است که قالیباف نیز همچون رئیسی از دور رقابت‌ها کنار برو نیست!


و نتیجه آنکه آنچه در عمل روی داده، نه رویارویی حسن روحانی با رقبایش، بلکه رویارویی قالیباف و رئیسی با یکدیگر است.
**چالش رئیسی
اگرچه به ظاهر جمنایی‌ها با نامه زدن به شورای نگهبان از این نهاد برای تایید صلاحیت هر دو این افراد تشکر می‌کنند اما این جبهه (جمنا) خودش هم می‌داند که این دو کاندیدا، دو چالش انتخاباتی96 برای آنها خواهند بود؛ دو چالش از دو کاندیدا که قرار هم نیست هرگز با هم یکی شوند.
چالش رئیسی با اصولگرایان از جایی شروع شد که او خود را تافته جدا بافته دانست. مثلا زمانی که هیچ میثاقنامه‌ای از اصولگرایان جمنایی را امضا نکرد یا زمانی که در بیانیه انتخاباتی اش خود را فارغ از جناح بندی‌های سیاسی دانست و دیگر اینکه او روزبه روز به جبهه پایداری‌ها نزدیک و نزدیکتر شد. جبهه‌ای که حتی خود اصولگرایان نیز مانده اند با آن چه کنند! جبهه‌ای که بیشتر به قشر خاص اصولگرا معروف است!! همین چسبندگی رئیسی به این جبهه باعث دلزدگی برخی اصولگرایان نسبت به نامزدی که در ابتدا او را با آب و تاب برترین گزینه خود می‌دانستند، شد. دلزدگی که هم در رسانه‌ها‌ هم در تردید‌ها‌ی چهره‌ها‌ی اصولگرا نسبت به او مشهود است، رئیسی که قرار بود با آمدنش خیل عظیم محافظه کاران را به سمت خود جلب کند و باعث شود حداقل انتخابات ریاست جمهوری را در رقابت با حسن روحانی به دور دوم بکشاند اکنون خود با ترجیح دانستن پایداری‌ها‌ به سایر اصولگرایان باعث دودستگی و تفرقه در این جمع (اصولگرایان) شده است. بسیاری او را گزینه جدی اصولگرایان نمی دانند و از وی مرتب فاصله می‌گیرند. هرچند از وجنات رئیسی پیداست که او قرار نیست با این فاصله گرفتن‌ها، تصمیم به جدایی از پایداری‌ها بگیرد. به علاوه کاندیدا نشدن سعید جلیلی هم در این انتخابات نشان داد که رئیسی قرار است تفکر امثال جلیلی را در انتخابات 96 باجدیت هدایت کند.
**چالش قالیباف
امامحمد باقر قالیباف نیز که به محسن رضایی 2 به دلیل دفعات مکرر نامنویسی اش در انتخابات معروف شده است هم خود و هم اصولگرایان را با چالش جدی روبه رو کرده است! قالیباف خود نیز می‌داند که بعد از ماجراهایی چون املاک شهرداری و البته تا حدی پلاسکو؛ حتی برخی از اصولگرایان هم تمایل به نزدیکی با او را ندارند! درست مثل احمد توکلی چهره شاخص اصولگرا که به خاطر موضوع املاک شهرداری، حمایت‌ها‌ی قبلی خود از قالیباف را نیز اشتباه خوانده و در زاویه‌ای 180 درجه‌ای توصیفات جدیدش از قالیباف آنقدر ستیزه‌جویانه است که بعضا قابل چاپ نیستند.
از طرفی حضور چند باره قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری و رای نیاوردن او در دوره‌های قبل عملا از وی چهره‌ای سوخته ساخته که نباید اینبار هم توفیقی در انتخابات داشته باشد.
**مناظره اصولگرایان علیه یکدیگر
به بیانی دیگر ورود دوباره قالیباف به عرصه انتخابات و همین طور نوع اعمال ورفتار رئیسی باعث شده تا بسیاری از اصولگرایان دلسرد از تنها هدف خود یعنی به دور دوم کشیدن انتخابات شوند....
حضور رئیسی از یک سو و همین طور حضور قالیباف از سوی دیگر، داستان تکراری عدم وحدت اصولگرایان در سال92 را تداعی می‌کند. تا جایی که طرفداران هردو کاندیدا با به راه انداختن هشتگ‌ها‌یی در شبکه مجازی و آوردن دلایلی خواهان کناره‌گیری طرف مقابل هستند. گروه‌های اصولگرا در حال حاضر برای آنکه یکدیگر را متقاعد کنند که در انتخابات 96 باید قالیباف به نفع رئیسی کنار رود یا رئیسی به نفع قالیباف، به برملا کردن رازها و نقصان‌ها‌ی کاندیدای مقابل دست می‌زنند و بی آنکه نیازی به مناظره‌ای زنده یا مرده! از تلویزیون باشد، خود علیه خود، مناظره‌های افشاگرانه به راه انداختند به‌طوری‌که اکنون رقابت با حسن روحانی را از یاد برده اند.