جدل بی حاصل در اطراف پاستور

آفتاب یزد- گروه سیاسی: اختلافات در
دولت به ویژه دولتی‌های وابسته به حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران، ظاهرا تمامی‌ندارد. داستانی که از شهریورماه امسال به صورت جدی و علنی با بیانیه‌های دو حزب علیه یکدیگر وارد فاز تازه‌تری شد و بعد هم با حملات چهره‌های اصلی کارگزاران و اعتدال و توسعه علیه یکدیگر شدت گرفت.
برخلاف آنکه تصور می‌شد دولت در یکی دوماهه گذشته توانسته است سرو صدای علنی شدن دعواهای درون دولت را خاموش کند. گفت‌وگوی اخیر حسام الدین آشنا باردیگر نمک برزخم اختلافات پاشید و باعث واکنش‌های شخصیت‌های مختلف دولتی و حزبی برضدهم شد. پس‌لرزه‌های گفت‌وگوی اخیر مشاور فرهنگی دولت که در آن دو چهره برجسته کارگزاران یعنی غلامحسین کرباسچی و اسحاق جهانگیری را مورد هدف قرارداده بود همچنان ادامه دارد و از اختلافات جدیدی رونمایی شده است. حسام آشنا که درباره کرباسچی گفته بود: « برای این که آقای کرباسچی از آقای روحانی خیلی تعریف بکند کافی است که آقای روحانی یک انتصاب را به توصیه ایشان انجام دهد. اگر آن انتصاب را انجام دهد کاملا بیدار است و اگر آن انتصاب را انجام ندهد در خواب غفلت است. این هشدار‌های کنشگران سیاسی را زیاد جدی نگیرید.»



> مسعود نیلی هم اضافه شد
از سویی این اظهارات آشنا با واکنش تند کرباسچی روبه رو شده است، دبیر کل حزب کارگزاران خطاب به آشنا گفته است : «حسام الدین آشنا دروغ می‌گوید، آشنا سعی دارد با دروغ از دولت و روحانی دفاع کند،آشنا بگوید من کی و کجا و چه کسی را به روحانی پیشنهاد کرده‌‌ام؟ دروغ که عوارض ندارد.» اما بخش دیگری از سخنان آشنا پیرامون دلار 4200 تومانی نیز کم حاشیه نداشت. وی در بخش دیگری ازا ظهارات خود با اشاره به یکی از جلسات دولت با حمله به اسحاق جهانگیری گفت :« من بالای سر آقای جهانگیری رفتم و گفتم باید تا آخرش جوابگوی این تصمیم باشید. ایشان بلافاصله از آن جلسه بیرون آمد و مصاحبه کرد و اینها را اعلام کرد؛ اینکه ما برای همه مصارف، ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم کلمه همه مصارف غلط بود و نباید گفته می‌شد.»
او در بخشی دیگر به مسعود نیلی اقتصاددانی که سال‌ها در دولت بود و دیگر نیست هم اشاره داشت و گفت : «حرف آقای نیلی این بود که کار‌ها را بدهید خودم اجرا کنم. صریح با هم صحبت می‌کنیم آقای نیلی از نظریه‌پردازی خسته شده بود. از توصیه کردن و مشورت دادن خسته شده بود. ایشان در تصمیم ۴۲۰۰ تومانی دلار بودند. اصلا آن جماعت از جلسه خودشان آمدند و در این جلسه نشستند. البته نمایندگی آن جمع را آقای جهانگیری انجام داد و جمع‌بندی کل را ایشان گفت. افراد فرصت داشتند در آن جلسه حرف بزنند و حرف زدند. می‌توانستند مخالفت کنند، ولی نکردند؛ بنابراین این پیشنهاد سه گانه بدون هیچ مخالفی تصویب شد. »
اکنون اما درجدیدترین واکنش که بیانگر تداوم اختلافات در داخل دولت است، مسعود نیلی نسبت به اظهارات آشنا واکنش نشان داده است و خواستار انتشار فایل صوتی جلسه‌ای شد که در آن تصمیم گرفته شده تا دلار با نرخ 4200 تومان عرضه شده و مابقی نرخ‌ها قاچاق اعلام شود.
نیلی با اشاره به اینکه اکثر مطالبی که تاکنون از آن جلسه نقل شده نادرست بوده است، افزود:« چه قدر خوب بود اگر فایل صوتی این جلسه با توجه به اهمیت اظهارنظرها و این‌که بعید است نکته محرمانه‌ای داشته باشد انتشار عمومی‌پیدا می‌کرد. »
به‌اعتقاد نیلی، این باعث می‌شد که برداشت‌های نادرست تصحیح شود.
نکته‌ای که می‌تواند تکرار حرف کرباسچی در ناراست‌گویی حسام‌الدین آشنا درباره ماجرای جلسه‌ای که برای دلار 4200 تومانی بوده است باشد. واکنش مسعود نیلی بی تردید شیوع اختلافات داخلی دولت در حیطه مسائل اقتصادی و سیاسی را به منصه ظهور می‌گذارد.

> روحانی وارد عمل شود
اختلافات داخلی در دولت که از نخستین ماه‌های دولت دوازدهم با علنی شدن درگیری‌های سیاسی اسحاق جهانگیری از حزب کارگزاران به عنوان معاون اول دولت با محمود واعظی رئیس دفتر دولت آغاز شد، تا جایی که بارها موضوع استعفای وی از دولت رسانه‌ای و سپس تکذیب شود، با وضع اقتصادی موجود در کشور روبه اوج گذاشت. حضور کسانی مانند ولی الله سیف در بانک مرکزی و نوبخت در سازمان برنامه و بودجه باعث تفاوت نظرهای بیشتری میان احزاب کارگزاران و اعتدال و توسعه در دولت بود، خروج مسعود نیلی- نزدیک به کارگزاران- از تیم اقتصادی دولت اما سنگ بنای حملات بیشتر دو حزب در دولت علیه یکدیگر را فراهم کرد تا در شهریور امسال بیانیه‌های دوطرف بر ضد هم، پنهانکاری‌های مصلحتی را از میان ببرد. حزب کارگزاران در بخشی از بیانیه علنا اعلام داشت که :« به نظر ما دولت فاقد استراتژی اقتصادی روشن است...» و حزب اعتدال و توسعه دولتی نیز در پاسخی صریح و روشن بیان کرد: « قطعا در طول چند ماه اخیر کارخانه تخریب کارگزاران علیه برخی چهره‌های خدوم در دولت به راه افتاده... از نظر کمیته سیاسی سازمان جوانان حزب اعتدال و توسعه، ناجوانمردانه‌ترین شیوه، تنها‌ گذاشتن رئیس‌جمهور و یاران او در دولت با شیوه فرافکنی و طرح ادعاهای بی‌اساس است. »بعد از آن بود که
دعواهای دولتی‌های این دو حزب بالا گرفت تا نوبت
به اظهارات حسام آشنا یکی دیگر از اعتدال و توسعه ای‌های
دولتی برسد که بعد از سخنانش، کرباسچی- دبیرکل حزب کارگزاران- او را دروغگو بنامد و
اکنون مسعود نیلی یکی دیگر از طرد شده‌های تیم اقتصادی دولت، خواستار انتشار فایل صوتی جلسه اظهارنظر پیرامون دلار 4200 تومانی شود تا حرف کرباسچی مبنی بر دروغگویی آشنا را برملا کند.به نظر می‌آید با توجه به نیاز کشور به آرامش از سویی و علنی شدن اختلافات سیاسی در داخل دولت، حسن روحانی باید هرچه سریع‌تر شخصا وارد عمل شود و جلو خودزنی‌های سیاسی کنونی را در داخل تیم خود بگیرد. بی تردید تداوم این وضع و عدم واکنش رئیس‌جمهوری به آن عواقب بدی برای دولت دوازدهم و کشور خواهد داشت.