آفتاب یزد گزارش می‌دهد

آفتاب‌یزد – گروه اجتماعی: چهار سال پیش با شعار کاهش آسیب‌های اجتماعی بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه زد. آسیب‌هایی که تا قبل از آن پشت پرده امنیتی پنهان شده بودند و حالت محرمانه داشتند و حتی کارشناسان هم نمی‌توانستند در مورد آن اظهارنظر کنند. حال امروز بعد از ۴ سال به جایی رسیده‌ایم که دیگر نه تنها آسیب‌های اجتماعی را در کشور پنهان نمی‌کنند و همه در مورد آن صحبت می‌کنند، بلکه شاهد کاهش آن هستیم. مصداق بارز این ادعا آمارهایی است که از سوی مسئولان دولتی و غیردولتی در این باره منتشر می‌شود. به‌تازگی محمدباقر الفت ،معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفته است:« در پی ارائه گزارش‌های متعدد از مراجع ذی‌ربط، مقام معظم رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی تاکیداتی داشتند تا درباره همه آسیب‌ها تلاش موثری صورت گیرد تا آسیب‌های اجتماعی کنترل و نرخ رشد در حوزه آسیب‌ها کاهش یابد. اکنون این موضوع محقق شده است به طوری که در حوزه طلاق توافقی و زمین‌خواری شاهد کاهش هستیم.» از سوی دیگر بنا به گفته روزبه کردونی، مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه با کاهش ۱۹ درصدی خشونت و درگیری در جامعه روبه رو هستیم. بنابراین کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی نشان دهنده این است که حساسیت‌ها به مسئله بزرگی چون آسیب‌های اجتماعی در دولت تدبیر و امید بسیار بالاست.
**انصافا روحانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی خوب عمل کرد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص به آفتاب‌یزد می‌گوید: یک زمانی دولت‌های ناظم یا نگهبان داشتیم که سه هدف تامین نظم، امنیت و عدالت را داشتند. بعد از آن با سیستم‌های دولت رفاهی مواجه شدیم که هدف اصلی آنها ارائه خدمت عمومی بود، سپس با دولت قانونمدار که تم اصلی آن تبعیت تمام مقامات سیاسی و اداری از اصل حاکمیت قانون بود، روبه‌رو شدیم و حال دولت «به‌زمامدار» یا به نوعی حکمرانی خوب مطرح است. شکور پورحسین شقلان اظهارکرد: اولین اصول در این نوع از دولت، میزان مشارکت مردم، دومین اصول حاکمیت قانون و سومین اصول، اصل شفافیت است. شفافیت به معنای جریان آزاد اطلاعات و قابلیت سهل و آسان به آن است. یعنی میزان آگاهی آحاد مردم از سیاست‌هایی که دولت اتخاذ می‌کند. وی عنوان کرد: بنابراین زمانی می‌توانیم با آسیب‌های اجتماعی مبارزه دقیق کنیم که اصل شفافیت رعایت شود. یعنی آسیب‌ها جامعه‌شناسی شود مثلا وضعیت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و... در کشورمان چگونه است، زمینه‌های به‌وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی چیست، چه راهکارهایی می‌توان برای پیشگیری و مبارزه با آنها در نظر گرفت و در نهایت متولیان واقعی چه کسانی هستند.
این نماینده مجلس ادامه داد: معتقدم دولت روحانی به این اصل رسیده که در حوزه آسیب‌های اجتماعی شفاف عمل می‌کند در صورتی که در دولت‌های قبلی آسیب‌های اجتماعی به‌صورت شفاف بیان نمی‌شد. در واقع انصافا دولت تدبیر و امید در این زمینه نسبت به دولت قبل عملکرد بهتری داشته است. ما در دنیا سه نسل از حقوق بشر را داریم؛ حقوق مدنی سیاسی، حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق همبستگی. بر این اساس این دولت سعی دارد تمام این حق‌ها را به قانون تبدیل کند و به رسمیت بشناسد. این در حالی است که قبلا ندیده بودم دولت‌ها به‌صورت جامع و کامل بخواهند بیان کنند. شکور پورحسین گفت: در اکثر نظام‌های بشری آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و خاص جامعه ما نیست، اما آنچه مهم است اینکه با این آسیب‌ها مبارزه می‌شود، بنابراین انتظار این است که دولت روحانی باید در این مقولات بهتر باشد.


**نظر جامعه‌شناس
یک جامعه‌شناس نیز در این خصوص به آفتاب‌یزد می‌گوید: جنس مقوله آسیب‌های اجتماعی پنهان‌کردنی نیست، بلکه اظهر من‌الشمس است. یعنی اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را پنهان کنیم اتفاقا وضع بدتر و باعث رشد فزاینده آن می‌شود در واقع مجرمان اجتماعی در خفا به‌راحتی می‌توانند کارشان را انجام دهند و به اهدافشان برسند. متاسفانه در دولت قبل هم تلاش بر این بود که اعلام شود همه چیز آرام است و هم اگر کسی دلسوزانه وارد نقد آسیب‌ها می‌شد، انگ سیاه‌نمایی به او می‌زدند. جعفر بای با بیان اینکه همین امر باعث شد که شاهد رشد تعداد آسیب‌ها (آسیب‌های نوظهور) باشیم، عنوان کرد: بنابراین برخورد سلبی با آسیب‌ها فرصت را به حریف می‌دهد که او تا می‌تواند جولان دهد. آسیب‌های اجتماعی مانند شیئی در آب می‌مانند که وقتی آنها را در داخل آب می‌بینید اندازه، رنگ و ابعادشان را نمی‌بینید یعنی همه چیز در ابهام است. اگر آب گل‌آلود باشد که وضع بدتر است، بنابراین کار متخصصان و دلسوزان اجتماع این است که این شیء را از آب بیرون بیاورند و ابعاد، رنگ و اندازه آن را مورد بررسی قرار دهند. وی اظهارکرد: هر چه به میزان شفافیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی افزوده شود هم جامعه کمتر دچار این معضل می‌شود و هم اینکه مجرمان خلع سلاح می‌شوند، چراکه روش‌ها و شگردهای آنها را به جامعه نمایان ساختیم، اما در دولت قبل در حوزه آسیب‌های اجتماعی هم جامعه را بی‌خبر کردیم و هم اینها را قربانیانی قرار دادیم به دست بزهکاران که بتوانند جولان دهند. اگر دقت کرده باشید بذر اختلاس، رانت، ویژه‌خواری و... در دولت قبل کاشته شد.
**ورود ارزشمند روحانی به آسیب‌های اجتماعی
این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه در فضای تاریک که شفافیتی وجود ندارد بزهکاران فرصت سازمان‌یافتگی پیدا می‌کنند، بیان کرد: بدترین حالت برای جامعه حالتی است که با بزهکاری‌های سازمان‌یافته و زیرزمینی روبه‌رو شوید. جعفر بای افزود: یکی از کارهای خیلی خوبی که در این دولت اتفاق افتاد برخورد شفاف و رسمی با آسیب‌های اجتماعی بود که اصلا این پدیده وجود دارد و باید آن را بپذیریم. این نکته را هم باید بگویم اگرچه برای دولت پذیرش آسیب‌های اجتماعی سنگین است که فلان آسیب در جامعه‌ وجود دارد، اما با این حال دولت روحانی این مسئله را پذیرفت تا هرچه زودتر جلو آن گرفته شود و حتی خیلی شفاف، منطقی، اصولی، علمی و کارشناسانه با این پدیده مبارزه کرد. جعفر بای با بیان اینکه ورود دولت به امر آسیب‌های اجتماعی ورود مقدس است، گفت: تشکیل کمیته برای آسیب‌های اجتماعی در سطح وزارت کشور، بالابردن دانش برخورد با آسیب‌های اجتماعی و اصلاح مجرمان از اقدامات ارزشمند دولت روحانی بود که باعث شد جامعه به این امر حساس شود. از سوی دیگر مقابله‌های ارزشمندی با آسیب‌های اجتماعی صورت گرفت که باعث کاهش جرائم شده است. در واقع این اتفاقات به برکت شفاف‌سازی و ورود منطقی و علمی دولت روحانی به مسئله آسیب‌های اجتماعی است.