رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس: استانی شدن انتخابات نقش احزاب را افزایش می دهد

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با بیان این که استانی شدن انتخابات مجلس، نقش و فعالیت احزاب را در انتخابات افزایش می دهد، گفت: این طرح تشکل های سیاسی را به سمتی می برد که برای حفظ کرسی های استانی خود در پارلمان بیشتر تلاش کنند.
«محمد جواد کولیوند» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره مزیت های استانی شدن انتخابات مجلس گفت: با اجرای این طرح، حوزه های انتخابیه با همین شکل کنونی و موجود باقی مانده و تغییر نکرده و حذف نمی شوند و مانند دوره های انتخاباتی داوطلب باید حدنصاب آرا در حوزه ثبت نامی خود کسب کند، اما آرا استانی وی نیز شمارش خواهد شد.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها جلوگیری از ریخت و پاش ها و هزینه های اضافی در تبلیغات انتخاباتی را از مزیت های مهم طرح استانی شدن انتخابات عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح، داوطلب کرسی نمایندگی مجلس باید رای استان را نیز بگیرد، لذا انتخابات به صورت لیستی می شود، پس اولا؛ نقش احزاب، جریان ها و گروه های سیاسی در انتخابات پررنگ تر و موثر می شود و ثانیا هزینه های تبلیغاتی کاهش می یاید.
وی گفت: با اجرای این طرح همه گروه های سیاسی در زمان انتخابات تلاش می کنند از لیست استانی و نامزد مورد نظر خود در حوزه انتخابیه حمایت کنند و برای گرفتن کرسی مجلس فعالانه تر رقابت کنند.


کولیوند اظهار داشت: استانی شدن انتخابات، فعالیت حزب در همه حوزه های انتخابیه را چندین برابر افزایش می دهد و تشکل سیاسی را به سمتی می برد که در پارلمان کرسی بگیرند و تلاش کنند این کرسی را برای کل استان حمایت کرده و حفظ کنند. نماینده مردم کرج در مجلس با تاکید بر اینکه استانی شدن انتخابات از ایجاد رانت جلوگیری می کند، خاطرنشان کرد: این روش انتخاباتی، مانع از این می شود که یک گروه خاص با رانت یا نفوذ یا پول و یا وعده و وعید به رای دهندگان، داوطلب مورد حمایت خود را وارد پارلمان
کند.
کولیوند گفت: با اجرای انتخابات به صورت استانی، آرام آرام نماینده مجلس نقش مدیریت استانی به خود گرفته و جایگاه آنها را ارتقا می دهد، همچنین استانی شدن انتخابات کیفیت نمایندگی و جایگاه یک نماینده را به عنوان «نماینده ملی» افزایش می دهد.