ترامپ می‌خواهد بگوید سازمان ملل دیگر جایگاه سابق را ندارد

آفتاب یزد ـ گروه سیاسی: در اصطلاح عامه، وقتی خواسته باشند مسئله‌ای را کم اهمیت جلوه دهند یا نشان دهند که از شنیدن خبری دچار تعجب نشده اند با عبارت: «اینکه چیزی نیست!» به استقبال مخاطب خود می روند حال با انتخاب یا به تعبیری درست تر معرفی «هیثر نوئرت» به عنوان جانشین«نیکی هیلی» در سازمان ملل متحد باید گفت: «اینکه چیزی نیست!» چون پیشتر از سوی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، «لانا مارکس» طراح کیف‌دستی و عضو باشگاه مارالاگوی دونالد ترامپ، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی شده بود!
در همین رابطه وندی شرمن که او را از دیپلمات های کاربلد می دانند و سرپرست تیم
مذاکره کننده در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بود پس از انتخاب «هیثر نوئرت» ، سخنگوی
وزارت خارجه آمریکا، به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل خطاب به دونالد ترامپ در توییتر خود پیامی را با این مضمون منتشر کرد: «آمریکا در سازمان ملل نیاز به سخنگو ندارد. ما نیاز به دیپلماتی داریم که صلح و امنیت را تضمین کند.


دونالد ترامپ (با این انتخاب) همچنان به
بی ارزش کردن دیپلماسی ادامه می دهد. مجلس سنای آمریکا باید (در بررسی صلاحیت نوئرت) از دیپلماسی واقعی دفاع کند.»
از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به طور رسمی«هیثر نوئرت»، سخنگوی کنونی وزارت خارجه آمریکا و مجری سابق فاکس نیوز را برای تصدی نمایندگی این کشور در سازمان ملل معرفی کرد تا در صورت تایید سنا، وی از ماه آینده جایگزین نیکی هیلی، نماینده فعلی آمریکا در سازمان ملل شود برخی رسانه‌های آمریکایی نیز در گزارش هایی انتقادی جایگاه رسمی نوئرت را هم تراز نیکی هیلی ندانستند زیرا او را فاقد تجربه دیپلماتیک رسمی می دانند البته هیلی پیشتر از سمت خود کناره گیری کرده بود.
در همین رابطه با فریدون مجلس کارشناس مسائل سیاسی به گفت و گو می پردازیم تا نظر وی را هم در این رابطه بدانیم.
این کارشناسی مسائل سیاسی معتقد است ما نباید ترامپ را رئیس جمهور آمریکا بدانیم بلکه ترامپ پیش و بیش از رئیس جمهور بودن مدیرعامل یک شرکت خصوصی است به نام ایالات متحده آمریکا! پس طبیعی است تصمیماتی اتخاذ کند که صدای دیپلمات هایی کارکشته چون شرمن را به هوا بلند کند.
مجلسی می‌افزاید، البته ترامپ با این عمل پیامی به داخل و خارج مرزهای ایالات متحده آمریکا ارسال می‌کند مبنی بر اینکه دیگر برای آمریکا سازمان ملل دارای همان جایگاه همیشگی نیست و می کوشد اثبات کند این کشور می خواهد با
آزادی عمل بیشتری به تمامی قوانین و قواعد
بین المللی پشت پا بزند!
فریدون مجلسی ادامه می‌دهد وقتی یک طراح کیف و کفش که گویا در کارش خبره و خوش سلیقه هم نیست عنوان سفیر آمریکا در آمریکای جنوبی را کسب می کند باید خوشحال بود که فرد برگزیده خیلی هم ناآشنا حداقل به اصطلاحات سیاسی نیست! مجلسی معتقد است نوئرت تا رسیدن به صندلی هیلی هنوز راه بسیاری باید بپیماید چون مجلس سنا که اینک در کنترل دموکرات ها است ممکن است سد راه او شود.
از این کارشناس مسائل سیاسی می پرسیم پیشتر از دختر ترامپ به عنوان جانشین هیلی نام برده
بودند چرا این مسئله منتفی شد؟ وی در پاسخ می گوید: ترامپ به حد کافی با توجه به
پرونده هایی که بابت اطرافیانش دارد تحت فشار است
پس در یک رفتار پیشگیرانه سعی کرده تا باز هم برای خود حاشیه تراشی و چالش زایی نکند. می‌گوییم بین هیلی و نوئرت فاصله بسیار است این فاصله را چگونه می شود توجیه کرد؟ مجلسی در پاسخ می گوید: قطعا از هیلی در جایی با ارزش و اعتبار دیپلماتیک بیشتری بهره خواهد برد اما قبل از پیشنهاد دادن این سمت به نوئرت، جایگاه این پست را پایین آورده است به گونه ای که این سمت دیگر در حد وزرا نبوده و جایی در کابینه دولت ترامپ نخواهد داشت، پس معلوم می شود خیلی هم این انتخاب و انتصاب از روی رفتارهای باری به هر جهت نبوده است.
مجلسی در پایان متذکر می شود در شرایط فعلی و با توجه به انتصاب ها و برکناری های سابق، خیلی هم نمی توان به آینده نوئرت در سازمان ملل به شرط گرفتن تاییدیه از سنا خوشبین بود شاید او هم عمری کوتاه در پست جدید داشته باشد!