بهره برداری از بزرگ ترین آب شیرین کن کشور

دیروز فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز با ظرفیت 160 مگاوات و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه آب‌شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی بندرعباس به عنوان بزرگ ترین آب شیرین کن کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور انجام شد.امین قصمی، مدیرعامل آبفای استان هرمزگان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران بیان کرد: ظرفیت تولید آب آشامیدنی این پروژه در پایان اجرای فاز نخست، ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز معادل ۲۳۰ لیتر بر ثانیه و پس از اجرای فاز نهایی، ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز است.
وی ادامه داد: فاز اول این پروژه  با سرمایه ای حدود ۲۶۰۰ میلیارد ریال توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شده است.
قصمی گفت: در سایت آب شیرین کن بندرعباس، آب شور خلیج فارس از طریق فرایند مدرن اسمز معکوس (Reverse Osmosis) نمک زدایی می شود.
بهره برداری از نیروگاه هرمز که سرمایه گذار آن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده است، از دیگر برنامه های روز گذشته جهانگیری در هرمزگان بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی این سازمان، فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز (واقع در سایت میانی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس) با ظرفیت 160 مگاوات برق است که طراحی آن از سال 94 آغاز شد. میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در فاز نخست (بخش گاز)، 46 میلیون یورو است. میزان اشتغال این طرح 60 نفر به طور مستقیم است. نوع قرارداد به صورت سرمایه گذاری و خرید تضمینی برق نیروگاه توسط ایمیدرو است. این نیروگاه در مساحتی حدود 16 هکتار در اراضی منطقه ویژه واقع شده است. کارفرمای این طرح، شرکت توسعه برق غدیر- اکسین است. به گزارش فارس، پیشتر، مجری طرح‌های خصوصی شرکت برق حرارتی گفته بود که توربین نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز دست دوم و ساخت یک شرکت ایتالیایی است که با استفاده از این توربین دست دوم سرمایه گذاری حدودا نصف شد.