هجمه ناحق

شنيدن تفاسير مختلف با لحن‌هاي گوناگون درباره يك واژه مشخص به نام منافع ملي، همواره فضاي كشور را به سمتي برده كه سياست‌هاي كلان در اذهان عمومي را به بازيچه‌‌اي براي كشمكش جريان‌هاي سياسي مبدل شده است. در همين حال بعد از پايان نمايشي به نام تصويب برجام امروز شاهد آن هستيم كه عده‌اي با به زبان آوردن واژه‌اي انگليسي به نام FATF كه گاهي تلفظ آن را نيز درست بيان نمي‌كنند، همواره آن را تكفير مي‌كنند يا آنكه از ويژگي‌هاي آن براي مردم سخن مي‌گويند. نكته‌اي كه در اين بين احساس مي‌شود، موضع‌گيري‌هاي متفاوت افرادي است كه هر كدام به عنوان مقامي از مسئولان جمهوري اسلامي فعاليت مي‌كنند ولي به نوعي واكنش نشان مي‌دهند كه گويي بررسي اين مسائل در ميان افرادي خارج از شاكله نظام جمهوري اسلامي بررسي مي‌شود.
هجمه‌هاي خاص
در تازه‌ترين حاشيه‌سازي براي مراودات ايران با FATF آيت‌ا... حسین نوری‌همدانی از مراجع تقليد ايران در جلسه درس خارج فقه و اصول خود اظهار داشت: باید نسبت به دست‌های پشت‌پرده آمریکا و رژیم صهیونیستی در برخی اتفاقات موجود در کشور حساس بود. وی با انتقاد و هشدار نسبت به مسئولان کشور در رابطه با FATF افزود: همه باید بدانند که این پروژه یک برنامه و توطئه مشترک «غربی- عربی و عبری» بوده که آمریکا برای شکستن مقاومت ایران به دنبال امضای آن است. اين مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: توافقنامه برجام مصداق بسیار روشن و مشخصی از عهدشکنی‌های طرف غربی در برابر ایران است، سرنوشت این پیمان نیز مانند برجام ابتر و بی‌نتیجه خواهد ماند. وي تاکید کرد: پیمان FATF راه نفوذی برای آمریکا و صهیونیست به کشور است، همه باید به این مطلب واقف باشند که FATF پروژه گام بعدی نفوذ کشورهای استکباری به دل ایران است. نوری همدانی با تاکید بر ضرورت خروج کامل ایران از چنین توافقنامه و پیمان‌هایی بیان کرد: علما و حوزه‌های علمیه در برابر چنین توافقی سکوت نکرده و خواستار خروج کامل ایران از آن هستند. در ادامه اين حملات روز گذشته امام جمعه موقت تهران با اشاره به تلاش دشمنان در توطئه علیه انقلاب اسلامی گفت:‌ برجام یک تجربه بود، آن‌هایی که فرصت‌ها را از دست دادند وعده داده بودند که «زمان اجرای برجام همه تحریم‌ها لغو می‌شود و ما ایران را بدون تحریم تجربه می‌کنیم» چه شد؟ ضعفای جامعه را ایمان و ولایت نگه داشته است. دیدید در شورش فرانسه که مهد دموکراسی است، به بن‌بست رسیده است. با وجود اینکه آن‌ها نقشه کشیده بودند و گفته بودند مردم ایران تابستان سختی را پشت سر می‌گذارند اما ما تابستان خوبی را پشت سر گذاشتیم. در این سنگرها و اجتماعات و عاشوراها؛ بیست و دوي بهمنی که در پیش داریم، خواهیم دید ملت در صحنه با روحیه انقلابی مرگ بر آمریکا می‌گویند. وی با نقد از تصویب FATF تصریح کرد: به مسئولان می‌گویم برجام را دوباره با FATF تجربه نکنید. مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. FATF مایه خودتحریمی است. امروز می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم اما اشراف اطلاعاتی آن‌ها به منابع مالی، بانکی و تجاری ما اول مخالف قرآن بوده، دوم خلاف قانون اساسی و سوم اينكه خلاف رهنمون رهبر انقلاب است. ایشان فرمودند این‌ها نتیجه اتاق فکر آن‌هاست. برای پولشویی قانون داخلی داشته باشید. چرا به آن‌ها که طمع دارند خاطرجمع می‌شوید؟ وی در پایان با اشاره به گفته یکی از معاونت‌های خزانه‌داری آمریکا كه تصریح کرده است «اگر بخواهیم مردم ایران را کنترل کنیم، به حضور کامل FATF نیاز است»، تصریح کردند: مانند برجام این باعث تنگنای بیشتر می‌شود. می‌گویید مردم زندگی ارزان می‌خواهند این شعارها را در گذشته هم دادید اما روزگار مردم را سیاه و مردم را گرفتار کردید.
بازي با افكار ممنوع


سياست‌هاي كلان ايران هيچگاه توسط شخص يا يك قوه تاييد و رد نمي‌شود بلكه در مسائل مختلف اركاني هستند كه به عنوان تصميم‌گير نهايي پا به عرصه مي‌گذارند و حرف آخر را مي‌زنند و اينكه عده‌اي بخواهند با بازي‌هاي سياسي فضا را به سمتي بكشند كه انگشت اتهام تنها به سمت دولت باشد و با خلط مبحث مسائل مختلف را با يكديگر گره بزنند، اقدام مناسبي نيست و مردم بانيان اين وضعيت را به خوبي درك مي‌كنند و در زماني كه نياز باشد به همه جريان‌هاي مقصر پاسخ خواهند داد. در موضوع FATF نيز اگر دولت، مجلس، قوه‌قضاييه، مجمع تشخيص و ... نظر مساعدي دارند و فقط به گونه‌اي القا شود كه دولت بر اجراي و تعهد به آن اصرار دارد، اقدامي ناشايست است.